Jama bóg śmierci i zmarłych

189 3 0
                                    

Hinduistyczny bóg śmierci i zmarłych, w mitologii wedyjskiej władca zaświatów , Pan Dharmy, strażnik kierunku (lokapala) południowego

Ups! Ten obraz nie jest zgodny z naszymi wytycznymi. Aby kontynuować, spróbuj go usunąć lub użyć innego.

Hinduistyczny bóg śmierci i zmarłych, w mitologii wedyjskiej władca zaświatów , Pan Dharmy, strażnik kierunku (lokapala) południowego. Można znaleźć wzmiankę o Jamie w kanonie palijskim, dzięki czemu wszedł do buddyzmu, mitologii chińskiej, tybetańskiej, koreańskiej i japońskiej.

Jako pierwszy zmarły człowiek, Jama (ang. Yama) stał się władcą i sędzią zmarłych. Jego pałac (Jamasadena (ang. Yamasadena)) oraz jego miasta (Jamapura (ang. Yamapura)) znajdują się na odległym południu. Pomiędzy krainą żywych i jego królestwem płynie krwawa rzeka Waitarani, którą przekroczyć muszą wszystkie duszy w swojej drodze do siedziby osądu Jamy. Po rozważeniu czynów duszy w jej życiu przez Jamę, decyduje on o formie nowego ciała jakie przybierze dusza. Kiedy osąd Jamy jest skończony, dusza trafia do nowego ciała w świecie żywych. (Czasem w przypadkach wyjątkowo nikczemnych, podróż ta zabiera duszę przez 21 piekieł ognia, ohydztw, mroźnych wiatrów, cierni itp.) Wyłącznie ci, którzy osiągnęli jedność z unikają osądu Jamy. Jama ma moc ujrzenia całego życia człowieka w mgnieniu oka. W swojej prawdziwej postaci, jest zielonoskórym człowiekiem o miedzianych oczach. Ubiera się zazwyczaj w czerwieni i jest często widziany gdy ujeżdża swojego olbrzymiego bawoła.

Obowiązki Jamy jako sędzia zmarłych zbytnio go zajmują by ingerował w sprawy ludzi. Żadna ilość modlitw czy błagań ze strony śmiertelników nie wpłynie na jego osąd, choć często wysłucha on opinii innego boga w odniesieniu do przeznaczenia zmarłej osoby. Ci którzy są bliscy śmierci, często mają złożoną wizytę przez jedno z jego czterookich psów, sowy czy gołębia.

Wyjątkowo inteligentny krwawnik, Jama zaprojektował bronie dla wszystkich mocy, obiekty szczególne dla ich sfer. Nie zadaje się z bóstwami spoza panteonu, choć z zatrzymuje się przy okazji w Jamasadenie by obmówić wspólne sprawy. Jako jeden z Aditjów (ang. Adityas) (dzieci obecnie zanikłej Aditi), Jama zadaje się głównie ze swoimi braćmi i siostrami: , , , , , , i .

W kremacyjnych pochówkach współpracuje także z , bogiem ognia.

Mówi się, że był pierwszym śmiertelnikiem jaki umarł, Jama obarczony jest sądzeniem dusz zmarłych podczas ich przygotowań do następnego życia w cyklu egzystencji. Jama może ujrzeć całe życie danej osoby w jednym mgnieniu oka i odpowiednio przydziela zmarłych do ich następnych wcieleń. Większość zostaje zesłana na krótki pobyt w krainie mocy i następnie reinkarnowana z powrotem na . Tylko ci, którzy zlekceważyli brzemię karmicznego koła są zwolnieni od osądów Jamy.

Jego kraina, nie tak odległa od zębatki utrzymującej Skupisko , otoczona jest rzeką krwi zwaną Waitarani (ang. Vaitarani). chcący osiągnąć pałac Jamy muszą brodzić w rzece; podczas jej przekraczania, stają się zaplamieni ilością krwi odpowiadającą karmicznemu długowi narosłemu w swoim śmiertelnym życiu. Oznaczenia pomagają Jamie określać gdzie powinien dalej trafić zmarły.

Jama nosi czerwone szaty, a jego skóra ma delikatnie zieloną karnację. Z jego ciała rozciągają się cztery ręce. W jednej dłoni trzyma pętlę do łapania dusz, a w drugiej wielkie berło. Jama ujeżdża wielkiego bawoła i ma czterech czterookich posłańców - gołębia, sowę i dwa związane psy strażnice pilnujące wejścia do jego domeny.

Czczący Jamę są odpowiedzialni za przygotowywanie dusz i ciał zmarłych na kremację. Nigdy nie wolno pozostawić im zmarłej inteligentnej istoty nieskremowanej, inaczej ryzykują tymczasową utratę swoich zdolności.

~~~~~

Wikipedia, sferopedia 

Historie na dobranocOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz