de gijzeling

1.6K 23 4
                                    

~ fenna ~

ik zit aan mijn bureau samen met evert en bram rapporten te schrijven over een zaak die we gister hebben opgelost als carla opeens komt aanrennen met een telefoon in haar hand " een gijzeling in de grote bank op de prinsesjulianaweg, ik wil dat jullie er heen gaan het at is al aanwezig " zegt ze. We staan alle 3 tegelijk op en pakken onze jassen behalve evert hij laat zijn jas over zijn stoel hangen en loopt al richting de uitgang. " vergeet je niet wat " roep ik, evert draait zich om en kijkt me vragend aan. " je jas "zeg ik terwijl ik er met mijn vinger naar wijs. Als hij snapt wat ik bedoel zegt hij " ik red me wel zonder " en hij draait zich weer om en vervolgt zijn weg naar de parkeerplaats. Ik kijk hem een beetja raar na maar besluit er veder geen aandacht aan te schenken ik heb immers geen zin in ruzie. Als we eenmaal met z'n alle in de auto zitten is het doodstil geen idee of het komt doordat iedereen met zijn gedachtes bij de gijzeling in de bank zit of omdat evert met 110 km/h over de weg scheurt die eigenlijk helemaal niet voor zo'n hoge snelheid bedoeld is aangezien je hier maar 50 km/h mag rijden. Als we aankomen zien we de hele parkeerplaats vol staan met politieagenten , mensen van de tv radio of krant, en zo als gewoonlijk een groepje nieuwsgierige buurtbewoners die het natuurlijk niet kunnen laten om even een kijkje te gaan nemen. Op het moment dat we naast carla gaan staan die achter ons aan was gereden wordt ze gebeld.

C: carla vreeswijk met wie spreek ik ?

F: floris de korte

C: floris de korte ?

F: ja je weet wel die man uit de bank

C: ow de gijzelnemer dus

F: ja goed gezien

C: wat wil je ?

F: deze man hier tegen over mij dat is jan de korte oftewel mijn vader die klootzak heeft mijn zusje wat aan gedaan maar wil niet zeggen waar ze is dus zolang jullie lisa niet hierheen brengen heb ik de leiding

C: is je vader gewond ?

F: ja een mooi schotwond in zijn been gaat een groot litteken worden maar dat kan mij niet schelen

C: mag ik iemand sturen om z'n wond te verzorgen

F: oke maar geen wapens anders schiet ik hem neer

C: oke geen wapens afgesproken

F: ow ik heb nog één voorwaarde stuur dat lekkere blondje anders krijgt hij alsnog een kogel door z'n kop

" en ? " vraag ik als carla duidelijk klaar is met telefoneren. " Floris de korte hij houd Jan de Korte die tevens gewond is gegijzeld, ik heb toestemming van floris om iemand zijn vader te laten verzorgen. " zijn eigen vader waarom zou hij dat doen " vraagt evert verbaasd " hij zal vast vinden dat hij niet genoeg zakgeld van zijn vader krijgt ¨ zegt bram lachend. Bram weet altijd wel iets te zeggen en kan soms best raar uit de hoek komen op een grappige manier dan. " hij zei dat zijn vader z'n zusje iets had aangedaan " " maar weten we dat zeker ? " vraag ik " nee we weten dat niet zeker maar bram, laat een opsporingsbericht opstellen voor lisa de korte en zet er haast achter " commandeert carla " komt voor elkaar " zegt bram en weg is hij. " dus wat doen we nu ? " vraagt evert. " hij vroeg of fenna zijn vader kan verzorgen" hoor ik carla zeggen " vroeg hij om mij " vraag ik om er 100 % zeker van te zijn dat het echt om mij gaat. " ja ik citeer : stuur dat lekkere blondje anders schiet ik mijn vader voor z'n kop " krijg ik als antwoord van carla " oke ik doe het " zeg ik met zo min mogelijk angst in mijn stem, nou ja ik probeer het. " wat ? carla dat kan toch niet we kunnen toch niet zomaar iemand op die gewapende gek afsturen ? " hoor ik evert zeggen " jawel hij vroeg om fenna en zo te zien heeft zij er geen probleem mee anders had ze wel geweigerd " krijgt hij als antwoord van carla " nee hij vroeg om dat lekkere blondje " terwijl evert die laatste 2 woorden zegt maakt hij met z'n vingers een soort van konijnenoortjes. " wat wil je daar nou precies mee zeggen evert ? " vraagt carla " nou ik ben ook blond " en hij wijst naar zijn haar. "ja dat weet ik dat weten we allemaal naar toch denk ik dat hij fenna bedoeld " " ow omdat hij lekkere zei ? misschien is hij wel homo weet jij veel " geeft hij als tegenargument " nou die gok nemen we dan maar " zegt carla en aan haar gezicht te zien is ze nu wel klaar met deze discussie tussen haar en evert wat ik totaal begrijp soms kan ik die jongen ook echt niet uitstaan en hij mij ook niet dus waarom hij nou opeens zo raar doet snap ik niet hij zal vannochtend wel uit bed zijn gevallen en toen op zijn hoofd terrecht gekomen zijn ofzo. " ben je zo ver ? " is de vraag die me uit mijn gedachtes laat opschrikken " uh ja denk het wel " zeg ik snel en pak de verbanddoos uit de uitgereikte hand van carla. " nou meid doe alsjeblieft voorzichtig en probeer iedereen levend uit de bank te krijgen als dat lukt " " ja ik zal mijn best doen " zeg ik terwijl ik carla nog een knuffel geef. Als ik richting de ingang van de bank loop hoor ik evert achter me weer hevig te protesteren tegen carla.

Moordvrouw storyWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu