Rakshasas

1.5K 56 2
                                    


Są one postrzegane jako rodzaj goblina lub złego ducha. Nie posiadają tylko złych cech, ale również te dobre. Rakshasas nazywane są również człowiekiem jedzącym ("NRI-chakshas" ,"Kravyads"). Samica Rakshasa nazywa Rakshasii. Kobieta Rakshasa w ludzkiej postaci to manushya-Rakshasi. Często Asura i Rakshasa są zamiennie stosowane. Według Ramajany, Rakshasas były tworzone ze stopy Brahmy; inne źródła twierdzą, że pochodzą od Pulastya lub od Khasa albo też od Nirriti i Nirrita. Hinduizm twierdzi, że Rakshasas były szczególnie złymi poprzednimi wcieleniami ludzi. Rakshasas znane są z niepokojenia swoich ofiar, profanacji grobów, nękania kapłanów, i tak dalej. Ich paznokcie są jadowite, a żywią się ludzkim mięsem i popsutą żywnością. Są wcieleniami pod postacią iluzjonistów i magów.

Zgodnie z legendą, Rakshasa wyszedł ze stopy Brahmy. Wisznu Purana mówi, że pochodzą oni od potomków Kasyapa i Khasa, córki Dakshy. Ramayana oświadcza, że gdy Brahma stworzył wody, to również dał życie pewnym istotom do ich pilnowania, które to nazywano Rakshasas. W różnych poematach epickich pisano, że Rakshasas byli nieprzyzwoitymi barbarzyńskimi rasami wywodzącymi się z terenów Indii, którzy to zostali pokonani przez Aryjczyków.

Rakshasas są opisane w Ramajanie:

"Rakshasas śpią w domach w każdym kształcie i formie,

niektóre z nich powodują obrzydzenie oka, a niektóre były bardzo piękne

miały długie ręce i przerażające kształty,

jedne były bardzo grube inne zaś były bardzo chude,

niektóre były jak krasnoludki, inne znów były ogromnych wymiarów

bywało, że mieli tylko jedno oko, a inne tylko jedno ucho

niektórzy znów mieli potworne brzuchy, wiszące piersi, długie wystające zęby i krzywe uda,

podczas gdy inne były nadzwyczaj piękne i oto odziane w wielkim blasku,

jedni mieli dwie nogi, inni trzy nogi, a jeszcze inni cztery nogi,

jedni mieli głowy węży, inne głowy z podobiznami osła, następne głowy z podobiznami koni, a jeszcze inni mieli głowy takie jak słonie".

Wiele tradycyjnych Hindusów wciąż wierzy w moc tych stworzeń, i że są one rzeczywiście prawdziwe oraz że żywią się ludzkim mięsem. Są zmieniającymi kształt magami lub wojownikami, bardzo często pojawiają się w postaci ludzi, psów i dużych ptaków. Mogą oni pozostać niewidoczny, ale nie mogą wejść do domu bez zaproszenia. W popularnej tradycji, demony Rakshasas nawiedzają cmentarze, przeszkadzają swoim ofiarom, nękają księży, drażnią i dotykają ludzi w różne miejsca i na różne sposoby. Mówi się, że piją krew i wolą atakować niewinne niemowlęta i kobiety w ciąży.

Rakshasas swoimi mocami najpotężniej władają wieczorem, szczególnie w ciemnym okresie nowiu. Ich wrogiem jest słońce i są one rozwiane przez wschodzące słońce. Najmocniejszy z nich to ich król, 10-ręki Rawana. Putana - kobieta demon, jest dobrze znana z jej próby zabicia dziecka Krishny oferując mu zatrute mleko z piersi; jednakże, została wciągnięta do śmierci przez bożka.

Rakshasas porywali piękne kobiety do, których zostali przyciągnięci. Rakshasas, mężczyźni lub kobiety, byli w większości przypadków brzydcy z wyglądu, ale mogli przybierać każdą formę, którą tylko zapragnęli. Większość broni nie działałą na te stworzenia. Ale Rakshasas mają wspólną słabość, każda kusza błogosławiona przez kapłana unicestwia je natychmiast i kończy ich żywot. Ponadto nie jest powiedziane, że sztylet z czystego mosiądzu nie ma zdolności ranienia czy nawet zabicia Rakshasa.

Artyści z Angkor w Kambodży, często przedstawiali Rawana w postaci rzeźby kamiennej lub płaskorzeźby.

-> "Most Naga" przy wejściu do XII wiecznego miasta Angkor Thom jest wyłożony dużymi kamiennymi posągami z Devas i Asuras wciągniętymi do wzburzania Oceanu Mleka. Dziesięcio-ręki Rawana przedstawiony na zakończenie rządów linii Asuras.

-> Płaskorzeźba w XII wiecznej świątyni Angkor Wat przedstawiająca również ubijanie Rawany. Przypuszcza się, że jedna z liczb w linii Devas brała udział w ubijaniu ciągnąc za ogon węża brata Ravany - Vibhishana.

-> Belki poprzeczne z dziesiątego wieku z świątyni Banteay Srei przedstawiają Rawanyę trzęsącego górę Mount Kailasa. Podobnie, płaskorzeźba w Angkor Wat przedstawia 20-zbrojnych Rawany na Mount Kailasa.

Artyści Angkor także przedstawiali bitwę Lanka między Rakshasas pod dowództwem Rawany i Vanaras oraz małp pod dowództwem Rama i Sugriva.

-> XII w. świątynia Khmerów w Angkor Wat dramatyczny obraz zawiera płaskorzeźby Bitwy Lanki. Ravana jest przedstawiony z dziesięcioma głowami i dwudziestoma ramionami, umieszczony w rydwanie wypatroszonym przez istoty żywe, które są mieszaniną koni, lwów i ptaków. Vibhishana stoi za pokazaną pozycją i ustawiony jest w równym szeregu z Rama i jego bratem Lakshmana. Kumbhakarna, umieszczony w rydwanie podobnym do tego co Ravana, jest pokazany podczas walki z Sugriva .

-> Tak samo, jest przedstawiona bitwa w prymitywnej płaskorzeźbie przy XII wiecznej świątyni Preah Khan.

Aktualnie istnieje kilka nowoczesnych obrazów Rakshasas, głównie dla urozmaicenia i dodania efektów w grach typu RPG (z ang. role-playing game czyli w Grach Fabularnych), w komiksach, filmach czy innych grach wideo.

~~~~~~~~

733 słów

Historie na dobranocOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz