"Sedapnye bauuu" ujar along bila terbau haruman yang sedap.
"Babe buat apa tu" tanya along bila sampai di dapur. Dia nampak syaqies sedang memasak sesuatu.
"Buat puding caremal"
"Wahhh untuk siapa"
"Untuk suami aqies la"Terus masam muka syaqif. Dia tak kan benarkan adiknya berjumpa dengan hyke walaupun sesaat.
"Buat apa nak jumpa mamat tu" ujar angah. Dia dengar apa yang dibicarakan tadi.
"Aqies rindu suami aqies. Salah ke aqies nak jumpa suami aqies" tanya syaqies. Dia hanya nak berjumpa dengan suaminya. Lagipun dia ada hak ke atas suaminya. Dia masih lagi bergelar suami isteri.
"Memang tak salah adik tapi lepas apa yang dia buat dekat adik. Adik masih lagi anggap dia suami adik. Are you kidding me" tanya angah. Biar betul adiknya ni. Tak ada perasaan ke.
"Betulla angah adik tak tipu bolehla kali ni jer adik janji" ujar syaqies sambil membuat muka comel.
"Tak boleh along tak izinkan" balas along lalu keluar dari dapur.
"Sama angah pun tak izinkan adik. Kalau adik pergi jumpa dengan mamat tu. Adik jangan bercakap dengan angah"
"Angah alongg" panggil syaqies tapi along dan angah mengabaikannya.
Syaqies terduduk di lantai. Dia sedih kenapa abangnya tak memahaminya. Salah ke dia nak berjump dengan suaminya.
"Haii little girl" panggil zaq apabila sampai di dapur.
"Ehh aqies kenapa ni" Tanya zaq. Dia nampak syaqies menangis sambil duduk bersila di lantai.
"Along angah" balas syaqies lalu bangun dari duduknya berlari masuk ke dalam bilik.
"Ehh adikkk nak pergi mana" tanya ummi bila selisih dengan syaqies.
Syaqies hanya mengabaikan ummi dan mengunci pintu biliknya.
"Zaq kenapa dengan syaqies" tanya ummi. Dia hanya nampak zaq di dapur.
"Entah ummi. Zaq tanya kenapa tapi aqies jawap along dengan angah"
Ummi mengangguk kepalanya tanda faham. Nanti lah dia tanya dekat anak terunanya.
***
"Korang buat apa dekat aqies" tanya abi. Dia baru balik dari pejabat bila masuk jer dekat rumah ummi mengadu kepadanya."Adik minta izin nak pergi jumpa mamat lampir tu memang tak la angah nak izinkan"
"Betul tu along tak kan izinkan adik pergi"
Ummi mengeluh rupanya sebab inilah syaqies merajuk tak nak keluar bilik. Marah abangnya tapi dia sekali di marahnya.
"Tak elok tak izinkan adik kamu berjumpa dengan suaminya. Baik buruk Res tu, dia tetap suami adik kamu. Kamu tak ada hak nak halng diorang dari berjumpa" terang abi panjang lebar. Dia sebenarnya tak suka dengan hyke tapi dia tak boleh halang anaknya daripada berjumpa dengan suaminya.
Syaqif dan syaqef hanya mendiamkan diri. Mereka rasa betul apa yang abi mereka katakan. Dia tiada hak untuk halang adiknya.
"Mereka bangun dari sofa berjalan menuju ke bilik syaqies"
Tok! Tok!
"Adikk buka pintu, angah nak cakap" ujar angah sambil mengetuk pintu syaqies."Tak nakkk" laung syaqies dalam bilik.
"Babe buka la along dengan angah minta maaf. Kitaorang tahu kitaorang salah. Maafkan along dengan angah"
"Buka la pintu ni adik pleaseee"
Clak! Pintu dibuka menampakkan sosok syaqies baru selesai menangis.
"Adikkk" jerit angah sambil memeluk syaqies.
"Along minta maaf. Along izinkan adik jumpa suami adik"Angah mengangguk kepalanya tanda setuju.
"Terima kasih along angah" bals syaqies sambil memeluk abangnya.
****
"Kenapa adik tak bagitahu awal awal yang Res tu selamatkan adik dulu" ujar along. Suaranya sedikit meninggi terkejut dengar apa yang keluar dari mulut adiknya.
"Adik nak bagitahu tapi angah tak bagi peluang untuk adik cakap"
"Kalau macam tu bila babe nak pergi jumpa Res. Along nak pergi minta maaf dekat dia" tanya along. Dia rasa bersalah tempoh hari kerana memukul hyke.
"Sekarang"
Mereka berdua hanya mengangguk kepalanya.
*****
"Betul ke dia ada" tanya angah. Nampak macam rumah tiada orang jer.
"Tak ada orang la" ujar along lalu membalikkan badannya.
"Ehh tu bukan Res dengan clara ke" tunjuk along.
Syaqies membalik badannya dan melihat ke arah yang ditunjuk oleh along.
Bingo! Dihadapannya ada hyke dan clara dengan berjalan berdua duaan. Apabila nampak hyke syaqies ingin berlari ke arah hyke tapi ditahan oleh angah.
"Adik kejap. Angah rasa abang Res nak buat sesuatu la" ujar angah sambil matanya memandang tepat ke arah mereka berdua.
Sekarang hyke dengan clara dengan duduk di satu bangku di taman. Hyke mengeluarkan benda di poketnya. Itu adalah cincin!!!
"Along angah jangan cakap yang.."
" shhhhh adik jangan tengok" ujar angah sambil menutup mata syaqies."Bro buat apa dekat sana" ujar zaq di seberang jalan. Dia baru meletakkan keretanya.
Syaqif dan syaqef melambai tangan ke arah zaq. Semasa syaqef melambai tangannya dia tak perasan yang tangannya terlepas dari mata syaqies dan menyebabkan syaqies melihat agenda di depannya.
Hyke sedang berlutut di hadapan clara. Clara mengangguk kepalanya dan hyke memakaikan cincin di tangan clara.
"Hyke dhres" laung syaqies lalu menjatuhkan pudingnya dan berlari ke arah hyke.
Hyke yang rasa namanya di panggil terus memandang ke arah sumber suara.
"Syaqies keretaaa" kata hyke kerana nampak ada kereta sedang laju.
Syaqies berlari menuju ke arah hyke tapi belum sempat dia sampai dekar hyke. Dia dilanggar.
"Adikkkk"
"Babee"
"Aqiessss"
"Syaqies"Jerik along, angah, zaq dan hyke. Bergegas mereka berlari dapatkan syaqies yang terlantar di jalan raya. Muka syaqies penuh dengan darah.
"Husbaby" ujar syaqies lemah sambil tangannya cuba untuk menyentuh pipi hyke.
Hyke yang sedar syaqies cuba memegangnya dia pun pegang tangan syaqies.
"Husbaby aqies minta maaff" ujar syaqies sebelum tak sedarkan diri.
"Aqies jangan tinggalkan aku, call ambulance cepattt" jerit hykee.
Tbc.
Happy reading.
Jangan jadi macam aqies guysss stress gue🥲Hyke menyesal tu HAHAHAHAHA🤣🤣🤣🤣hyke kahwin dengan clara nanti so sad ending untuk hyke😛
YOU ARE READING
C | Cinta Hati Encik Beku
Short StorySEDANG DALAM SEMAKAN. Sebarang TYPO atau KESALAHAN mohon maaf❤️ Hyke dhres - seorang Ceo yang digeruni oleh orang ramai dalam bidang perniagaan memandangkan dia seorang yang tegas dalam melaksanakan kerja dan dia merupakan seorang pensyarah di Unive...