58

110 7 0
                                    

"Kau nak tahu siapa bunuh Fitrah dan nenek?"

"Sudahlah. Aku penat nak dengar semua ni."

"Kau tak nak tahu siapa bunuh ayah dan abang kau."

Nuraz gelak sinis. Megat memang dah gila! Terlalu nak perhatian. Ayah dan abang sanggup dia libatkan sama.

"Emak kau?" Soal Megat.

"Kau diam Megat! Tak payah sibuk hal keluarga aku. Semua benda kau nak kaitkan. Kau memang bodoh kan!"

"Nuraz!"

"Apa? Kau nak buat cerita apa? Kau ingat dengan riak wajah marah kau tu. Aku takut ke? Tak akan sesekali Megat. Kau pemusnah! Kau pengkhianat!"

"Kau ingat manusia yang besarkan kau dari kecil tu baik sangat ke?" Sarkastik soalan Megat. Mulut mula mengherot mengukir senyuman sinis. Buat apa dia terangkan secara baik jika Nuraz menidakkan. Kebenaran lebih baik dari menipu. Ya, dia tak akan bagi hint lagi. Dia akan berterus terang sahaja.

"Kebenaran memang pahit."

"Senyaplah!" Jerkah Nuraz. Mata terbeliak pandang Megat. Kalau ikutkan hati. Dia mahu toreh jantung Megat. Biar lelaki ini mati kali kedua. Biar lelaki ini terus lenyap dari mimpi.

"Pagi tadi saya mimpi lagi" Adu Nuraz. Mata tidak cukup tidur jelas kelihatan. Bawah mata itu sembap dan hitam sedikit.

"Mimpi apa?"

"Saya tak tahu sama ada mainan tidur atau betul apa Megat nak sampaikan. Betul ke Megat anak buah Erica. Maksud saya anak buah dalam kumpulan yang buat kerja jahat."

Wajah Gibrel dipandang lama. Dia mahu melihat wajah itu berubah atau tenang. Reaksi wajah Gibrel biasa. in

"Betul ke apa yang saya cerita ni?"

"Perasaan awak rasa apa? Otak?"

Nuraz geleng kepala. Dia tidak tahu. Ketika ini otaknya tak boleh berfikir. Dia mengantuk. Latihan petang nanti mungkin dia akan ponteng. Dia mahu tidur dan rehat sahaja.

"Betullah apa yang Megat sampaikan."

"Hah." Nuraz terkejut. Jantung mula laju berjalan. Seakan mimpi tapi ini realiti.

"T...akkk mungkin."

"Sampai masanya awak kena tahu segalanya. Saya malas nak simpan Nuraz. Nak atau tak. Awak kena tahu dan hadap. Apa yang hint Megat sampaikan saya akan ia kan sahaja. Itu yang terbaik." Ujar Gibrel. Dia tidak peduli dengan penerimaan Nuraz. Dia hanya mahu Nuraz tahu segalanya. Siapa Megat yang sebenarnya dan dunia kotor Megat.

"Tak kan Megat nak tipu. Saya kawan baik dia."

"Kisah silam dia tak perlu diungkit."

"Sebab dia saya jadi pelarian." Ujar Nuraz berang. Kerana kisah silam kotor Megat, dia jadi mangsa keadaan. Hidup dalam ketakutan.

"Apa lagi yang awak tahu Gibrel? Kenapa awak tak pernah bagitahu saya yang Megat tu ada dunia kotor? Kenapa tak pernah bagitahu siapa Megat pada Erica? Megat buat kerja kotor untuk Erica" Bertubi-tubi soalan keluar. Dia nak tahu semuanya tentang Megat. Dia penat nak berteka teki. Pasang puzzle Megat sana sini. Sebaliknya, dia yang kena tipu.

Nuraz tarik rambut yang panjang. Dia nak legakan kepala yang kian berserabut. Dia mula tafsir kata kata Megat lagi. Apa maksud manusia yang besarkan dia dari kecil? Ayah ke maksud Megat? Mustahil. Ayah tak kenal Megat. Ayah meninggal dulu dan beberapa bulan baru dia kenal Megat.

"Siapa ayah pada Megat?" Soal Nuraz.

Gibrel mengunci mulut. Tidak tergamak untuk membuka kisah yang sebenar. Tentang Megat, dia melihat sendiri Nuraz jadi nanar. Jika kisah tentang ayah Nuraz, dia tidak tahu apa bakal akan terjadi. Hatinya berasa tidak enak.

Kau Yang Aku PilihWhere stories live. Discover now