[21]الجزء الثاني

69 2 0
                                    

الرواية ملك لـ كاتبه نورهان ناصر نداء القلب ♥️ الجزء الثاني الحلقه•21•

كانت تستمع لها بتركيز شديد ، تنساب العبرات من عينيها دون شعور منها ثم أمسكت بيدها هاتفتًا بغصه: مش لوحدك يا حبيبتي
أنا كان حزني على ماما اللي خسرتها في فرح كان عندنا في البلد قبل رجوعكم يا نور مغطي على كل حاجه أنا أكبر منك بأربع سنين وفعلاً كنت بشوف عمي عصام تعبان ومضايق ومرات عمي عايدة مش بطبيعتها بس كنت صغيرة مش فاهمه حاجه وقتها وأمي فقدتها وانا في عمرك كده بنت عشر سنين بس ربنا عوضني ببابا كان هو الدنيا وما فيها ...ووحشني أوي ...وحشني طيبته وحنيته ومحبته ليا وكلامه معايا ....ولما كان بيسيبكم كلكم متجمعين وياجي عندي يقولي يالا يا سمر علشان اخطفك ..ربنا يرحمه ويجمعني بيه قُريب بجد تعبت من الدنيا دي ونفسي أرتاح ..الناس مؤذيين يا نور لدرجه إحنا مش عارفين نتخيلها ....وياما في الدنيا بلاوي .

