"Kalau semua setuju khamis ni kita akad nikah dekat sini" ujar abi. Sekarang semua berkumpul di rumah tok ayah untuk berbincang tentang perkhawinan syaqies dengan hyke.
"Molekla tu, bendo molek keno awal nok elok dari wak maksiat" balas tok ayah. Dia lebih suka diperawalkan bagi mengelak benda tak baik berlaku.
"Boy macam mana okay" tanya daddy.
"Boy okay je daddy, kalau itu yang terbaik boy ikut je"
"Kalau begitu Alhamdulillah jadi besan jugak kita" ujar ummi kepada mummy. Suka la berbesan dengan kawan sendiri.
"Abi ummi boleh adik minta izin nak bercakap dengan abang dhe" ujar syaqies. Dia ada nak bertanya dengan hyke.
"Boleh pergila tapi jangan tempat tertutup" ujar abi.
****
"Abang dhe okay ke dengan cadangan tok, aqies takut ab..."
"Shhh aku okay sebab itu yang aku nak, aku sayang kau , aku harap kau terima aku untuk jadi imam kau" balas hyke sambil memerhati ke arah lain. Dia tak mampu nak pandang syaqies dia terlalu gembira dia takut dia hilang kawalan jadi lebih baik dia pandang arah lain.
"Kalau macam tu aqies ikut jela" ujar syaqies sambil tersenyum.
"Babe pergi masuk kedalam , along nak bercakap dengan Res" ujar Along. Dia berjalan mendekati mereka berdua. Dia ada nak bercakap dengan Hyke serba sedikit.
"Baik along"
"Bro tahniahh weyy jadi adik ipar aku" ujar along sambil menempuk bahu hyke. Dia suka hyke yang kahwin dengan adiknya. Dia tahu hyke mampu jaga adiknya lebih dari dia.
"Thanks bro, berkat kau jugak tolong aku"
"She's my babe, take a good care of her.. aku jaga dia seperti permata aku harap kau tak hancurkan dia seperti kaca" ujar along lalu meninggalkan hyke keseorangan.
"la protegere con mi corazon, mi flor" ujar hyke sambil memandang sawah di hadapan. Sungguh tenang dia berada di sini.
****
"Adik lama lagi ke?" Tanya angah di sebalik pimtu bilik syaqies. Harini merupakan akad nikah syaqies dengan hyke di masjid Muhammadi."Kejap" laung sambil membetulkan tudungnya. Dia mengenakan baju kurung tradisional kelantan tokmanya.
Clak pintu bilik terbuka.
"Wahhhh cantiknya adikk angahhhh" puji angah sebaik sahaja syaqies keluar dari bilik.
"Thankyou angah"
"Jom semua dah tunggu adik dekat bawah"
"Cantiknya anak ummiii"
"Cantiknya menantu mummyyy"
"Cantiknya menantu kau"Itulah pujian yang syaqies dapat malu dibuatnya. Ramai memandang dirinya. Akad nikah buat di kelantan manakala bersanding akan dibuat di KL.
"Dah sedia" tanya abi kepada hyke.
"Dah""Hyke Dhres Bin Hydher Dyhor"
"Ye saya"
"Aku nikahkan kau dengan anak perempuanku Syaqies Madina Binti Syed Zafry dengan mas kahwin sebanyak RM 1202.03, selengkap alat solat ,senaskah Al quran dan satu set barang emas dibayar tunai."Qabiltu nikahaha wa tazwijaha alal mahril madzkur wa radhiitu bihi, wallahu waliyu taufiq"
"Sah"
"Sah"
"Sahhhh""Alhamdulillah"
Usai membaca doa hyke bangkit untuk solat sunat selepas nikah."Abang dhe tunggu aqies. Aqies nak solat jugak" panggil syaqies.
YOU ARE READING
C | Cinta Hati Encik Beku
Short StorySEDANG DALAM SEMAKAN. Sebarang TYPO atau KESALAHAN mohon maaf❤️ Hyke dhres - seorang Ceo yang digeruni oleh orang ramai dalam bidang perniagaan memandangkan dia seorang yang tegas dalam melaksanakan kerja dan dia merupakan seorang pensyarah di Unive...