Hoofdstuk 11

595 21 0
                                    

de twee weken vakantie van caylen zitten er bijna op. Vanavond komt m'n broer hem op halen om weer terug te gaan naar zijn eigen huis. Ik zie er eigenlijk best wel tegen op dat m'n broer komt, zeker als hij kim meeneemt. De laatste keer dat we elkaar zagen prak de pleuris uit en daarna hebben we allemaal 3 jaar niks van ons eigen laten horen. Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen vanavond. Carla weet ondertussen ook al dat caylen familie is. Caylen had zich per ongeluk versproken, gelukkig deed carla er niet moeilijk over en kwam ik er zonder schorsing vanaf. De wekker van Caylen maakt al een halfuur lang een herrie, dus ik ga maar eens kijken wat er mis is met dat ding. Het is best wel raar dat je in je vakantie een wekker zet maar omdat caylen zo graag mee wil naar het bureau moet hij vroeg opstaan. Als ik de logeerkamer in loop zie ik dat Caylen rustig door zijn wekker heen slaapt. Gisteravond was er een vriend van hem langs gekomen en het was best laat geworden dus dat hij lang slaapt snap ik wel, maar dat hij door die herrie heen slaapt is echt onbegrijpelijk. Ik moet al over een halfuur op mijn werk zijn dus moet ik hem maar wakker maken. Tien minuten nadat Caylen wakker is zitten we al in de auto. Dat is het handige aan een man of jongen zijn, je hoeft niet 2 uur in de badkamer te staan om weg te kunnen. Gewoon snel aan kleden een beetje gel in je haar, tanden poetsen, misschien iets eten en dan gaan. Carla kijkt meteen op de klok als ik aan kom lopen " gewoon op tijd " zeg ik snel. De dag verloopt niet super snel wat best raar is voor een dag als deze, we hebben al 2 zaken opgelost en met eentje zijn we nu bijna bij de oplossing. Het gaat om serie overvallen in de buurt. De dader handelt steeds via de zelfde routine dus hem oppakken zou een eitje moeten zijn, helaas is dat niet zo. De dader is best slim en is al meerdere keren weten te ontkomen. Maar na vandaag moet zijn tijd als overvaller geweest zijn. We hebben een sterk motief gevonden en zijn routine achterhaald. nou eigenlijk heeft liselot dat gedaan, door middel van de telefoon en de laptop van de dader in de gaten te houden is ze achter de volgende locatie van de dader gekomen, een juwelier in het winkelcentrum waar ik een paar dagen geleden nog de bakker een bezoekje bracht samen met fenna. " Het plan is dus als ik het goed begrijp dat fenna, jij en bram je achterin de juwelier verstoppen als het ware, en dan te voorschijn komen als de dader er is " vraagt carla " een soort van, Bram verstopt zich achter in de juwelier en dan wanneer de man binnen komt komt bram te voor schijn " " en dan ? " " dan gaat de dader hoogstwaarschijnlijk rechts om keer, om te proberen te ontsnappen " " en dan staan evert en ik daar om hem tegen te houden " vult fenna mij aan. " klinkt veel beter dan jou versie, carla " zegt bram lachend. " mag ik ook mee ? " vraagt caylen bijna smekend als we ons klaar maken om te vertrekken richting de juwelier. Ik twijfel even of ik hem wel mee moet laten gaan met zo'n zware klus, dalijk gebeurt er wat en dan ben ik verantwoordelijk voor hem " Fenna merkt dat ik twijfel " kom op evert, gister deed hij het ook goed misschien hebben we hem nog wel nodig vandaag "
" ik weet het niet fen, wat als er wat gebeurt ? " " dan neem ik de gehele schuld op me, ik ben immers de gene die voorstander was om hem mee te nemen " " dat kan ik niet maken "alsjeblieft evert, ik beloof dat ik op afstand blijf en dat er niks zal gebeuren met me " Caylen kijkt me nu met puppy ogen aan. " oke dan als je er maar voor zorgt dat er niks gebeurt " hij springt bijna een gat in de lucht en fenna kan haar lach niet meer in houden. Eenmaal bij het winkelcentrum aangekomen, is er in tegenstelling tot de vorige keer dat ik hier was genoeg plek om mijn auto te parkeren. Zodra fenna, caylen en ik zelf zijn uit gestapt neemt iedereen positie in. De eigenaar van de juwelier laat bram binnen en gaat in de politieauto zitten die verdacht staat opgesteld. voor de zekerheid word er een