نور بخفوت ودموعها تسبقها على خدها فتحت قلبها وأخذت تحدثها بما داخلها : العمر بيعدي يا سمر ومحدش عارف السنه دي هيحصل فيها إيه سنه ورى سنه والمشاكل والحزن مبينتهيش كلكم بتقولوا عني عيوطه بتموت في العياط والنكد ...عايزين إيه من طفله عاشت بين أهلها في خناق دايما بيتخانقوا مامتها بتخوفها طول الوقت عايشه بين أهلي خايفه خايفه من أمي في أصعب من كده ولما كنت أسمع صريخها وتزعقتها مع بابا كل شوي كنت بقفل على نفسي الباب واقعد تحت السرير اعيط بالساعات يا سمر وأنا هموت من خوفي مكنش فيه لحظات حلوة ووقت صافي يعدي علينا أمي بتتجنن لما بتشوفني بتخلط بناس من جيرانا أو اتكلم مع حد من الأطفال حتى في الحضانة كانت بتاجي وتفضل مرقباني وتحذر المدرسين إني احتك بحد من الأطفال طفولتي كانت مآساه يا سمر مكنش عندي وقت اضحك معرفش يعني إيه ضحك اصلا ....معرفتش اللعب والضحك غير لما شمس قرب مني وبدأت ألعب معاه واتعلقت بيه أوي حبيته اكتر من أي شيء في الدنيا كنت طول الوقت لازقه فيه ضحكت معاه هو هزرت معاه هو لعبت معاه هو هو حسسني بنفسي بطفولتي اللي معرفتش اعيشها زي بقية الناس كان كل ما يشوفني يشيلني على ضهره يجري في الغيط يجبلي كل اللي يجي على بالي من قبل ما انطق فهمني أوي بيعرف يقرأ اللي جوايا وكل مرة ميدخلش عندي وأيده فاضيه يجبلي عروسه جديدة بيشاركني كل حاجه كان بيقعد معايا يلعب بالعروسه ويتفرج معايا على الكرتون بيسمعني باهتمام دايما مهتم بيا نور عنده خط أحمر حكتله على إللي حصل لماما من صاحبتها طبعاً تفاصيل إللي قولتلك عليها دي أنا عرفتها من جدي الله يرحمه لما مشينا من البلد وسافرنا على هنا وقتها حكالي كل حاجه وحذرني هو كمان وقالي" خلي كتاب حياتك مقفول عليكي ومتثقيش في حد ومش كل حاجه تحصل معاك تجري وتقولي دي صاحبتي وفيها إيه يعني لما أقولها مهي هتفرحلي ؟؟ النفوس بتتغير يا نور يابنتي والقلوب كمان ومتعرفيش اللي قدامك ده بيتمنالك الخير ولا لا جايز يضحك في وشك يبين قدامك إنه مبسوط لسعادتك وهو الد الخصام زي ما ربنا العزيز بيقول ﴿ومن الناس من يعجبك قوله في الحيـٰوة الدنيا ويشهد الله على ما في قلبه وهو ألد الخصام وإذا تولى سعى في الأرض ليفسد فيها ويهلك الحرث والنسل والله لا يحب الفساد ﴾ فدايما اقفلي على قلبك واللي جواك خلي جواكي آه اتكلمي واحتكي بالناس بس مش أوي ومتثقيش في حد يا يابنتي الحسد والحقد بيتولدوا جوه الشخص إللي مبنتوقعش منه كده بسبب كلامنا إحنا يعني هديك مثال عملي يانور
لو إنتي ربنا كرمك وجوزك انسان متقي وعارف ربنا وبيراعيه فيكي ومهنيك وكل طلباتك اوامر وانتي مبسوطه وجوزك بيحبك مروحش أنا بقى حتى لو مش قصدي ولا في نيتي إني اتفاخر ومجرد فضفضه حريم زي ما بتقولوا لـ صاحبتي اللي جوزها عكس جوزك في كل حاجه ضرب واهانه وقلة كرامه ولا بيحبها ولا طايق يشوفها واجي انا بقى واحكيلها على اللي جوزي بيعمله معايا وبيجيب وبيجيب وبيسوي ....خلي حياتك الشخصية مقفولة عليكي البيوت اسرار عارفين يعني إيه الكلمة دي ؟؟ والله العظيم لو تطبقوا الكلمه دي وتفهموها صح مش هيبقى فيه مشاكل والحياة هاتمشي لأن اللي يحصل جوه بيتي مهما كان حاجه حلوه او وحشه ميتعداش باب اوضة نومي ولا يخرج من عتبة بيتي هي دي الست المحترمه اللي أجرها عند ربنا محفوظ وبتعلى في عين جوزها يا نور أحيانا لما بندخل طرف في علاقاتنا بدل ما يهديها بيشعللها أكتر لو كل حاجه حصلت بين اتنين متجوزين وفضلت بينهم وقدروا يحلوا مشاكلهم يبقى خلاص مفيش داعي للبلبله وده قال وده عمل فهماني ياحبيبتي ولو كل واحد خلى في حاله ومش كل ذرة تحصل في حياته يجري ويقول إيه اللي هيخلي انسان مهما كان قريب منك يحقد أو يحسدك مهو من كلامك وهو عارف حاجه عن حياتك مهو انتي اللي بتدي للحقود والحسود فرصة إنه يبقى كده ويتمرد على عيشته ويسخط من اللي ربنا ادهوله وعمره ما يحمده عليه ويبتدي قلبه يتملي حقد وغل وحسد وغيره وغيره يابنتي إحنا بقينا في زمن بنقول فيه يا شر اشتر وبندي فرصة للناس دي تظهر قُدامنا اقفلي على نفسك ومش كل حاجه ينفع تتحكي يابنتي البيوت اسرار طبقي المقوله دي وانتي هترتاحي أتمنى تكوني فاهمه كلامي يا نور "
كان كلامه جميل وبيريحني أوي اتوجعت وجع يا سمر لما خسرته هو كمان كنت متعلق بيه أوي ربنا يرحمه ، ده طبعاً بعد ما شمس اتغير معايا ورجعت لنور البكاءة من جديد وانطفيت خالص وبقت كارهه كل حاجه معرفتش اعمل صداقات ولا أقرب من حد لا في فترة دراستي ولا حتى في الجامعه كان كلام جدي بيلاحقني وتحذيرات ماما ليا واللي حصلها بس نهى صاحبتي غير والله ما قدرتش ما احبهاش هي تعبت أوي معايا لحد ما وافقت نبقى صحاب ومن يومها نور عندها حاجه تانيه بتحبني أوي يا سمر أنا عارفه إن الإنسان بطبعه اجتماعي وميقدرش يعيش بدون الناس الوحدة على قد ما هي جميلة بس قاتله يا سمر بتقتلك ببطء منقدرش نعيش كل واحد فينا في كوكب تاني لازم الحياة تستمر هنقابل ناس وحشين كتير وناس حلوين الحياة مسرح كبير بنتعلم منها كل يوم حاجه جديدة أنا شوفت كتير يا سمر في حياتي شوفت أمي بتموت قدام عيني شوفت بابا تعيس جدا شوفت أهل مبسوطين مع بعض ومعاهم اولاد كتير وأنا كان نفسي يكون ليا أخت مكونش لوحدي كده ومش عارفه ليه خليت شمس يتجاهل أخوه تماما ويهتم بيا بس حسيت إني انانيه زي ما أنا لوحدي ومليش اخوات يبقى الناس تبقى زيي فاخدت شمس ليا عارفه في مرة قالهالي قالي إنتي اخدتيني من أخويا عيطت كتير لأنه معاه حق أنا كنت حاباه ليا لوحدي مكنتش عايزه أشوف اخوات مع بعض أنا طلعت وحشه أوي يا سمر وفرقته عن أخوه عيشت ماهر في مأساتي وحزني وطفولتي التعيسه خليته يجربها وهو لوحده زي ما كنت أنا لوحدي اوقات كتير كنت بشوف نفسي في ماهر وهو قاعد بعيد عننا وأحنا بنلعب ونهيص ونطنطط زي ما أنا كنت كده بالظبط في برلين كنت بشوف الاطفال بيلعبوا في الحدايق مع أهلهم ومبسوطين وأنا قاعده محبوسه وأمي وابويا في عالم تاني وخناقات مستمره ...غِرت من الاخوه دي شمس وماهر كانوا تؤام جميل وأنا جيت دخلت بينهم وفرقتهم بس كان غصب عني أنا حبيت شمس أوي وطمعت فيه ليا لوحدي لو شمس حاسس بالذنب مرة تجاه أخوه فانا الندم والحزن بيقتلني من جوه ألف مرة يا سمر يمكن اللي حصل لرجلي ده عقابي من ربنا لأني فرقت بين آخين .

نداء القلب 🖤حيث تعيش القصص. اكتشف الآن