Setelah membuat bayaran untuk pakaian yang telah ku pilih, dia membawa aku ke butik kasut pula.
Kali ini, dia tidak menyuruh aku memilih kasut sebaliknya dia yang memilihnya. Aku hanya perlu sarungkan di kaki dan dia akan tentukan mana satu kasut yang sesuai untuk ku.
"Seperti cinderella."
Aku terdengar suara mereka; pembantu jualan yang sedang berkumpul ramai-ramai, tidak jauh dari tempat duduk ku.
Aku pandang pula pada dia yang sedang leka memilih kasut untuk ku. Tampak yang dia tidak menyedari yang kehadiran kami telah menarik perhatian. Atau mungkin, dia sengaja tidak mempedulikannya.
Aku pula yang terasa segan.
" Wow..Handsomenya....."
Seorang wanita tiba-tiba duduk di sebelahku. Wangian perfumenya kuat menyucuk hidung. Dan dia kelihatan gah dalam persalinan mewahnya.
" Kawan you ke tu?" tanya wanita itu.
" Err.."
"Siapa namanya?"
Aku terkejut. Nama?
Baru aku tersedar yang aku pun tidak tahu!
Almost sehari suntuk aku bersamanya, tidak terlintas pun di ingatan ku untuk bertanyakan namanya. Dia juga tidak kongsi apa-apa tentang identitinya.
So , I know zero about him, sedangkan dia pula tahu almost pasal aku.My anxiety. My name. My problems. What the heck i doing here with him?~
" Jangan cakap, dia boyfriend awak ke?!"
Wanita itu membuat andaian.
" Tak, tak saya..."
"Ya, saya kawan lelaki dia."
Dia tiba-tiba mendekati ku, melutut dan lantas menyarungkan sepasang kasut tumit tinggi warna putih yang cantik ke kaki ku.
Aku tergamam.
"Kawan lelaki translate english. Kawan is friend em...lelaki boy.. ah, hello, I'm her boyfriend."
Dia senyum dan terus memandang wanita itu yang kemudiannya cepat-cepat beredar dengan rasa malu. Yelah, menyibuk hal orang lagi.
Di belakangku aku dengar pembantu-pembantu jualan tadi berbisik dan mengeluh.
" Ala..kan aku dah kata dia boyfriend perempuan tu."
Aku pandang dia yang sedang merenung kasut yang sedang ku sarung ini.
Tiba-tiba dia berdiri, memandangku dengan riak wajah yang begitu lembut.
"Perfect."
YOU ARE READING
Cermin Cinta Narcissus
Teen FictionDia memandangku. Anak matanya yang berwarna coklat itu, lembut merenungku. Aku terpaku. "Nama awak Syaidatul, so?" tanya dia. Aku alihkan pandangan ku dari nya. "Sya? Sya? Hello, sya?" > > Semua kisah cinta bermula dari satu pertemuan. Sengaj...