البارت الثامن عشر

178 11 0
                                    

البارت •18•

"نور"

كنت يدوب خارجه من الأوضة بعد ما لبست الاسدال واتوضيت وسمر كمان وكنا رايحين للاوضة إللي فيها المصلى إللي مخصصاه" سمر " للصلاة ....لما سمعت صوت صراخ شمس العالي وهو بيصرخ بإسم أخوه .....قومت جريت عنده ......!!

لقيته قاعد على الأرض أيده على قلبه وبيعيط بحرقه ........!!

لقيت دموعي أنا كمان نازله وصوتي مبحوح خالص وقعدت جنبه حطيت أيدي على كتفه واتكلمت بحزن : مالك حصل إيه؟!

مكنش قادر حتى يحرك شفايفه ....والدم  كأنه نافورة وانفجرت ......صرخته فجأة ومرة واحده  ...شققت ....شفته السفليه نصين والعليه بتنـ..ـزف جامد ....كنت حاسه نفسه اتقطع بعد الصرخه دي ... بيرتجف جسمه كله بيرتعش  ......!!

اتكلمت بحزن وعيوني اتنفخت من العياط : شمس ....شمس ....!!

غمض عيونه ببطء ودموعه نازله بصمت وبوقه مفتوح على وضعه من وقت ما صرخ كل طرف من الشفه بعيد عن التاني بمسافه بسيطه وكأنه ثبت  على الوضع ده ..........!!

قومت من جنبه بسرعه وبقت ماشيه مش عارفه أصلب طولي وعقلي دايخ وكنت هقع كذا مرة لحد ما دخلت الأوضة .... علشان أجيب المعقمات والشاش والقطن ...... وأنا بعيط ومش شايفه قُدامي أصلا  .....!!

سمر كانت قاعده جنبه حاطه أيدها على كتفه بحزن بتعيط بصمت ..... وهو ساكن مكانه مش قادر حتى يلتفت .......!!

قعدت قُدامه مسكت القطن وبقت أمشيه ببطء ... وأنا بعيط بحرقه  .....!!
سمر مقدرتش تستحمل المنظر قامت جرت على أوضتها وهي بتعيط ........!

شمس كان مغمض عيونه وثابت مكانه وأنا بحاول أطهر الجرح وامسح الدم كله لحد ما انتهيت .......مكنتش سامعه المرة دي آهاته ولا ألمه كان ساكت خالص كأنه فقط النطق أو الإحساس .....!!

مكنش ينفع أخيطها هي مش ناقصه ... وأنا أصلا مقدرش أعملها  واتهرت أصلا ........!!

قربت منه اكتر مسكت وشه بين ايديا وأنا مش شايفه من دموعي إللي مغراقاني وقربت أيدي عند شفايفه حاولت على قد ما اقدر انزلهم على بعض واقفل بوقه وهو غمض عيونه وأنا جبت قطن وحطيته عليها وجبت شاش ولفيت بيه شفايفه وربطتها من ورى  علشان الجرح يلم بنفسه وشفايفه السفليه تضم على بعض دي إتقسـ..ـمت يا جماعه .......!

ومسكت دراعه وقومته معايا لحد أوضته .......رقدته على السرير ولقيته بيشاور على اللاب بتاع سمر كان راقد على الكومدينو جنبه ........!!

قولت وقتها بعياط: شمس كفايه انهارده اصلا النهار طلع أهو نام وارتاح شوي ......!!

حرك رأسه حاجه بسيطه إنه معترض على كلامي وشاور على اللاب بعنيه ...اتنهدت بحزن وروحت ناولتهوله ..........!!

نداء القلب 🖤حيث تعيش القصص. اكتشف الآن