•bab 23•

137 14 33
                                    

           "SABUN?" Mawar mulai menggaru kepalanya, botak kepalanya mendengar segala soalan-soalan Nathan sejak dari awal lagi.

"Tuala?" Ya Allah, tidak habis lagi.

"Nathan" panggil Mawar, cuba menghentikan kata-kata lelaki itu.

"Makanan?"

"Saya dah kemas semuanya" ujar Mawar sambil mengzip beg bajunya, akhirnya dia berjaya juga untuk keluar dari wad ini. Namun dalam keadaan seperti ini pun ada juga angin taufannya, siapa lagi kalau bukan Nathan. Mengapalah lelaki ini yang mengambilnya, dari awal dia hadir sampailah sudah siap mengemas barang asik membebel sahaja. Aduhai.

"Mana?" Soal Nathan, sengaja lelaki itu menerawangkan matanya ke sekeliling sambil berpeluk tubuh di hadapan katil hospital itu.

"Janganlah main-main, dari tadi awak tengok apa yang saya buat" balas Mawar, lemah. Dia melabuhkan duduk kepenatan di atas katil hospital, badannya tegak menghadap lelaki itu. Tidak habis-habis lagi ingin mengusiknya, sepak karang.

"Manalah aku tahu, aku bukannya tengok kau kemas barang" balas Nathan selamba, dengan santai dia membalas pandangan Mawar. Mata bundar itu direnung tunak, lain macam pula perangai wanita itu. Penatkah?.

"Habistu dari tadi awak tercegat kat situ, awak tengok apa?" Persoalan Mawar itu dibalas dengan segaris senyuman.

"Tengok kau" serentak itu juga bibirnya tersenyum lebar, terserlah barisan gigi yang tersusun cantik itu.

Mawar terkebil. Allahuakbar, cubalah tenang wahai hati. Mawar berdeham perlahan, menyembunyikan rasa malunya. Sehari jika hatinya tidak berdebar, memang tidak sah. Walau bagaimanapun tetap akan berdebar, walaupun hanya melalui pandangan mata lelaki itu.

"Kau dah habis kah?" Soal Nathan masih lagi terukir senyuman di wajahnya, bahagia sungguh Encik Nathan hari ini ya. Bagaimana pula tidak bahagia, urusannya dipermudahkan oleh Allah dengan begitu lancar sekali. Alhamdulillah.

"Sudah, semua ada ni" balas Mawar sambil menunjuk ke arah dua begnya yang terletak di atas katil hospital, dia memerhati dengan teliti barang-barang yang tersimpan itu. Risau jika ada apa apa yang tertinggal, dia tidak ada alasan lagi untuk hadir ke hospital ini. Jadi, dia mahu segalanya beres.

Ketika itu juga Nathan mencapai beg baju itu namun ditahan oleh Mawar, keningnya terjongket pelik.

"Biar saya angkat" ujar Mawar cuba menahan lelaki itu, dia tidaklah terlalu kejam. Sudahlah lelaki itu yang hadir menjemputnya, sekarang ini mahu menyusahkannya mengangkat barang pula. Rasa bersalah pula, Nathan sudah menghabiskan masa untuknya.

"Kau buat kelakarkah?" Persoalan Nathan itu mengukirkan satu sengihan palsu di bibi Mawar, ingin menunjukkan rasa kelakarlah tu.

"Kau stay jelah lagi kat hospital ni" segera Nathan merampas beg baju itu, dia memandang tidak bersalah tubuh Mawar yang hampir tersembam ke hadapan itu. Mujur di atas katil, kalau di bawah agaknya sama seperti nangka basi, busuk, masam, bacin eh bukan main lagi.

"Kenapa pula?!" Bantah Mawar, tidak puas hati. Suka hati dia je nak tinggal-tinggal orang, hari ini adalah satu anugerah baginya kerana berjaya berambus dari wad ini.

"Kau tak siuman"

Mulut Mawar hampir ternganga mendengar kata-kata itu, tak siuman dia kata?!.

"Atok awaklah" balasnya bengang, habis hilang ayu aku.

"Atok aku kat rumah, dah jom berambus. Banyak mulut betul perempuan ni" sejurus selepas itu Nathan mencapai segala beg barang di atas katil itu dan mula beredar ke pintu, namun langkahnya terhenti apabila tiada sebarang tubuh yang mengikutinya dari belakang. Dia menoleh ke belakang, wajah cantik itu dipandang dengan tanda tanya. Tadi beria nak balik, lepastu boleh pula duduk lagi kat situ. Aku siku karang.

 𝐇𝐢𝐬 𝐀𝐧𝐭𝐡𝐞𝐚 : 𝖡𝗎𝗇𝗀𝖺 𝖬𝖺𝗐𝖺𝗋 𝖴𝗇𝗍𝗎𝗄 𝖭𝖺𝗍𝗁𝖺𝗇Where stories live. Discover now