Cashier yang kecil molek ini meletakkan pesanan kami di atas meja makan kami. Dua gelas ice lemon tea, Sausage rolls, curry puff dan mini choc muffin.
"Apa yang awak fikirkan tadi?" tanya L sebaik sahaja cashier itu berlalu pergi.
"Awak risaukan saya ke tadi ?"
Aku diam.
" Sebab itu ke awak semacam berani je tadi? Wow, I'm touched! Saya ingatkan awak betul-betul akan ke sana tadi."
" Saya ingatkan keajaiban akan berlaku."
Aku getap bibir. Aku tak tahu dia ni cuba memberi aku semangat atau sindiran.
"Ia tidak terjadi. Maaf, saya mengecewakan awak." Balasku geram.
Ya, memang aku tak berani nak ke cashier tu, lalu berpatah balik dan end up, L sendiri yang terpaksa order hidangan ringan kami. Sebab itu ke dia seperti tak berpuas hati dengan aku?
Dan rupa-rupanya, cashier tu boleh je ambil pesanan dan hantar di meja kami, tanpa perlu aku ke sana. Bertambah -tambah geram lagi aku.
" I don't expect much anywhere."
Aku jeling L yang memperendahkan diriku.
Dasar narsisis!" Lain kali jika ini berlaku , don't stop thinking about me.. it's motivated you. Maybe one day you will reach the counter."
" if only possible."
Angkuhnya dia.
"Saya tak fikirkan awak, atau risau pasal awak pun.I just forget, it just happens. Dan ia pernah berlaku pun sebelum ini."
Bohongku.
L senyum sinis. Tapi raut wajah itu seakan mengusik ku. Dia tahu ke yang itu cuma alasan ku? Kata-kata yang aku reka kerana geram dengan sikap angkuh dia ? Dan juga untuk cover malu ku,
" Really?" soal L .
"Saya rasa treatment Dr Asnidar dah menampakkan kesannya. l'm getting better." Jawabku.
Aku telan air liur.
Apa yang aku melalut ni!Ini pertama kali semua ini terjadi, this is a huge ! Kalau Dr Asnidar tahupun dia pasti terkejut. Selama 4 tahun, dia cuba merawatku , tetapi apabila L muncul, dalam beberapa hari sahaja, aku telah banyak berubah, sepertinya aku telah dirawatinya?
Is he? ~
L memandangku lama. Dia tahu sesuatu ke? Why he look like he is analysing me?
"Saya suka bila awak memikirkan saya, sepertimana, saya fikirkan tentang awak, setiap masa." Suaranya berubah lembut. Seakan memujuk. Renungan matanya redup memandangku.
Situasi apa kah ini?
Did he just say sweet words to me, in this situation?
Bagaimana dia boleh katakan begitu, secara terbuka? Tanpa segan? Aku betul-betul tak faham dengan dia ni.Dan,
Adakah dia betul-betul maksudkannya? Memikirkan aku, teringatkan aku sentiasa? Seperti aku? Patutkah aku bertanya lebih lanjut?< tanpa mempertimbangkan perasaan awak, saya terjatuh cinta dengan awak>
Confession itu .
Aku ingin menerimanya. Should i tell him that?
Itu dibenak fikiranku.
Tetapi..Aku tak berani membalas pandangan matanya. Lalu ku kalih ke tepi, merenung ke luar tingkap. Menyembunyikan wajah ku yang merah tersipu malu. Dan dia menyambung kembali bacaannya, kali ini sambil menikmati sausage rollsnya.
Masa berlalu.
Aku perhatikan sekeliling. Ah, baru aku sedari yang hanya kami berdua sahaja pengunjung di book cafe ini. Tiada sesiapa selain kami . Dah closing time ke? ~
" Bagaimana? Ada tak buku yang menarik perhatian awak di sini?" tanya L tiba-tiba.
"emm.. banyak! Salah-satunya pasal lagenda Roman narcissus yang... " kata-kataku terhenti. Aku teringatkan kata kataku yang pernah memarahi dan menuduhnya.
<Awak seorang narsisis dan tiada yang baik dalam hubungan ini.>
L berhenti membaca.
Aku lihat reaksi wajahnya berubah. Melihat itu, aku tahu yang aku tanpa sengaja telah mengingatkan dia tentang tuduhan aku tempoh hari.
Buku ditutupnya.
" You really like that term right? Narcissus, narsis, Narcissistic disorder. Saya tahu istilah psikologi itu."
Aku diam.
"Menarik bukan? Sepertinya saya ada ciri -ciri itu."
" Seorang narsisis."Untuk pertama kalinya, aku lihat anak matanya begitu kosong saat memandangku.
Dia tahu.
YOU ARE READING
Cermin Cinta Narcissus
Teen FictionDia memandangku. Anak matanya yang berwarna coklat itu, lembut merenungku. Aku terpaku. "Nama awak Syaidatul, so?" tanya dia. Aku alihkan pandangan ku dari nya. "Sya? Sya? Hello, sya?" > > Semua kisah cinta bermula dari satu pertemuan. Sengaj...