"Betul ke awak nak bagi nama cup cake tu love? Rasa kelakar la. Corak bunga tapi nama love." Komen Nuraz dengan gelakan kecil. Tangan bermain pada sisi meja bar. Serba salah sebenarnya mahu menegur Gibrel tapi sudah 2 minggu berlalu. Gibrel membuatkan dia terasa tidak wujud di kafe ini.
Gibrel berpura-pura tidak dengar. Tangan ligat uli tepung. Ditumbuk-tumbuk geram.
" Awak uli tepung ke tu?" Soal Nuraz perlahan.
Muka Gibrel masam cuka. Tepung diramas kuat dengan tangan kekar. Seram Nuraz melihat cara Gibrel. Mungkin ulian tepung itu bayangan dia.
"Awak merajuk ke? Dah 2 minggu susah nak dengar suara awak."
"Kenapa rindu ke?" Sinis Gibrel menyoal. Di pandang Nuraz atas dan bawah. Sejak jadi orang buruan. Imej Nuraz berubah, tiada lagi baju kurung atau skirt labuh dan kasut tumit tinggi. Sekarang Nuraz mengenakan baju kemeja dan seluar slack hitam. Kasut pula ditukar dengan kasut rata tertutup.
"Kenapa pandang saya macam tu?"
Nuraz tidak selesa dengan pandangan liar Gibrel. Dia menyilangkan tangan pada dada."Saja."
Jawapan diberikan menyakitkan hati Nuraz lantas satu cubitan hinggap didada Gibrel.
"Aduhhhh. Ni orang ke semut api?" Rungut Gibrel.
"Manjaaaa." Ejek Nuraz. Malas melayan sikap Gibrel yang agak menjengkelkan. Nuraz angkat kaki dari dapur kecil Gibrel.
"Kalau saya cubit awak macam mana? Nak?"
"Miangggg."
"Eh awak cubit saya tak apa. Saya cubit awak digelarkan miang? Oh sungguh tak adil dunia ni."
Nuraz cebik bibir. Mengada pula si Gibrel ini. Cubitan halus bukan bagi penampar.
Nuraz tarik nafas lega. Senarai nama cup cake Gibrel sudah selesai. Kertas A4 ditayangkan depan mata. Puas hati dengan hasil sendiri. Tak sangka dia sanggup lakukan ini semata-mata nak ambil hati Gibrel. Buang tabiat betul. Nuraz mengeleng kepala sambil ketawa kecil.
"Apa ni." Kertas A4 dirampas dari tangan Nuraz. Dahi berkerut baca setiap perkataan dan terhambur ketawa.
"Apa awak ni. Ishhh." Rungut Nuraz.
"Jasmine."
"Haaa jasmine la. Dah awak ukir gambar jasmine."
"Yeka?Bukan rose ke tu?"
"Kan awak ukir 2 tu. Kan nama rose ada dalam senarai."
Nuraz merengus geram. Ceh, tak tahu nama bunga yang diukir sendiri.
"Lain kali jangan ketawa kat orang. Kalau tak tahu apa apa." Bidas Nuraz. Kertas A4 ditarik kasar dari tangan Gibrel. Nasib baik bos,orang lain ni dah kena peluru berpandu.
"Ikut sukalah. Mulut saya kan."
Nuraz mengetap bibir. Geram dengan ujaran selamba Gibrel. Orang dah tolong cari nama sesuai bukan berterima kasih tapi buat sikap menyakitkan hati.
*****
"Kau marah aku?"
"Perlu ke aku marah kau?"
"Ya aku tinggalkan tanda tanya pada kau. Mungkin macam puzzle. Kau kena cantum satu satu.
YOU ARE READING
Kau Yang Aku Pilih
RomancePerkenalan Megat dan Nuraz adalah satu kesilapan. Bila Megat meninggal, dunia Nuraz mula berubah. Hidupnya tidak sempurna seperti dulu. Demi nyawa, dia jadi pelarian ditempat sendiri. Hidup jadi tidak tentu arah bila kebenaran makin menghampiri. G...