5-Telefon

45 4 1
                                    

"Bak sini telefon awak. Biar saya check benar ke tak benar cerita awak tu?"

Dia menghulur tangannya dan aku dalam keadaan masih blur-blur  terus menyerahkan telefon bimbitku padanya. Walhal kalau difikirkan, ini kira sudah mencabul hak asasi aku ni!

"Password huh?" katanya apabila menyedari yang telefon bimbit ku perlukan password  berbentuk pattern untuk dibuka.

Dia memandang ku atas bawah.

"Heh! " keluhnya bagai mengejek.

Kemudian dia membuka password ku dengan sekali cubaan.

Easy and simple. Macam mana dia tahu?

" You look so simple

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

" You look so simple . Senang je nak guess pattern password orang nerd macam awak. Pattern bentuk L kan?" jelasnya seakan membaca fikiranku.

Simple? Pujian ke kritikan ni?

"Tadi, awak kata awak takde kawan. So  making friends is one of your anxiety treatment. hmm.. let see." dia mengomel sambil membuka contact list aku.

" Oh, ada dua contact.  Sister? "

Dia memandangku.

Aku kalih pandanganku arah lain, pura-pura tidak mendengarnya.

Ya, sister. Kakak ku.

Tetapi sudah 4 tahun kami tidak berhubungan.

Aku hanya simpan nombornya sebagai kecemasan jika berlaku sesuatu pada diriku yang perlukan kehadirannya,contohnya kematianku. Tetapi aku rasa tidak perlu aku jelaskan pada dia, a stranger.

"Doktor Asnidar." sebutnya, beralih ke contact list no-2 ku.

"Ya, Dr.Asnidar. Awak boleh baca message dia di wassap. Saya tidak menipu! "

Aku cuba mempercepatkan proses pencarian bukti yang dia maukan. Tetapi, seperti tadi, dia masih tidak mempedulikanku.

Dia membuka gallery photoku. Tanpa bertanya ku dulu.

Selamatlah aku hanya menyimpan gambar-gambar pemandangan, kucing, langit, bunga dan objek lain. Tiada satupun gambarku.

Click!

Dia mengambil gambarku.

" Now handphone awak dah kenal siapa tuannya." katanya bersahaja.

~I don't understand him~??

Dia membuka message wassap  Dr.Asnidar. Sedang dia membacanya, telefonku tiba-tiba berdering.   Seseorang menelefonku. Dr.Asnidar!

Aku lihat dia tersenyum saat gambar Dr.Asnidar keluar di telefon.

"Now i can talk to this doctor." katanya, sambil menjawab panggilanku.

Dia beranjak jauh sedikit dariku, sengaja tidak mahu aku mendengar dan terus berbual dengan Dr Asnidar.  Panggilan singkat mereka tamat dan dia menghampiriku.

Telefon dihulurkan padaku. Namun, apabila aku ingin mencapainya, pantas dia menarik kembali hulurannya. Maka, telefon bimbit ku gagal aku dapatkan.

"Macam mana saya nak sure yang Doktor Asnidar ni adalah doktor sebenar? Boleh jadi dia kawan awak yang menyamar sebagai doktor untuk back up  cerita awak, right?"

Apa?!!

Aku betul betul tak percaya dengan sikap lelaki ini. Apa lagi dia nak? Dia ada masalah trust issue, ke?

"Dia doktor pakar di HDM Medical Centre. Awak boleh google dia di laman web hospital ataupun call je hospital untuk confirmation. "

"Instead googling, saya rasa better awak bawak saya jumpa this person directly to make sure yang memang dia doktor psikologi. Bukannya penyamar. Hospital tu  pun dekat je."

Dia berpaling menuju ke parking kereta.

"Hey, you, follow me."

Dia mengarahku.

Di tangannya masih ada telefon bimbit ku.

Cermin Cinta NarcissusWhere stories live. Discover now