البارت•4•
"نور"
أول ما وصلت وفتحت الباب ودخلت قفلته وفضلت مكاني وأنا مغمضة عيني وبتنفس بصعوبة وكأن كان في وحـ"ـوش بتطاردني .....!!
بعد شوية وقت بُـساط فتحت عيني واتصدمت لقيته قاعد في الصالة .. أنا معرفش ليه كنت متخيلة إن ده كله كابوس وكأني مكنتش جايه أجري على بيتي وأنا خايفه لأني شوفتهم تاني وتناسيت وجوده تمامًا ... أو للسخرية كنت بفكر ... إن ده أكيد برنامج رامز جلال وبيعمل فيا مقلب رعب ....ضحكت بسخرية على تفكيري ...ولقيته مجهز العشاه ولو إن البيت بيت أبو*ه ضحكت بسخرية ودخلت وأول ما دخلت رفع في وشي ورقه كان مجهزها و مكتوب عليها
( أنا آسف إني طلعت بره الأوضة بس حبيت أعملك حاجه علشان أشكرك بيها فجهزتلك العشا ده إتفضلي وأنا هدخل الأوضة .... )إبتسمت من جوايا ولقتني بشكره لأني فعلا كنت تعبانه ومرهقة من المستشفى وكنت بفكر أنام على طول من كتر التعب .....!!
بصيت عليه بصة سريعة وزجرت نفسي وغضيت بصري وأنا بستغفر ربنا وبصراحه أكتر خوفت أبُـص لوشه تاني علشان شكل شفـ"ـايفه دي ..يا ماما.. أنا كنت بشوف حاجات زي دي في الأفلام بس كنت بقول ده تمثيل ..بس متوقعتش إني في يوم هقابل حد كده أو كان يخطر على عقلي أصلا... أو إني هتحط في موقف زي ده ... أساسًا أنا كل ما أفتكر شكلها ببقى همـ"ـوت من رعبي إزاي ياجماعه مخيـ"ـطينها؟ .... يا ماما...!!
*هو دخل الأوضة وسابني أنا في أفكاري وخوفي ده .... وأنا قعدت أفكر في إللي أنا عملته ده وأنا بقول لنفسي كأني بعاتبها يعني .. وحرفيًا عقلي تايه مني صدرني لوحدي أواجه ده كله وهو هرب الجبان... أمال ليه في الروايات العقل بيبقى عامل زي وكيل النيابه ودايما حاشر نفسه في كل حاجه ..... ...!
*نفسي قالت بنبرة عتاب:معقول يا نور دخلتي واحد غريب بيتك وبتنامي فيه كده عادي وإلا إنتي خلاص مبقاش يفرق معاك حاجه ولا حتى نفسك إنتي مش شايفه لبسه والناس إللي رموه دول شكلهم عاملين إيه؟
الله وحده بيعلم هما وراهم إيه؟ وليه عملوا فيه كده ؟ ...سكت شوي وبعدين كملت بمرارة ..ده إنتي طول عمرك عايشه في حالك ومسمحتيش لأي كـلـ*ـب يتكلم معاكِ أو بس يساعدك في حاجه إيه إللي اتغير بس ماكنتي في حالك أحلالك على رأي إسمه إيه ده في الأغنية....!!رفعت رأسي لفوق وغمضت عيوني واتنهدت بألـ"ـم ورديت على نفسي وأنا بقولها بدموع: مش عارفه بس كل إللي أعرفه إني لو كنت مشيت وسيبته وهو مـ"ـات كان هيفضل ذنـبه في رقبتي ومكنتش هرتاح بحياتي لو كان لسه فيه نفس وسيبته ده غير المطر ..مش روح دي يعني ربنا خلقها ..ولا إحنا خلاص انعدمت فينا الانسانيه وبقينا جماد مبيحسش ...كنتي عايزاني أسيبه لا هي دي طبيعتي ولا الامانه إللي شلتها قُـدام ربنا يوم ما حلفت بالقسم ..أأدي مهنتي بشرف ومادخرش جهد في مساعدة أي حد محتاج ليها ..مدام في إيدي أساعد ..يبقى ليه لأ ......؟!
أنت تقرأ
نداء القلب 🖤
Misterio / Suspensoناداني قلبك ناداني وهواك قد سحر كياني في ظلمة ليل أراني طيفك فوقفت مكاني أفكر واحتار جناني هربت لكن قد عدت مكاني لم يتحمل قلبي قراري عدت إليك ورأيتك منظرك...قطع أوصالي آلم فؤادي وأبكاني قررت حملك لبيتي ومساعدتك قدر الإمكان أرحتك في حجرة نومي عقمت جر...