•bab 41•

142 10 2
                                    

           NATHAN menuruni tangga dalam keadaan yang bertuala, rambutnya masih lagi dalam keadaan yang basah. Dia mengambil tuala yang terletak elok di bahu sebelum mengelap wajahnya.

Cuma satu masalah. Seluar kerja aku ada, tapi baju kemeja putihnya hilang.

"Baby! Baju abang mana?" Jeritnya diruang tamu. Lagi satu hal pula, bini aku hilang. Adui.

Nathan melangkah ke meja makan, meja itu sudah dipenuhi dengan sarapan pagi. Pelik.

"Main sorok-sorok ea? Ingat aku tak boleh cari dia" gumamnya sendirian, dia tersengih sinis. Kita tengok siapa sorokkan siapa nanti.

Dia meneruskan langkah ke halaman belakang, tempat terletaknya kolam renang dan ampaian.

Kosong. Isteri aku kena culik alien.

"Baby!" Laungnya lagi, dia mulai menggaru kepala yang tidak gatal.

Langkahnya terhenti tatkala melintasi bilik pakaian mereka, keningnya terjongket saat mendengar suara-suara halus yang berada di dalam.

"Habis dah rosak, haa tak nak kena marah" gumam suara di dalam bilik itu.

Dengan segera Nathan menerjah bilik itu, matanya disajikan dengan tubuh Mawar yang sedang menyorok di balik pintu almari. Dahinya berkerut.

"Kenapa-- kita ada main hide and seek kah?" Soalnya, pelik.

Mawar tersengih. "Abang nak apa?" Soalnya semula.

"Abang cari awaklah, baju kemeja abang tak ada. Abang nak pergi kerja ni" ujar Nathan sambil melangkah ke dalam, dia bercekak pinggang memandang bilik yang bertaburan baju itu. Macam baru lepas gempa bumi, entah apalah yang dia buat ni.

"Ada ada, nanti Mawar bagi" dalih Mawar, seakan-akan ingin menyuruh suaminya keluar.

Nathan terdiam memerhati, macam ada sesuatu.

"Asal bersepai sangat ni?" Soalnya terus.

Mawar tersengih. "Mawar cari barang, tak jumpa" jujurnya separuh tipu.

"Barang? Sampai berterabur semua? Kenapa? Tak tahu nak pilih baju pergi kerja kah?" Soal Nathan bertubi-tubi, lebih kepada menyakitkan hati.

"Err, abang keluarlah" halau Mawar dengan lembut, seakan-akan sedang menyembunyikan sesuatu.

Nathan memeluk tubuh, pelik.

"Tak apa, abang tunggu" dalihnya pula.

Dia melangkah setapak demi setapak ke belakang, pintu bilik yang terbuka itu ditutup.

Mawar hanya memerhati dengan mata yang terkebil-kebil.

Klak !

Matanya membulat.

Nathan mengunci pintu bilik bersama senyuman penuh makna, that smirk is coming back.

"Ke--kenapa kunci? Tak ada orang pun kat sini" nada Mawar mulai tersekat-sekat, entah mengapa debaran di hatinya seolah-olah sedang memuncak naik.

"Tahu" balas Nathan ringkas, kali ini dia mengubah arah ke arah langsir di bilik itu.

Matanya perlahan-perlahan membalas pandangan isterinya yang gugup itu, dia tertawa di dalam hati. Comelnya awak, sayang.

"Abang tak nak orang ganggu" serentak itu langsir bilik ditarik menutup tingkap sepenuhnya.

Keadaan yang agak gelap itu mengundang debaran yang hebat di dada Mawar, dia menahan gugup memandang suaminya yang kian mendekat.

 𝐇𝐢𝐬 𝐀𝐧𝐭𝐡𝐞𝐚 : 𝖡𝗎𝗇𝗀𝖺 𝖬𝖺𝗐𝖺𝗋 𝖴𝗇𝗍𝗎𝗄 𝖭𝖺𝗍𝗁𝖺𝗇Where stories live. Discover now