"Wahhhh sedapnyaaa baru udara luar ni." Tingkap dibuka dan kepala dijulur keluar. Merasai angin dari luar. Segar dan bau lain.
"Bau hutan tu sedap jugak. Rasa fresh jeee. Tapi ye lah kan. Biasa hidup dengan keadaan moden. Mestilah rindu kehidupan kat bandar."
Gibrel yang sedang memandu hanya tersenyum mendengar omelan Nuraz. Buat pertama kalinya dia berani membawa Nuraz keluar dari rumah hutan itu. Mudahan segalanya berjalan lancar tanpa ganguan.
"Lama juga ya nak keluar dari rumah tu. Ambil masa 3 jam macam tu. Patutlah awak selalu pulang lewat." Nuraz buka topik. Wajahnya berseri seri bila gibrel menepati janji untuk keluar. Biarlah sekejap janji dia dapat merasa dunia luar. Otak dah rasa tepu dengan pelbagai andaian.
"Haah. Cara macam tu je nak gelapkan mata musuh."
"Tu rumah siapa?"
"Lah Nuraz. Berbulan bulan awak duduk situ. Baru nak tanya."
Nuraz bermain jari sendiri. Dia tersenyum simpul pada Gibrel. Bukan tak nak tanya tapi takut. Perangai Gibrel lain betul dengan dia kenal dulu. Ketegasan Gibrel menyerlah. Sewaktu bekerja dengan Gibrel dulu, Gibrel masih boleh berlembut.
"Tiba tiba nak tanya." Nuraz cipta Alasan.
"Rumah saya. Saya ni pencinta hutan tau. Punyalah nak duduk hutan. Sanggup bina rumah kat situ."
"Eh?"
"Tanah hutan tu hak saya. Saya beli."
Gulp. Kaya sungguh si Gibrel ni. Agaknya berapa billion dia habiskan duit semata mata nak buat rumah sahaja. Lokasi strategik pula tu berhadapan dengan sungai.
Selesai beli barang keperluan wanita. Nuraz mengajak Gibrel untuk beli air kegemaran.
"Coolblog? Tak minat starbuck ke?"
"Tekak saya suka air ni berbanding air mahal tu." Air disedut perlahan. Nikmat dapat rasa air kegemaran. Sampaikan mata turut terpejam. Sebentar lagi, dia nak paw Gibrel untuk belanja KFC. Otak dah merancang macam macam untuk aktiviti hari ini.
"Untung saya jadi suami awak kan. Tak habis duit nak beli air mahal je."
"Euwww siapa nak jadi isteri awak?" Nuraz menjeling tajam.
Gibrel ketawa. Jelingan tu boleh jatuh cinta berkali kali.
"Jangan jeling Nurazzzz. Saya bawa awak kahwin lari kang."
"Auchhh auchhh." Gibrel mengerang sakit. Berbisa cubitan Nuraz.
Dup dap dup dap. Agak tak selesa dengan lawak Gibrel. Dah lama Gibrel tak mengarut hal kahwin. Hari ini, dia buat hal lagi.
Terasa dunia Nuraz yang punya. Perut pula rasa penuh dengan makanan. Selepas KFC, Gibrel belanja oden Family Mart. Nuraz pula hantu makanan di Family Mart. Hampir semua makanan dia borong untuk bawa balik ke rumah hutan.
Gibrel hanya melayan karenah Nuraz. Rasa seronok dapat memenuhi permintaan Nuraz.
"Nak tengok wayang tak?"
Nuraz geleng kepala. Dia bukanlah pengemar wayang. Dia hanya berminat layan movie di laptop sahaja ketika cuti.
"Kenapa? Boleh release tension kan."
"Saya tak minatlah Gibrel. Nanti awak download tau movie banyak banyak tu kat laptop saya."
"Betul ni?"
"Haah."
Oden di dalam bekas disumbatkan pada mulut dan mengunyah. Sedapnya. Kuahnya dihirup sedap. Gibrel disebelah langsung tidak dipelawa. Dia menikmati keindahan seorang diri.
YOU ARE READING
Kau Yang Aku Pilih
RomancePerkenalan Megat dan Nuraz adalah satu kesilapan. Bila Megat meninggal, dunia Nuraz mula berubah. Hidupnya tidak sempurna seperti dulu. Demi nyawa, dia jadi pelarian ditempat sendiri. Hidup jadi tidak tentu arah bila kebenaran makin menghampiri. G...