•bab 16•

147 23 0
                                    

          "MENGUMUMKAN ketibaan Raja Uwais Hayyadh ke Istana Versailles"

Nathan segera memberi tabik hormat dan menunduk patuh, berita yang disampaikan kepadanya semalam adalah berkaitan dengan ketibaan Raja Tehran ke istana. Kerana itu Raja Syeikh Luthfan mengarahkannya untuk mencemar duli di istana.

"Selamat Datang, Tuanku" sapa Nathan penuh hormat, dia memberi laluan kepada Raja Uwais Hayyadh untuk melangkah ke dalam pintu istana. Sedari tadi dia memerhati ketibaan Tuanku Uwais melalui pintu utama dan menyambut kedatangan beliau dari jauh. Kali ini, dia harus mengeringi Raja tersebut ke pejabat Raja Syeikh Luthfan.

"Terima kasih. Nice to see you, Nathan" balas Raja Uwais Hayyadh bersama senyuman kecil, dia memasukkan kedua-dua tangan ke dalam poket seluar sebelum memulakan langkah ke dalam istana. Dia diiringi oleh Nathan di hadapan dan kedua-dua pegawainya di belakang bersama Setiausaha Diraja.

Ada sesuatu yang perlu dia pastikan, kerana itu dia sanggup menebalkan muka untuk hadir sendiri ke Kerajaan Versailles.

"Jemput masuk, Tuanku" Nathan membuka pintu berukiran kayu mewah itu, pintu pejabat Raja Syeikh Luthfan ditolak perlahan.

"Tuanku, Raja Uwais Hayyadh telah tiba di istana" ujar Nathan sebaik sahaja melangkah masuk. Dia berdiri di belakang Raja Uwais Hayyadh bersama pegawai yang lain. Tarafnya masih lagi tidak layak untuk berdiri di sisi mereka, sedar akan taraf yang diamanahkan.

"Wahh, apa hajat ke mari Tuanku Uwais?" Sambut Raja Syeikh Luthfan sedikit memerli. Dia melangkah turun dari tingkat dua pejabat tersebut dan menuju ke arah mereka semua, wajahnya terlakar senyuman separuh sinis. Seakan-akan sudah mengagak ketibaan Raja Uwais Hayyadh.

"Tak perlulah berkias, Tuanku Luthfan. Saya tahu ketibaan saya di sini telah sedia dimaklumkan" balas Raja Uwais Hayyadh bersama senyuman sinis juga. Dari dulu lagi hubungannya bersama Raja baru Kerajaan Versailles ini agak tegang, jika tidak difikirkan perkara yang harus dilaksanakan, dia tidak akan menjejakkan kaki ke istana ini.

"Nathan, tunjukkan Raja Uwais Hayyadh laluan Istana Versailles. Layan tetamu kita dengan penuh hormat" arah Raja Syeikh Luthfan dengan wajah yang tegang, mendatar sahaja nadanya ketika memberi arahan. Seolah-olah ingin menghentikan situasi itu dengan lebih awal, tidak mahu menghabiskan masa.

"Tuanku?" Soal Nathan sepatah, dia hanya ingin mengetahui sekiranya Raja Syeikh Luthfan akan menyertai mereka atau tidak.

"Saya akan menyusul kemudian, hormati tetamu kita dulu" balas Raja Syeikh Luthfan ringkas sebelum mengatur langkah ke dalam bilik bacaan, dengan selamba dia pergi dan menutup pintu bilik bacaan. Langsung tidak memandang ke arah mereka.

"Maafkan saya, Tuanku.." pinta Nathan sedikit malu, dia menunduk segan kepada Raja Uwais Hayyadh. Patutlah dia diarahkan untuk hadir ke istana, sikap Raja Syeikh Luthfan memberikan jawapan kepada persoalannya.

Raja Uwais Hayyadh tersenyum kecil, dia faham akan situasi itu.
"It's okay, now.. let's go" ujarnya lalu melangkah keluar dari pejabat itu diikuti setiausaha dan pegawainya yang lain.

Nathan sekadar mengikuti dengan senyap, dia membawa Raja Uwais Hayyadh ke kawasan lapang di belakang Istana. Tempat di mana saudara mara istana berkumpul dan menghadirkan diri di majlis.

"Ini adalah tempat perjumpaan dan kawasan aktiviti keluarga Diraja" terang Nathan sebaik sahaja tiba di sana.

Raja Uwais Hayyadh mengalihkan pandangannya di sekeliling kawasan tersebut, tidak dinafikan bahawa kawasan tersebut mempunyai udara yang segar dan permandangan yang menyenangkan. Terdapat juga hiasan yang mewah dan berjenama.

 𝐇𝐢𝐬 𝐀𝐧𝐭𝐡𝐞𝐚 : 𝖡𝗎𝗇𝗀𝖺 𝖬𝖺𝗐𝖺𝗋 𝖴𝗇𝗍𝗎𝗄 𝖭𝖺𝗍𝗁𝖺𝗇Where stories live. Discover now