Gibrel menjungkit kening kanan. Pening melihat telatah Nuraz yang bergayut pada pokok serupa macam monyet. Nuraz boleh melompat pula ke pokok sebelah. Teras nak gugur jantung bila melihat aksi berani mati Nuraz. Nasib baik pokok besar berdekatan. Bukan ini latihan yang sepatutnya tapi dia layan sahaja perangai Nuraz. Mungkin latihan bergayut pada pokok boleh diguna pakai suatu hari nanti.
"Wahhh dah lama tak gayut macam niiii." Jerit Nuraz dari atas. Seronok dengan aktiviti sekarang. Dia lupa dengan latihan.
Nuraz mengira jarak dari tempat panjat ke bawah tanah. Fuhh kalau ikutkan gayat juga tapi dia berani turun ke batang besar dan seterusnya dia melompat ke bawah. Tepat. Dia jatuh dalam keadaan baik dengan lutut kanan mencium tanah manakala kaki kiri bengkok kebelakang. Kedua tangan menapak ke tanah. Gaya yang sering dia buat semasa di kampung. Kemahiran dia masih lagi ada.
"Tak takut bahaya ke? Patah macam mana? Elok dua dua kaki ada kena pula mengengsot. Sia sia je." Bebel Gibrel. Terbeliak mata dia melihat aksi Nuraz. Bukan calang calang budak ni.
"Alahhh rilek lah awakkk. Saya dah biasa tau. Dulu kat kampung macam ni lah. Panjat pokok dan turun macam ni. Fuhhh terbaikkk." Ujar Nuraz bangga. Tersengih sengih dengan prestasi yang masih memberangsangkan.
"Hmmm."
"Awak pandai panjat pokok?"
"Bukan setakat panjat. Terbang pun boleh. Tapi tu la tak main lah pokok. Panjat bangunan tu power lah."
"Ye ke??" Soal Nuraz ragu ragu.
"Saya malas je nak tunjuk. Terlopong pulak awak nanti."
"Eleh."
"Haa dah tu. Sibuk gayut sana sini. Latihan tak nak buat?"
Nuraz tersengih sumbing. Tahu dirinya salah. Gibrel ajak dia datang ke sini bukan untuk bermain tapi hati dia tak boleh tahan. Dia teringin panjat pokok. Maka dia lakukan juga.
*****
Dadanya berdebar kencang dengan nafas turun naik. Disaat ini dia merasakan darah sudah naik ke kepala. Jantungnya mula berdegup laju. Sabarnya telah hilang. Apa yang ada dalam fikiran dia adalah "bunuh."
Nuraz berlari selaju mungkin dan melompat ke atas tubuh musuh lalu kerambit diacukan pada leher.
Zapppp
Darah memancut laju. Musuh tersebut tercungap dengan mulut terbuka. Akhirnya, tumbang dengan nyawa melayang.
Nuraz melakar senyuman sinis. Dia tersenyum puas. Kepuasan yang pertama membuatkan dia rasa ingin membunuh lagi.
"Kau ingat tak kisah ros hitam?"
Dahi Nuraz berkerut dengar soalan. Tangan bersiap sedia untuk menyerang musuh lagi.
"Me...gat."
"Ya aku kat sini. Rasa puas bunuh orang? Soal Megat dengan senyuman.
Soalan Megat membuatkan darahnya mengepam laju. Soalan yang tak patut ditanya. Manusia yang suka membunuh orang lain sudah tentu cara membalasnya adalah membunuh.
"Jangan jadi bodohlah Megat. Kalau aku tak buat semua ini. Nyawa aku melayang macam kauuu." Ujar Nuraz bengis. Tiada lagi wajah ayu. Kini terserlah wajah bengis yang menanti mangsa.
"Ini bukan diri kau."
"Kau nak suruh aku jadi lemah lembut?Orang boleh pijak pijak macam sampah? Kau nak suruh aku jadi macam tu ke Megat?????" Jerkah Nuraz.
Megat mengeleng. Manusia bila dah kuasai perasaan marah. Sifat yang sebenar sudah hilang. Amarah Nuraz dibalas dengan senyuman. Dia tahu Nuraz bukan begini.
YOU ARE READING
Kau Yang Aku Pilih
RomancePerkenalan Megat dan Nuraz adalah satu kesilapan. Bila Megat meninggal, dunia Nuraz mula berubah. Hidupnya tidak sempurna seperti dulu. Demi nyawa, dia jadi pelarian ditempat sendiri. Hidup jadi tidak tentu arah bila kebenaran makin menghampiri. G...