"Kau tak tidur lagi Aariz, kau termenung apa?"
"Kau bagi ye surat tu kat Fitri, jangan lupa tau. Tak pasal dia tak maafkan aku pula." Fakhrul dan Fateh silih berganti memandang sahabatnya yang sedang tersandar pada sebatang pokok.
"Fateh, aku rasa kawan kau ni dah biul lah lepas dia tahu nak jadi bapak orang. Tak gitu?"
"Kan." Fateh turut bersetuju. Dia bangun dan merapati Aidil.
"Kau.. okay tak ni?"
"Hm? oh, okay aje, cuma.. tak sedap hati. Kita ada dalam hutan, dia dekat rumah. Entah makan ke tidak, macam mana kalau dia mengidam? malam-malam macam ni siapa yang nak penuhi permintaan dia?"
"Dulu Fitri nak makan ayam goreng tengah malam, dia gerak aku. Sekarang dia gerak siapa agaknya?"
"Ke dia pergi sorang?"
"Kau kenapa lahanat cakap merapu dalam hutan dan macam nak mati sangat." Disergahnya oleh Fateh.
"Dalam hutan cakap baik-baik." Fateh menekup mulut apabila ditegur Fakhrul.
"Fakhrul, aku rasa.. dah kena sumpahan kau la.." Mata Aidil memandang wajah sahabatnya.
"Sumpahan yang mana? aku rasa, banyak jugak aku sumpah kau."
"Kau pernah sumpah yang bini aku akan bunting pelamin. Betul la tu, sekarang Fitri tengah bunting pelamin. Kau boleh bayang tak kalau aku tahu lebih awal tentang anak aku, mesti aku dapat pergi check up pertama anak aku.. jujur, aku akan layankan aje apa yang Fitri mintak."
"Kenapa, sebelum ni kau tak layankan ke apa dia mintak?"
"Layankan aje, tapi perasaan tu berbeza, ada anak dengan tak ada anak."
"Aku tak sempat teman dia beli barang baby..."
"Entah sempat entah tidak." Jauh Aidil mengelamun.
"Kau memang nak mati la Aariz, dari tadi merapu-meraban." Ujar Fakhrul. Aidil yang mengeluh, Fateh hanya merenung dua orang sahabatnya.
"Malas aku layan korang, baik tidur sementara boleh. Musuh ni bukan boleh diteka.." Fateh bersandar pada sebatang pokok tangan memeluk selaras senapang. Aidil jeling Fakhrul yang bermain dengan ranting kayu dan Fateh yang pulas tidur bersandar pada batang pokok.
"Abang sejuk Fitri, sejuk sangat." Aidil usap bening mata yang terasa basah.
***
"Abang!" Terhinjut bahu Fakhrul apabila ditegur isterinya.
"Ye sayang, anak dah tidur." Fakhrul memandang wajah isterinya.
"Abang kenapa ni." Bening mata itu merah..
"Abang, boleh sayang tahu apa yang terjadi sampaikan Aariz boleh hilang?" Fakhrul masih berdiam.
"Apa reaksi isteri Aariz bila dia tahu?" Soalnya lagi.
Fakhrul telan liur. Kelat. Tubuh isterinya dirangkul. Disembamkan wajah pada ceruk leher itu.
"Shh.. kalau abang tak nak cerita.." Fakhrul menggeleng.
"Semuanya berlaku dengan pantas.. ada renjer datang lapor, bom buatan tangan meletup di kem kami ketika askar lain sibuk lakukan pemeriksaan di pondok persembunyian warga asing atau memberontak.."
YOU ARE READING
DARIN's [C]
General FictionDarling 2nd book's [C] Code Name : SHARK's Start : 1 Nov 2022 End : 16 DEC 2022