NATHAN membuka satu fail di skrin besar sebelum terpapar beberapa buah gambar di hadapan pasukannya. Semuanya berkaitan dengan kes pembunuhan yang diterima baru-baru ini.
"Dalam tempat kita ada hampir 30 orang anak buah dia termasuklah yang ditangkap beberapa hari lalu" ujarnya memulakan kata. Jarinya menyelak satu persatu gambar di dalam tablet yang bersambung dengan skrin tersebut sambil memberikan penjelasan.
"Tapi ini hanya di dalam negara kita, tidak termasuk di dalam negara lain. Kalau dianggarkan, hampir 300 pengikut dia yang lakukan jenayah ni. Dan semuanya berkaitan dengan penyelundupan wang haram, penculikan, pembunuhan dan rogol. Aku dapat lihat yang semua kes tu saling berkait rapat" sambungnya lagi sambil menyelak helaian kertas yang terpapar aktiviti jenayah mereka beberapa hari ini. Bukannya mereka tidak mengambil tindakan, namun lebih baik mereka merancangnya dengan teliti terlebih dahulu sebelum bertindak. Dengan itu, mereka tidak akan membuang masa dan tenaga.
"Aku ada siasat budak tu, tapi dia macam biasalah. Setia dengan ketua dia, tapi apa yang aku tahu permulaan untuk diorang mulakan kerja adalah melalui kemalangan kereta, penculikan, cinta online and gunakan nombor ahli keluarga sebagai perangkap. Mereka juga mengambil jalan mudah dengan menyamar tidak kira sebagai penghantar delivery, posmen or pemandu grab. Sebab tu mangsa mudah tertipu, dan itu adalah jalan mudah bagi diorang untuk menculik mangsa" terang Nubhan sebaik sahaja ketuanya itu selesai menghabiskan kata-kata. Dia juga agak kagum dengan kemahiran penculikan yang dijalankan oleh penjenayah tersebut malah turut terkejut dengan jalan kerja mereka yang cekap dan pantas. Langsung tidak meninggalkan jejak.
"Aku dah godam telefon lelaki itu and detect lokasi terakhir nombor boss dia and kedudukan mereka sekarang berada di Jepun" ujar Hujan sambil menayangkan satu telefon nipis di tangannya.
"But itu bukan satu-satunya nombor, ketua dia ada hampir beratus nombor dan semuanya berakhir di lokasi yang berbeza. And then, nombor tu mati kat tempat yang sama. Ketua dia bijak, otak ada lapan agaknya" sambungnya lagi, sempat diselitkan satu gurauan di akhir ayatnya. Tidak terhitung bilangan nombor telefon yang digodamnya selama ini, ditambah pula dengan lokasi terakhir yang berbeza-beza destinasinya. Patutlah kes ini memakan masa yang lama untuk diselesaikan, ketua yang mendominasi jenayah ini sungguh hebat.
"Anak buah dia pun berkemahiran, mereka pun berwang. Sebab tu kerja diorang berjalan lancar, semua senjata yang diorang perlukan boleh dapat dalam sekelip mata je" kata seorang lelaki yang tidak lepas dari bermain game di dalam telefonnya, Raaid nama diberi. Bergegar gajet mewah tatkala ditekan bertubi-tubi olehnya. Main game serupa hendak berperang. Hanya telinganya sahaja yang mendengar namun matanya tertancap pada gajet melintang yang terpegang penuh ditangannya.
"Kita nak kena main kotor untuk selesaikan perkara ni" balas Nathan bersama senyuman sinis. Seolah-olah sedang merancang sesuatu perkara yang diluar jangkaan.
"Lek lek sudah, lepas main kotor kita cuci tangan baliklah" sahut Hujan lalu melakukan high five bersama sahabatnya itu. Masing-masing tertawa mendengar kata-kata sendiri, cukup untuk menghilangkan serabut yang semakin menguasai kepala.
"Lembab" kutuk seorang wanita yang sedari tadi memerhati tingkah laku mereka. Terpaksa bekerjasama dengan 4 orang lelaki di dalam satu kumpulan yang perangainya tidak ubah seperti kanak-kanak.
"Shut up, Uyaina" ejek Hujan bersama wajah yang meminta penampar. Tidak pernah serik dengan hobinya yang mahir menyakitkan hati orang, bukannya dia tidak kenal dengan wanita yang berwajah cina ini. Sangat berbakat dalam mempertahankan diri malah cekap menggunakan senjata.
"It's Gwenn" tegurnya mendatar. Pantang orang menegur nama sebenarnya yang disimpan rapi, sejak awal pelantikannya sebagai pegawai polis lagi gelaran yang digunakannya hanyalah nama berbunyi Inggris itu.
YOU ARE READING
𝐇𝐢𝐬 𝐀𝐧𝐭𝐡𝐞𝐚 : 𝖡𝗎𝗇𝗀𝖺 𝖬𝖺𝗐𝖺𝗋 𝖴𝗇𝗍𝗎𝗄 𝖭𝖺𝗍𝗁𝖺𝗇
Teen FictionUNDER FLOWER KING SERIES : Raja Syeikh Lais. Utusan yang dititipkan oleh Istana Versailles. Berkedudukan di dalam istana menguji setiap sudut soal pendirian yang dia kecapi, takhta dan rakyat sering menjadi tumpuan di dalam setiap segi. ...