auto gebruikt die je meestal alleen maar bij undercover operaties ziet of waar soms agenten in worden gezet maar doordat de auto dan geen herkenningstekens heeft, heb je niet door dat het politie is, dus heb je meer kans om gepakt te worden als je door rood rijd of een andere verkeersovertreding maakt. In zo'n zelfde soort auto rijd ons team ook. Na ongeveer 5 minuten komt er een man aangelopen en iedereen is op zijn hoede. De man is inderdaad de dader, hij begint de deur te forceren met zo iets als een koevoet en al snel is hij er in geslaagd om binnen te komen. Nu is het een kwestie van wachten op het teken van bram. We zien hoe de dader haastig zijn gang gaat, en al snel een tas vol juwelen en dure horloges heeft buit gemaakt. Nog steeds is er een geen teken van bram. De man komt na een tijdje met zijn gevulde tas naar buiten en begint aan zijn vluchtroute. Doordat we van bram geen teken hebben gekregen moeten we nog een aardige afstand overbruggen voordat we bij de dader in de buurt komen, als gevolg daarvan bestaat er een grote kans dat de dader weer weet te ontkomen ook al zijn we nu zo dichtbij. " steek je voet uit " roept caylen opeens naar liselot die op de hoek van de straat staat. Liselotte steekt haar voet uit waardoor de dader struikelt en op de grond valt. De man krabbelt snel weer op op maar door zijn val is de afstand tussen mij, fenna en de dader nog maar een meter of 2. Snel springt fenna op de man waardoor hij voor de 2e keer in nog geen minuut tijd op de grond beland. Hij word geboeid en afgevoerd naar het bureau. nog steeds is er geen teken van bram gekomen en ook zelf is hij nog niet te voor schijn gekomen. Snel loop ik richting de juwelier om te kijken of bram nog in orde is. Als ik de deur van de bezemkast waar bram zit open wil trekken blijkt de deur op slot te zitten. Dat is dus waarom bram geen teken kon geven, hij heeft de dader niet gezien of gehoord doordat de deur op slot zat. De eigenaar van de juwelier die net aan komt lopen doet snel de deur open waarna bram eruit komt lopen en snel doet alsof er niks is gebeurt. " evert moet jij niet wat tegen caylen zeggen ? " " bedankt "
" bij nader inzien was het toch niet zo slecht om hem er bij te hebben he ? " zegt fenna op een plagerige toon. ze heeft wel gelijk, het was simpel wat hij deed maar wel effectief. Door hem hebben we nu wel de man die 32 overvallen op zijn naam heeft staan op kunnen pakken. hij zou later een goede rechercheur kunnen worden. " hij begint steeds meer op je te lijken " zegt fenna die aan komt lopen. Ik weet niet of het ik het als een compliment moet zien of niet maar goed.
" wij moeten gaan, z'n ouders komen zo dalijk denken ze nog dat ik hem heb ontvoerd ofzo als we er nog niet zijn " langzaam loop ik richting de auto. " evert ? " ik draai me om en sein naar caylen dat hij alvast moet instappen. " moet ik anders meegaan voor het geval dat er een grote ruzie ontstaat ?" "nee fen, het is wel goed, ik red me wel maar toch bedankt voor het aanbod "
De rit naar mijn huis lijkt wel uren te duren. Precies op het moment dat we uitstappen komen de ouders van caylen de parkeerplaats op gereden. Ik verwacht een grote uitbarsting van m'n schoonzus maar tot mijn grote verbazing en ook die van caylen doet ze alsof er nooit wat tussen ons is gebeurt. Ze komt op ons aflopen en geeft caylen een knuffel. Ook mij geeft ze een knuffel, ik had meer een golf van scheldwoorden verwacht maar dit is veel beter. Zo te zien is ze wel blij dat ik haar zoon tijdelijk in huis heb genomen. Ze gaan alle 3 nog mee naar binnen en we drinken nog wat. Rond een uur of 12 vertrekken ze weer richting huis. Bij de deur draait kim zich nog even om " bedankt wat je voor caylen heb gedaan deze twee weken, we staan bij je in het krijt "
en ze loopt weg terwijl ik verbijsterd achter blijf. Of ze het nou meent of niet, het is goed afgelopen en dat is het belangrijkste. Ik zet snel m'n wekker en ga m'n bed in morgen weer vroeg beginnen en te laat komen is geen goed idee.

Moordvrouw storyWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu