"You kenal dia ke?" tanya Jay pada Ara.
"Of course, we kind of close, kan Sya?" jawab Ara. Dia senyum dan aku alihkan pandanganku. Plastik~
"So, let us cut short. Who is this girl you are introducing to us ? Girlfriend?" tanya Andy, rakan L yang punya paras rupa korea look.
" Ianya seperti apa yang Jay cakap." jawab L.
" Bakal isteri?!" teriak Sara, terkejut. Bukan dia sahaja, malah semua yang berada di sini, turut terperanjat dengan pengakuan L.
Aku pun terkejut juga!
" Biar betul. This crazy girl. " Ara bergumam sendiri.
"Crazy? Did i hear it wrong? " tanya Jay terdengar.
"Ya, she's crazy. Check her bag, ada ubat prescription untuk sakitnya. Dia juga tak kenalpun siapa L. They just met yesterday." Terus Ara bocorkan 'rahsia' ini.
" L? who's L?" tanya Sarah confius.
Melihat kekeliruan ini, aku fahamlah yang memang lelaki di sisiku ini tidak pernah memberitahu nama sebenarnya padaku. L hanya samarannya.
Dan juga dalam sekelip mata, semua hal peribadiku yang telah aku kongsi dengan ikhlas pada Ara tadi, Ara terus hebah-hebahkan.
Aku malu, terutama bila dia sebut perkataan 'gila' itu berulang kali.
" Apa ni? What game are you playing?"
"She doesn't fit here."
" Why introduce someone like her to us?"
" Is this a joke? April fool ke ni?"
Bertubi-tubi pertanyaan diajukan pada L. Dan dia hanya diam. Tenang. Kemudian, rakan-rakannya mula mengencam aku.
<Obviously, L cuma bawa kau sebagai entertainment, for fun, to be teased>
Kata-kata Ara bermain di telingaku.
Tanganku mula terasa kebas-kebas dan pening kepala. Semua tekanan ini, it's not good for my anxiety. Mengapa L buat begini padaku? Is this fun?~
"She's mental and you found her, where? hospital? Apa yang kau buat di sana? Are you sick too?"
Hanya dengan satu soalan sensitif itu, Jay telah berjaya menghentikan kekecohan ini. Semua yang ada memandang L.
" So what if he sick? " marah Raikal.
" If he sick , he should rest and let someone else take over the company for awhile. But,his girl sick in here...right?" Jay meletakkan jarinya di kepala.
"So, L, which is obvious not your name,apa kau buat di hospital mental? Are you mentally sick too?"
"did you forget your name and who you are and become L?"
Nampak yang Jay sengaja mencetuskan kecurigaan. Provokasi. Ternyata ia menjadi.
Andy dan Lex mula berundur sedikit. Sarah dan Lianne juga kelihatan berbisikkan antara satu sama lain.
"Also, this sudden relationship about this bakal isteri, malah, dengan perempuan yang baru jumpa sehari. Pelik tak? I heard delusional is one of simptom-simptom nak gila. " tambah Ara, menyokong kekasihnya.
" This all just assumption. Let us hear L's explanation."
cadang Lisa, menenangkan keadaan." Lisa, you tak perlu back up dia. If the advisors tahu pasal ini, oh no,this, is bad news for our company. Jika berita ini tersebar, saham syarikat..."
" Semua ini belum pasti lagi, okey? Kita perlu dengar penjelasan dari L dahulu."
Raikal terus memotong cakap Jay.
" Penjelasan apa lagi, semuanya dah jelas kan?." bantah Jay.
" Then, we will suggest him to let go his position, to save the company." cadang Lex.
" Lex!" Raikal meninggikan suaranya.
Jay senyum lebar.
" We should discuss this in the next shareholder meeting. With the advisors? Vote?" cadang Jay.
" No, I tak setuju. I object!" jawab Lisa menahan marah.
Aku genggam erat beg tanganku. Semua ini terjadi disebabkan aku. Always not fit. Every where.
I should be alone. Like always~Should be invisible like been told to~ kerana, Di mana-mana pun, I'm always bring problem to people close to me.
Dan kini, L , dia pun mengalami nasib yang sama.
I always bring bad luck.
Dadaku terasa seperti ditekan-tekan. Nafasku terasa payah. Aku bingkas berdiri dari duduk. Aku dapat rasakan tubuh ini mengeletar. Tanda-tanda ni.. panik!
Ya, Segala kekecohan ini telah membuatkan aku rasa panik. Dan jika aku diserang panik di sini, ia akan membuktikan anggapan mereka tentang aku yang gila ini adalah benar!
Ini tidak baik untuk L. Aku akan memusnahkan dia.
Aku perlu beredar." This is all lies. What proof do you have, Ara?"
Aku dengar suara Lisa yang kuat itu, cuba menyangkal segala tuduhan.
Dan secara tiba-tiba, beg tanganku direntap kasar oleh Ara, lalu di terbalikkan isi beg itu. Semua barang-barangku di dalam beg jatuh. Handphone, purse, tissue dan..
Candies?
Berpuluh-puluh gula-gula bewarna-warni keluar dari beg aku.
Tiada botol ubat anxiety ku.
Ia kini digantikan dengan gula-gula ini.
yang bukannya kepunyaan ku.
"Are you done now?"
L, yang dari tadi hanya diam sahaja, akhirnya bersuara.
YOU ARE READING
Cermin Cinta Narcissus
Teen FictionDia memandangku. Anak matanya yang berwarna coklat itu, lembut merenungku. Aku terpaku. "Nama awak Syaidatul, so?" tanya dia. Aku alihkan pandangan ku dari nya. "Sya? Sya? Hello, sya?" > > Semua kisah cinta bermula dari satu pertemuan. Sengaj...