Aku tolak permintaan Raikal itu. Dia tampak sedikit terkilan tetapi masih dapat menerima penolakkan ku ini dengan baik. Malah, dia beredar dengan rela.
Bukan seperti seseorang yang aku baru kenal itu~
Aku terus memandang ke arah L yang masih berborak di keliling ramai. Kali ini dengan orang yang berbeza pulak. Busynya dia. Betullah seperti apa yang Raikal katakan tadi. L sangat 'penting' di sini.
Bila la.. dia nak habis ni?~
Aku tersentak. Apa yang aku fikir ni! Buat pertama kali aku inginkan seseorang menemani ku. Malah, bukan sebarang orang, aku spesifik mahukan dia- L.
Aku tepuk kedua belah pipi ini, kuat-kuat cuba menyedarkan diri ini. Back to realiti!
Selama ini aku selesa sendirian di mana pun, tetapi kali ini, apa yang mengubah diri ku?
"Boringkan?" tegur seseorang yang terus duduk di sisi ku.
Again, someone mencerobohi zon selesaku. Why!! Why?!Aku toleh pada perempuan di sebelahku ini. Dia senyum.
"Begitulah yang I rasa masa first time datang sini. Hai, I, Ara. Selamat berkenalan."
Dia terus memperkenalkan diri, mesra. Salaman tangannya aku sambut. Lembutnya tangan dia dan wangi~
"Syaidatul." jawabku perlahan.
" I girlfriend lelaki yang sedang bercakap dengan L tu."
Ara menunding ke arah lelaki yang berpakaian extra grand dengan baju coat bulu-bulu , yang asyik berbual dengan L.
Aku lihat, Raikal juga sudah berada di sisi L.
Sedang aku terleka memerhatikannya, L tiba-tiba memandang ke arah ku. Anak mata kami bertemu dan cepat-cepat aku pandang ke tempat lain. Segan.
"Waktu I dibawa ke sini, I pun rasa boring sangat. This place is not me! I duduk sorang-sorang, buat hal sorang-sorang, so lonely! But you know what the difference between you and me?"
Aku geleng perlahan.
" The difference is ,now you have me! which won't make you look like a loser pathetic."
Aku tersentak.
" I'm not a loser. Or pathetic. Saya selesa begini." balasku sedikit tersinggung dengan kata-kata Ara tadi.
Ara senyum.
" Kekadang, kita tak tahu apa yang kita nak . We say we are okey, but instead we are not. Just because we used to say that, we tend to make it as truth and try to believe it."
Aku diam. Mungkin betul apa yang Ara cakapkan tu.
Mungkin.
Entah bagaimana, kami pun terus berbual lebih lama. Berbicara banyak benda.Peliknya, Ara bagaikan boleh membaca fikiranku. Memahami perasaanku.
Kemesraannya terus menjalin persahabatan antara kami. Dan semakin lama, semakin banyak pula persamaan antara kami. Membuatkan aku terasa selesa berada di sini.
Mungkinkah sebab dia seorang perempuan, aku lebih 'terbuka' untuk bercerita dengan dia? Atau mungkin sebab aku sudah lama aku tidak berbual dengan sesiapa serancak ini? Ah, sepertinya aku kembali ke zaman sekolahku, di mana aku punya kawan-kawan and we share everything!
It was fun.
<Sya, semalam awak dah keluar dari zon selamat awak. I would says its 50% progress, and another 50% is up to you. Sekarang ni, its all depends on you,how you want this progress to go forward or backwards>
<Tugasan awak semalam tu, awak nak tak buat lebih lagi kawan hari ini?>
<Saya menawarkan sesuatu yang boleh membantu progress terapi awak. An opportunity.>
Aku rasa tidak salah aku ambil langkah ini.
This one BIG step forward~
YOU ARE READING
Cermin Cinta Narcissus
Teen FictionDia memandangku. Anak matanya yang berwarna coklat itu, lembut merenungku. Aku terpaku. "Nama awak Syaidatul, so?" tanya dia. Aku alihkan pandangan ku dari nya. "Sya? Sya? Hello, sya?" > > Semua kisah cinta bermula dari satu pertemuan. Sengaj...