Chapter 41

6.7K 248 20
                                    

"Yaallah syaqies madina" jerit hyke apabila masuk ke dalam rumah.

Alangkah tekejut mereka berempat melihat keadaan rumah tunggang langgang. Dah macam masuk perompak.

"Sayangggg!!" Panggil hyke tapi tiada balasan dari syaqies.

"Hyke tuu" panggil ferqy lalu menunjukkan syaqies sedang tertidur pulas di sofa.

Mereka berempat hanya mampu menggelengkan kepala mereka. Dah jadi satu hal kena kemas rumah. Ini la sebab syaqies suruh mereka semua keluar sebab dia teringin nak sepahkan rumahni. Kalau mereka semua ada dekat rumah tak boleh. Nanti dia kena marah.

Hyke mengangkat syaqies dan meletaknya dekat bilik lalu keluar.

"Korang kemas la aku nak pergi ambil barang kejap. Jagakan aqies. Kalau aqies calar siap korang aku bagi daging korang dekat tyges" arah hyke. Mereka bertiga bukan boleh diharapkam sangat jadi dia kena cepat-cepat.

"Kau kemas" arah tewqy lalu pergi meninggalkan mereka berdua.

"Kau yang kemas"kata farzy lalu beranjak bangun dari duduknya tapi di tahan oleh ferqy.

"Wait wait nak g ane bang"
"Tidurla"
"Tak boleh kemas sekali dengan aku"
"Malas"
"Rumah ni besar kot. Sama2 la"

Farzy hanya mendiamkan diri. Lama- lama dia mengangguk kepalanya. Kesian kalau ferqy kemas sorang-sorang. Rumah ni besar. Si syaqies pun satu hal macam mana la boleh dia sepahkan rumah besar ni.

"Kau pernah tak dengar pepatah ni" kata ferqy sambil mendekatkan dirinya dengan farzy.

"Apa"
"Bagai ferqy dengan farzy" kata ferqy sambil menayangkan wajah bangganya.

Farzy menayangkan muka blur. Mana ada pepatah macam tu. Pandai pandai jer si pondan ni.

"Bodoh ke apa kau ni bagai aur dengan tebing la gila" ujar farzy lalu menampar belakang kepala ferqy.

"Sama je tu. Ni mesti kau tak pernah sekolah sebabtu bodoh" bidas ferqy lalu bangun dari duduknya. Lebih baik dia mule mengemas sebelum hyke balik.

Farzy hanya memandang ferqy dengan pandangan tajam. Sesedap dia jer kata dia tak sekolah.

****

-2 months later-
"Tahniah sayang" ujar Hyke lalu memeluk syaqies.

Syaqies telah habis degree. Sekarang mereka berada di University tyler untuk meraikan hari konvo syaqies.

Hyke menghulurkan bunga kepada syaqies dan memakai rantai bunga yang dulu. Rantai bunga pemberian nenek hyke yang rosak. Dia ambil dan baiki rantai itu. Sekaranv rantai itu dah baik seperti dulu.

"Husbaby rantai bunga" jerit syaqies sambil memeluk hyke. Rantai bunga dia. Cantikk. Sejak bila hyke ambil rantai ni dari dia.

Hyke hanya tersenyum la tersenyum.

"Tahniah babe along. Dah besar dah babe along. Kejap lagi dah nak jadi mak budak" ujar along sambil menggosok kepala syaqies.

"Tahniah adik. Semoga jadi ibu yang solehah" ujar angah sambil menghulurkan hadiah kepada syaqies.

"Wahh ada hadiah. Apa ni" tanya syaqies.

"Secret"

Syaqies memucungkan mulutnya. Nanti dia tahu juga tu pun nak rahsia.

"Tahniah budak, kau dah belajar tempat tinggi tapi bila kau nak tinggi" ujar farzy selamba. Ada jer ayat nak menyakitkan hati.

Syaqies hanya menjeling ke arah farzy malas dia nak layan. Buang masa dia jer.

C | Cinta Hati Encik Beku Where stories live. Discover now