UMMI Dahlia menghidangkan minum petang kepada suaminya. Dia melabuhkan duduk di sisi suaminya yang sedang merehatkan diri di pankin halaman rumah. Tenang sahaja mereka berdua menghirup udara lewat petang itu.
"Bila Nathan dan Hujan akan balik?" Soal Ayah Syah sebaik sahaja selesai menghirup kopi panas yang terhidang itu. Dia memandang tunak wajah isterinya yang termenung, terkebil-kebil matanya memandang taman bunga yang terbentang di hadapan mereka.
"Dahlia" panggil Ayah Syah sedikit kuat. Ini tidak lain, tidak bukan pasti memikirkan dua orang cucu kesayangan yang berada di tempat orang itu. Sudah hampir seminggu mereka berada di tempat orang dan setiap waktu itulah isterinya itu tidak jemu-jemu menunggu panggilan telefon dari mereka. Jika tidak Nathan yang menelefon, Hujan pula yang menggantikannya. Benar-benar memahami sikap nenek mereka yang terlebih risau itu.
"Ya Allah cantiknya janda Senah tu!"
Pakk!. Lengannya terasa dipukul kuat. Laju Ayah Syah mengalihkan pandangannya ke arah wajah singa Ummi Dahlia. Nampak tu, nak kena menggatal dulu baru dia nak pandang.
"Abang ni kenapa? Saya ada kat sebelah pun, masih lagi nak cuci mata" rajuk Ummi Dahlia, sedikit terasa. Walhal dia tidak sedar akan dirinya mengelamun sebentar tadi, sehingga pekikan suaminya yang sungguh dahsyat itu pun dia tidak dengar.
"Bukan cuci mata, awak tu yang biarkan abang sembang sorang-sorang. Jadi, abang ajaklah si Senah tu join kita sekali" terang Ayah Syah dengan tangan yang setia mengusap lengannya, perit benar pukulan itu.
Ummi Dahlia memberikan jelingan tajam, rasa sakit hati melihat sengihan panjang suaminya itu. Tidak tahu ke, wanita ini sensitif dengan kegatalan suami? Sibuk puji-puji wanita lain sedangkan isteri sendiri berada di depan mata. Kalau tidak mengenangkan rasa sayang, sudah dia campak Ayah Syah itu ke dalam sungai.
"Haa, baguslah tu jeling suami. Sudahlah tadi tak nak layan saya, sekarang buat saya macam tu pula" tegurnya tegas, sengaja. Bukannya dia tidak tahu rajuk isterinya yang berpanjangan itu, dia pun bukan seorang lelaki yang romantis dan manis mulutnya. Sekadar pujuk yang biasa-biasa itu pandailah. Biasa macam mana tu? Arh, itu tak boleh bagitahu korang.
"Abang ni, saya bukan sengaja. Lagi pun, saya risaukan cucu kita tu" adu Ummi Dahlia dengan wajah yang keruh. Mengenangkan perpisahan sementara yang dia hadapi saat ini, membuatkannya sedikit risau. Bukannya dia tidak pernah berjauhan dengan mereka, perkara seperti itu selalu dihadapi olehnya. Namun, hati siapa yang tidak risau.
"Diorang pergi di atas urusan kerja, Lia. Bukannya, berfoya-foya. Kalau tidak, mesti diorang dah ajak abang sekali. Abang pun nak berfoya-foya juga" sempat dia menyelitkan sedikit gurauan di akhir kata-katanya, sekadar ingin memeriahkan suasana mereka yang diiringi lagu 'bersamamu' itu.
Ummi Dahlia mengepit tangannya ingin mencubit suaminya itu, namun laju sahaja lelaki itu mengelak. Seolah-olah tahu dengan tindakan refleksnya yang satu itu.
"Gigi pun banyak tak ada, ada hati nak berfoya-foya" kutuk Ummi Dahlia terang-terangan.
"Eh, tok awak lah. Gigi saya punya lah cantik bersusun ni" ditayangkan giginya yang putih bersih itu di hadapan sang isteri. Alah, macam tidak kenal pula dengan perangai isterinya yang satu itu. Cemburu, tetapi pendam. Tidak mahu langsung menunjukkan dirinya yang terlalu jelas cemburu itu. Sanggup untuk mendiamkan diri dan memalaunya. Sangat tidak efisien.
"Abang tak pernah nak serius dengan saya tau. Asik nak main-main je" makin bertambah pula rasa rajuknya tatkala itu. Sesungguhnya Syah Muhammad Fahez ni seorang yang suka bermain-main!.
"Awakkan mainan abang" ringkas sahaja balasannya.
"Ingat saya ni barang awak ke?" Soal Ummi Dahlia dengan wajah yang cemberut, masam.
YOU ARE READING
𝐇𝐢𝐬 𝐀𝐧𝐭𝐡𝐞𝐚 : 𝖡𝗎𝗇𝗀𝖺 𝖬𝖺𝗐𝖺𝗋 𝖴𝗇𝗍𝗎𝗄 𝖭𝖺𝗍𝗁𝖺𝗇
Teen FictionUNDER FLOWER KING SERIES : Raja Syeikh Lais. Utusan yang dititipkan oleh Istana Versailles. Berkedudukan di dalam istana menguji setiap sudut soal pendirian yang dia kecapi, takhta dan rakyat sering menjadi tumpuan di dalam setiap segi. ...