البارت الثامن

226 10 0
                                    

البارت •8•

"نور"

كنت واقفه مكاني براقبها بعيني هي رايحه فين ....؟
إتنهدت براحه لما لقيتها بتتجه لمكان عربيتها ....!

وفجأة لقيتها لفت وشها ومشيت باتجاه ....*بيتي*
قولتها وأنا مصدومة لأنها فعلًا كانت رايحه تجاه بيتي مصيبة .....!

كلمت نفسي وأنا بقول : و دي رايحه بيتي ليه ؟

لقتني بطلع من المكان اللي مستخبيه فيه ومشيت بأقصى سرعتي علشان أوصلها قبل ما تخبط على الباب خوفت لحسن تكتشف إنه في بيتي ونسيت خالص إنه مش قادر ينطق أصلًا كان كل تفكيري وقتها إني ألحقها قبل ما توصل ليه وبس ....!

كانت واقفه عماله تبص للبيت بازدراء وكأنها شايفة حاجة مُـقــ*ــرفة كنت قادره أشوف تعبيرات وشها المُمتعضة وأنا لسه بمشي في إتجاهها لأنها كانت بتطلع درجات السلم بتاع بيتي ببطء ورفعالي ايديها زي الــهُبل ....!

وصلت عندها أخيرًا ووقفت وراها تمامًا وقولت وأنا بضبط صوت أنفاسي علشان متوصلهاش : مفيش حد عندك !

ألتفتت لي وبصت لي بــقــ*ــرف وقالت بنبرة صوت رقيقه: آه وأنت مين بقى ؟

مسكت نفسي علشان مضربهاش لأنها كانت بتبص على خماري ولبسي الواسع بــقرف وبتكلمني من منخيرها وقولتلها: هو حضرتك بتدوري على أصحاب البيت ده يعني أصلهم مشوا من زمان !

إضايقت لما رديت على سؤالها بسؤال تاني ولقتها قالت وهي بتتبختر في مشيتها وهتنزل درجات البيت : لا أنا كنت تايهه وكنت عايزة حد يعرفني إزاي بس أطلع على الشارع الرئيسي وملقتش غير البيت ده قُدامي فـكنت هسأل أصحابه يعني ....!

حمدت ربنا من جوايا إن نور البيت مطفي كله وفعلًا واضح إن مفيش حد ساكن فيه وهي إقتنعت لأن بالعقل كده مين هيسكن في شارع مفهوش غير بيت واحد ...ولقتني بكتم ضحكتي وقتها لأن أنا ساكنه هنا .......!

فوقت من شرودي وقولتلها بكذب وده مش ...... هتحاسب عليه ولا تتحسب عليا كدبة يعني لأنه من أنواع الكذب اللي ربنا أباحه مستغربين صح إن فيه كذب مباح مع إن الكل عارف إن الكذب حرام بس ربنا من كرمه سبحانه وتعالى علينا أباح لينا أنواع من الكذب لأن ممكن أو ده الوارد يعني إننا نتحط في مواقف فـبنتضطر فيها إننا نكذب بس طبعًا مش نستغل ده ونكدب عادي لأ ربنا سبحانه وتعالى حدده لينا علشان مش كل واحد يكدب يقول مهو عادي ومش هأثم عليه ......!
وده زي اللي أنا عملته كده مهو أنا لو مكذبتش كنت هعرض حياة إنسان للخطر وممكن يموت فده زيه زي الكذب لخداع العدو وهي الست دي فعلًا عدو وفي نوع تاني زي الكذب لمداعبة الزوج لزوجته يعني يقولها أنتِ أجمل ست ومن الكلام المعسول ده اللي بيقوله ده من باب جبران خاطرها وربنا أباحه للزوج وفي أنواع تانيه إبقوا إعرفوها علشان مطولش عليكم......!

نداء القلب 🖤حيث تعيش القصص. اكتشف الآن