البارت•11•
"نور"
كنت نايمة جنبها وأنا مستغربة حالتها وسمعت صوت بُكائها الخافت وكنت هتلفت أشوف بتعيط ليه ...؟
بس لقتني بقول لنفسي الصبح أبقى أفهم منها وحاولت أنا كمان أنام وأنا بفتكر كل اللي حصل النهاردة وإنه لو كانت نجحت في إنها تلاقينا قبل ما نهرب كان إيه ممكن إللي يحصل ...؟ملقتش إجابة غير إجابة واحدة بس أكيد كانت هتـخـ*ـلـص علينا ودي محتاجه تفكير ......!
إتقلبت ونمت على ضهري وأنا بـبُـص للسقف بشرود ولقيت عقلي بيخودني لوقت ما هربنا وهو مد أيده ليا وإني إتهيئلي إنه كان شمس وإحساسي لما كنت قريبه منه .....!
لقتني بهز دماغي بــعـ*ــنف وبغمض عيني بقوة وأنا بحاول أطرد الأفكار دي من عقلي وأستغفر ربنا وقولت من جوايا : نور بس هبل شمس ايه ده مش شمس ابن عمك أنتِ بس حاسه كده لانهم نفس الإسم وبعدين هو أنتِ عارفه شمس شكله وهو كبير بقى عامل إزاي أنتِ آخر مرة شوفتيه كان من 14 سنة فاتت .....!
خلصت كلامي وغمضت عيوني وبدأت أدعي ربنا يستر من إللي جي .....!
وفجأة قومت مرة واحدة وحطيت أيدي على رأسي وقولت بعتاب : الفجر أذن من بدري هقوم أصلي وادعي ربنا يريح قلبي ويساعدني وكمان علشان استغفر لأني فكرت فيه مهما كان بس علشان ربي يطرد الشعور ده من قلبي قلبي اللي حب شخص واحد بس وهو شمس بس .....!
قومت من جنبها ودخلت الحمام *عافانا الله وإياكم*واتوضيت وطلعت روحت عند سمر وأنا بصحيها وبقول ...سمر ..سمر أنا هاخد الاسدال بتاعك هلبسه علشان بتاعي غرقان د*م ..سمر ...!
فتحت عينيها ببطء وهزت رأسها بمعني "ماشي"
إبتسمت وغيرت إسدالي ووقفت أصلي وأنا بدعي إنه ترجع له ذاكرته بسرعه....!
خلصت صلاتي ولقتني قبل ما أرجع لأوضة سمر لقيتني بروح على الأوضة إللي نايم فيها ووقفت شوي على الباب مسمعتش أي صوت خالص فكرته نايم اتنهدت وكنت همشي بس نغزة في قلبي وقلق مش عارفه سببه .....!
مديت أيدي علشان أفتح الباب لقيت سمر بتقول من ورايا
=نور بتعملي إيه عندك ؟
أتلفت ليها وقولت وأنا متوترة : أنا أنا هو ....
سمر قاطعتني وقالت وهي بتبُص لي بضيق وماسكاني من دراعي بقوة : تعالي هنا وفهميني إيه اللي بيحصل ومين ده اللي جايباه في نصاص الليالي وقال إيه جوزك ها إتجوزتيه إيمتى ....؟
كنت واقفه مكاني زي الصنم ببُص لسمر بذهول و كأن دلوقت بس استوعبت إننا في بيتها .....!
نفضت دراعي من أيدها وقولتلها: أهدي هقولك كل حاجه ...!
شاورت على مكان الصالة نقعد نتكلم فيه بدل ما إحنا واقفين قُدام الأوضة إللي نايم فيها كده ....!
أنت تقرأ
نداء القلب 🖤
Mystery / Thrillerناداني قلبك ناداني وهواك قد سحر كياني في ظلمة ليل أراني طيفك فوقفت مكاني أفكر واحتار جناني هربت لكن قد عدت مكاني لم يتحمل قلبي قراري عدت إليك ورأيتك منظرك...قطع أوصالي آلم فؤادي وأبكاني قررت حملك لبيتي ومساعدتك قدر الإمكان أرحتك في حجرة نومي عقمت جر...