"Kau pernah bagitahu aku. Kau tak sempurna macam orang lain. Kau banyak kelemahan. Ok aku percaya. Kau memang sakit tapi tak sempurna kau tu lain. Kau pembunuh Megatttt." Jerit Nuraz. Mata tajam pandang Megat. Jantung laju berdegup. Kenyataan yang dia tak boleh terima. Megat jahat! Megat pembunuh! Megat buat kerja kotor! Selama dia berkawan dengan Megat, dia tidak pernah tahu sisi gelap Megat.
"Nuraz."
"Jangan panggil nama aku. Aku geli. Sanggup kau tipu aku!"
"Aku minta maaf."
"Maaf kau tu boleh bawa mana?Boleh bawa ke masa lalu? Perbetulkan semua kesalahan yang ada? Aku nak hidup normal lah bukan macam ni!" Bentak Nuraz. Dia benci dengan dirinya sendiri bila dia pernah jatuh sayang pada Megat. Megat anak buah Erica. Segala kerja kotor Erica, Megat yang uruskan. Dunia kotor mainan bagi Megat.
"Masa aku kenal kau. Aku dah tak buat kerja macam tu."
Nuraz gelak sinis. Ahhh lelaki macam ni tak boleh percaya. Sanggup buat apa sahaja untuk raih kepercayaan. Dia penat.
"Kau tipu aku apa lagi Megat? Kau tahu tak aku penat nak cantum puzzld bodoh kau tu. Hint entah apa apa kau tu. Kau ingat aku boneka ke?"
"Akuuu..."
"Kau tipu aku Megat. Aku kena bodoh dengan kau. Maaf kau tak akan kembalikan ibu aku." Ujar Nuraz lirih.
Mata Nuraz terbuka luas. Mata meliar pandang sekeliling. Gelap. Hanya cahaya samar samar dalam bilik air air. Dia segera bangun dan mengucap lalu meraup wajah berkali kali. Petanda apakah ini? Megat pembunuh? Megat dalam dunia kotor? Otak berselirat untuk memahami. Malangnya dia tidak dapat berfikir secara rasional. Dia turun dari katil dan langkah menuju ke pintu. Dia nak minum air. Tekak terasa gatal dan kering.
"Awak tak tidur Gibrel?" Soal Nuraz.
Gibrel termenung. Di meja makan, ada air sejuk yang tak berusik. Pelik. Pukul 4 pagi, Gibrel minum air sejuk. Soalan Nuraz tidak jawab. Gibrel leka merenung peti ais. Mata Nuraz turut pandang ke arah sama. Hairan. Tiada apa-apa. Hanya peti ais yang menggunakan solar untuk hidupkan elektrik.
"Gibrel... Awak okey?"
Masih tiada jawapan. Nuraz diam. Rasa seram menerjah diri. Gibrel atau makhluk lain? Nuraz sentuh tangan sendiri. Bulu roma normal. Maksudnya ini manusia.
"Gibrellll." Suara Nuraz naik seoktaf.
Bahu Gibrel ternaik sedikit. Terkejut dengan suara Nuraz.
"Boleh kan panggil baik baik?"
"Saya dah panggil awak 2 kali. Saya ingat hantu tadi. Tu buat percubaan kali ketiga. Kalau bukan awak tadi. Saya lari dulu." Terang Nuraz dengan sengihan.
"Kenapa tak tidur lagi?"
"Saya mimpi tadi lepastu terbangun. Rasa macam tekak kering je. Tu turun bawah. Awak kenapa tak tidur lagi? Pukul 4 pagi minum air sejuk pula. Buang terbiat ke?" Lancang mulut Nuraz bertanya. Punggung dilabuhkan pada kerusi. Gelas Gibrel dicapai lalu diteguk rakus. Leganya rasa.
"Saya tak boleh tidur. Golek sana sini. Sama je. Dari bazir masa, baik saya duduk sini tenangkan diri."
Mata Nuraz melirik untuk melihat wajah Gibrel. Namun, wajah itu tetap bersahaja dan tenang. Tiada riak marah atau susah hati.
"Awak okey Gibrel?"
Gibrel mengangguk. Dia mengeliat untuk menghilangkan lenguh lenguh badan.
"Awak mimpi apa?"
YOU ARE READING
Kau Yang Aku Pilih
RomancePerkenalan Megat dan Nuraz adalah satu kesilapan. Bila Megat meninggal, dunia Nuraz mula berubah. Hidupnya tidak sempurna seperti dulu. Demi nyawa, dia jadi pelarian ditempat sendiri. Hidup jadi tidak tentu arah bila kebenaran makin menghampiri. G...