Please vote dan komen😉 terima kasih sudi baca.
Nuraz tersenyum puas. Tepat tekaan dia. Tidak sia sia pergi selongkar rumah Megat. Perbuatan yang dia tidak pernah terfikir sebelum ini. Gambar yang ada ditangan dia gengam kuat. Mungkin ini cabang untuk dia akhiri segala teka teki.
"Tak apa. Teruskan permainan kau. Aku ikutkan sahaja. Satu hari aku akan tuntut bela kematian Megat." Omel Nuraz.
"You buat apa tu?"
Nuraz cepat menyelit gambar ke dalam poket seluar jeans. Dia tersenyum manis untuk menutup gelabah. Dia tidak dapat jangka Haiyan turut datang ke rumah Megat pada hari ini. Selama ini mereka tidak pernah bertembung.
Dulu Megat sering pesan agar jaga rumahnya baik baik sebelum pemilik akan duduk ke rumah ini. Pesanan yang sama turut dititipkan pada Haiyan. Mereka berdua orang kepercayaan Megat.
"You buat apa kat sini?"
"You pun buat apa kat sini?" Soal Nuraz kembali. Hatinya resah jika Haiyan bertanyakan soalan yang dia tidak boleh jawab.
"Oh I nak ambil file yang arwah tinggalkan dulu. You kemaskan rumah Megat kan."
"Ya. Itu kan pesanan Megat. I nak jaga rumah ini baik baik untuk dia. Bila orang lain dah duduk sini. Maka I punya amanah dah selesai."
Telinga Haiyan dengar getaran suara Nuraz. Sedihkah Nuraz jika Nuraz tahu siapa bakal pemiliknya?Bila tiba masanya Nuraz akan tahu sendiri.
"You sedih bila ada orang duduk sini?" Soal megat. Mahu menduga Nuraz.
Air mata yang hampir menitis, pantas diseka.
"Tak tapi I happy." Suara Nuraz bergetar. Tubuhnya berpaling. Malu untuk berhadapan dengan Haiyan. Dia cuba menahan air mata tapi tetap juga tidak boleh.
Rumah ini adalah rumah peninggalan Megat tapi jiwanya lebih dekat di sini. Dia sendiri tidak faham dengan hatinya sendiri. Rumah ini seolah olah ada sesuatu untuk dia. Ada masa bawa kesedihan, ada masanya hati Nuraz gembira. Bagaikan sumpahan untuk dia.
"Sorry Nuraz. I tak boleh tolong you. Ini wasiat Megat. Mungkin kalau orang tu jual rumah ini. I boleh tolong you." Pujuk Haiyan. Pertama kali dalam hidupnya, dia melihat wanita lain menangis di depan mata. Dia pula bukan orang yang pandai memujuk.
"I tak pandai pujuk orang." Ujar Haiyan jujur.
Nuraz ketawa perlahan. Kelakar dengan ayat Haiyan. Dia tidak minta dipujuk. Hatinya hari ini jadi sayu bila teringatkan Megat. Dia rindukan lelaki itu. Rindu yang tiada penghujung.
*****
Nuraz mengorak langkah laju. Hati rasa tidak enak dan serba tidak kena. Hodie ditarik ke kepala dan tangan masuk ke dalam poket baju hodie. Mata meliar pandang sekeliling.
"Perasaan kau Nuraz. Tak mungkin ada orang serang kau dalam kawasan kondo." Omel Nuraz.
Kaki yang melangkah laju, serta merta diperlahankan. Dia memusing ke belakang tetapi tiada siapa. Hanya ada anak anak yang sedang bermain kejar mengejar. Mustahil jika ada orang mahu menyerangnya. Ini tempat awam.
Hampir mahu melayang penumbuk bila ada tangan yang menepuk bahunya dari arah belakang. Gerakan tangan tidak menjadi. Wajah lelaki yang dikenali muncul didepan mata. Dia menarik nafas panjang.
"Heiii.... Hei I ni Nuraz."
"Macam mana encik boleh ada dalam kawasan ni?"
Pemilik D'House hotel senyum sinis. Nuraz pula memerhati wajah itu penuh curiga.
YOU ARE READING
Kau Yang Aku Pilih
RomancePerkenalan Megat dan Nuraz adalah satu kesilapan. Bila Megat meninggal, dunia Nuraz mula berubah. Hidupnya tidak sempurna seperti dulu. Demi nyawa, dia jadi pelarian ditempat sendiri. Hidup jadi tidak tentu arah bila kebenaran makin menghampiri. G...