Transcendentalna groza: 5. Zaświaty

76 5 0
                                    

„Śmierć – kropka czy przecinek?"

Valeriu Butulescu

Już w szkole spotykamy się z literackimi opisami raju wypełnionego błogością, wiecznym trwaniem, idealnie skonstruowanego, pełnego piękna i umożliwiającego spełnienie najskrytszych marzeń (Eden, Walhalla, Wyraj, Pardes, Elizjum) i piekła wypełnionego ogniem, okrutnych maszkar i narzędzi tortur (Hades, Tartar, Szeol, Naraka). Pierwsza wizja ma zachęcać do czynienia dobra, stanowi nagrodę za dobre ziemskie sprawowanie, a druga to kara za bluźniercze zachowania i brak pokory. W religiach człowiek jest zawieszony pomiędzy skrajnymi wersjami zaświatów i do momentu śmierci nie będzie wiedział gdzie trafi jego nieśmiertelna dusza. Życie w takiej niepewności, może stanowić dla niektórych wrażliwych jednostek, posiadających dużą wyobraźnię (zwłaszcza dzieci) ogromną mękę. Jaki ojciec skazywałby swe potomstwo na taką psychiczną torturę?

Wizje ludzkiego życia, znajdującego się pod kuratelą niewyobrażalnie potężnego absolutu, zawsze są powiązane z fatalizmem, nieodwracalnym przeznaczeniem, nawet, jeżeli kapłani danej religii głoszą jakoby stwórca oferował wolność. Jednak Bóg znając przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, wie jak będą postępować wszyscy ludzie, ma świadomość ilu z nich będzie cierpieć w piekle, a więc powołując świat do życia, jest odpowiedzialny za męki wszystkich potępionych. Więc egzystencja wypełniona wiarą w dane bóstwo, może być o wiele bardziej przerażająca niż świadomość swojej skończoności i całkowitej zależności od procesów biochemicznych zachodzących w mózgu, a stanowiących jeden z wyników ewolucji, popychającej każdy organizm do przetrwania i replikacji swych genów.





Bibliografia

Poniżej podaję niektóre z publikacji stanowiących źródło refleksji zawartych w tekście. Znaczna ich część to opracowania naukowe lub popularnonaukowe.

Dawkins R., Bóg urojony, Warszawa 2007

Dennet D. C. Odczarowanie. Religia jako zjawisko naturalne, Warszawa 2017

Feuerbach L., Wykłady o istocie religii, Kraków 1953



https://straszne-historie.pl/story/15546-Transcendentalna-groza

Historie na dobranocOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz