32. KANTOI

4.1K 175 15
                                    

         ULYA yang sedang tidur terganggu apabila hidungnya terasa dicucuk-cucuk. Dia menepis tangan yang menganggu itu. Nak tidur pun susah.

Ketawa kecil dari suara halus itu menghairankan dia. Sejak bila dalam rumah ini ada budak? Ulya masih memejam matanya. Ketakutan menguasai diri. Terasa pipinya pula dicucuk-cucuk.

"Ja-janganla kacau." Ulya cuba memberanikan diri untuk bersuara. Mata masih belum terbuka.

"Ehehehehe"

Beberapa saat kemudian dia tidak dengar lagi suara kecil itu. Anggapannya 'benda' itu telah lari. Mungkin takut pada dia. Takut? Dia yang takut adalah.

Tiba-tiba terasa bahagian katil yang sepatutnya tempat Raiyan tenggelam.

'Ha sudahh. Dia nak join aku tidur sekali ke. Ada aku  jemputt ke?! Dah la tidur tempat suami akuu!'

Bunyi pintu bilik tidur mereka dibuka mematikan monolognya sendirian. Terus dia buka mata dan memandang ke arah pintu.

Biee!

Tapi...

Kenapa muka Raiyan cuak? Dan mata lelaki itu memandang di belakang Ulya dengan riak sebegitu. Jadi apa yang difikirkannya betullah?!

"Bieee" Seru Ulya perlahan dengan gementar. Takutt woii! Badan dia kaku tidak bergerak.

"Ijattt. Penat Pak Ucu cari kamu. Dekat sini rupanya."

'Ijat? It's mean Izzat? Anak saudara aku? anak angah?'

Dia terus bangkit dari terus berbaring. Ditoleh wajah ke kiri sekilas lalu ditoleh kembali ke wajah suaminya. Tiba-tiba dia rasa hendak menangis. Jangan tanya kenapa! Dia pon tak tahu.

Mata Raiyan terarah pada Ulya apabila wanita itu bangkit dari tidur. Risau pada Izzat beralih arah bila melihat air mata yang bergenang ditubir mata isterinya.

"Sayang kenapa ni? Are you okay? Kenapa ni? " Lembut nada Raiyan bertanya.

Terus dipeluk tubuh isterinya. Kerisauannya terhadap Ulya mengatasi segala-segalanya. Diusap-usap lembut belakang tubuh Ulya bagi menenangkannya.

Izzat hanya melihat. Terkekeh-kekeh dia ketawa apabila Pak Ucunya menjegilkan mata. Entah apa yang lawaknya pun tak tahulah.

"Hei budak. Pak Ucu tak habis lagi dengan kamu!" Muka digarangkan. Tapi tangan masih menenangkan Ulya.

"Tak taod " (tak takott)

Budak kecik itu merangkak perlahan-lahan ke arah Ulya. Ulya merungkai pelukan dari tubuh Raiyan dan mengubah posisinya menghadap Izzat. Dia duduk bersila sambil memandang Izzat yang merangkak ke arahnya. Raiyan masih berdiri dibelakangnya.

Setelah sampai betul-betul di hadapan Ulya, dia bangun berdiri dan memeluk leher Ulya.

"Winduu Ucuu." (Rindu Ucu)
Terus pipi kanan dan kiri Izzat menjadi sasaran ciumannya. Geram. Makin tembamm.

Sempat budak itu menayang wajah riaknya pada Raiyan. Lidah dijelir sekilas. Nakal!

"Eh kau budak ni. Ada jugak aku sunatkan kau awal nanti."

Ulya ketawa kecil melihat pergaduhan antara anak saudara dan bapa saudara. Yang besar tak nak mengalah langsung.

"Kenapa Izzat ada dekat sini? Mana angah?" Soalan dituju buat suaminya.

"Angah kau nak pergi tengok kawan dia sakit. Dia suruh kita jaga  budak tak sunat ni kejap." Mata menjeling ke arah budak kecil yang masih dalam pelukan isterinya.

Raiyan's Babyboo [C]Where stories live. Discover now