"Allhamdulillah aqies dah sedar" ujar ummi sambil memeluk syaqies.
Syaqies memandang semua di sekelilingnya dan dia melihat hyke duduk berdua-duaan dengan nenek lampir.
"Husbaby" panggil syaqies lembut.
Hyke hanya mengabaikan panggilan syaqies. Matanya masih lagi tertumpu di telefon. Sebelah tangannya di pegang oleh clara.
"Adik sakit dekat mana-mana tak" tanya angah sambil duduk di tepi katil syaqies.
Syaqies hanya menggelengkan kepalanya. Matanya masih lagi melekat ke arah hyke. Kenapa hyke tak melayannya. Apa yang jadi tiba tiba kepalanya terasa sakit.
"Kepala aqiess sa-sakittt" teriak syaqies sambil memegang kepalanya.
"Yaallah angah panggil doctor cepat" jerik ummi.
Kenapa hyke dengan clara boleh bersama sebab clara cerita kan semua yang terjadi pada dirinya. Dia menyesal tinggalkan hyke. Mestilah alasan menyesal tu sengaja dia gunakan sebab motif utama dia ialah musnahkan keluarga hyke. Tapi hyke dengan bodohnya percaya clara dan abaikan isterinya.
Trauma hyke? Takde bila dengan clara. Sebab hyke cinta mati dengan clara sebabtu la dia terima clara. Syaqies hanya cinta pertamanya waktu kecik.***
"Abang Res balik la adik tak nak tengok abang res dengan nenek lampir" terang angah lalu masuk ke was syaqies.
"Jom baby kita pergi makan abaikan diorang"ajak clara sambil tangannya bergerak menarik tangan hyke untuk mengikutnya.
Usai angah masuk ke dalam bilik syaqies. Dia melihat syaqies memandangkan ke arah luar jendela.
"Adik kenapa ni" tanya angah risau. Dari tadi syaqies hanya mendiamkan diri.
"Isk isk apa salah adik. Kenapa adik bangun husband adik tak layan adik. Apa adik buat. Apa yang jadi angah. Kenapaaa" racau syaqies sambil menghentakkan tangannya.
"Shhhhh adikkk tenang. Mungkin ada sebab kenapa suami adik jadi macam tu. Sekarang adik focus sembuhkan diri adik okay" ujar angah sambil memeluk syaqies untuk menenangkan syaqies.
****
"Babe nak apa apa tak" tanya along di corong telefon.
"Aqies nak suami aqies" ujar syaqies tanpa sedar air matanya mengalir jatuh.
"Shhh janganlah macam ni dah tak comel adik angah"kata angah sambil mengelap air mata syaqies.
"Babe stop menangis nanti along belikan babe teddy nak" tawar along. Dia tak nak adiknya terus bersedih. Dia sudah nasihatkan hyke tapi hyke mengacuhkan nasihatnya jadi lebih baik hyke jauhkan diri dari syaqies.
"Aqies nak elephant" balas syaqies sambil menggosok matanya.
"Nanti along beli untuk babe. Cepat sihat yee babe along" ujar along lalu mematikan panggilan.
Sekarang syaqif sedang berada di company abi memandang ada meeting penting. Jadi dia tak boleh nak teman syaqies.
"Angah apa yang jadi sebenarnya" tanya syaqies. Dia memerlukan jawapan untuk setiap pertanyaannya agar dia dapat buat keputusan.
"Emmm nanti angah bagitahu sekarang adik berehat dulu. Jangan fikirkan apa apa" kata angah sambil menarik syaqies masuk ke dalam dakapannya untuk dodoikan syaqies supaya tidur.
Nafas syaqies mula teratur menandakan dia sudah tidur.
'Apa yang aku perlu buat ni. Yaallah tolong kuatkan aku untuk adik aku' kata angah lalu masuk ke dalam mimpi bersama syaqies.
*****
"Boy tak pergi melawat isteri boy ke" tanya mummy kepada hyke bila nampak hyke memasuki rumah.
"Penting ke. Mummy nampak tak girlfriend boy ada dengan boy sekarang ni" ujar hyke lalu memeluk bahu clara.
Clara tersenyum lebar. Misinya nak porak perandakan rumah tangga hyke dah nak berjaya.
Pap!!!
"Kamu tahu tak kamu buat apa sekarang ni hyke dhres. Isteri kamu sakit dekat hospital, kamu boleh berfoya foya dengan kekasih kamu. Suami apa kamu ni daddy tak ajar tau" ujar daddy. Dia menampar pipi hyke tadi. Geram. Dia tak ajar anaknya jadi dayus.
"Daddy tak ada hak nak masuk campur dalam hidup hyke" balas hyke lalu keluar dari rumah.
"Jangan datang sini kalau kamu tak berbaik dengan isteri kamu" laung daddy sambil memegang dadanya. Dadanya terasa nyeri.
"Awak okay tak ni" tanya mummy. Dia nampak suaminya memegang dada.
"Saya okay"
*****
"Bila aqies boleh keluar. Aqies dah sihat la" kata syaqies sambil menunjukkan tangannya yang gagah.
"Olololo kuat yee kalau macam tu jangan menangis kalau angah dengan along bagitahu benda"
"Apa tu angah"
"Ada dua benda. Benda baik dengan benda buruk"
"Cepatla cakap angah" ujr syaqies. Dia tak sabar nak tahu apa yang nak dikatakan oleh abangnya.
"Hmmm berita baik nya adalah adik dah boleh keluar harini" ujar angah sambil memeluk syaqies.
"Yeayyyyy aqies boleh balik" ujar syaqies sambil melompat atas lantai.
"Berita buruk along yang akan bagitahu" kata angah sambil memandang wajah along.
Syaqif menghembus nafas beratnya. Dia harap adiknya kuat. Dia akan selalu ada di sisi adiknya.
"Along harap babe tak berharap untuk Res datang balik dekat babe sebab sekarang Res bersama clara" ujar along sambil memegang tangan syaqies tapi tak sempat dia nak pegang tangan syaqies, syaqies sudah jatuh terduduk di lantai.
Dang!! Berat hati syaqies nak terima semua ni. Kenapa boleh jadi macam tu.
"Adikkkkk" jerit angah sambil dapatkan syaqies yang jatuh terduduk di lantai.
"Babeee heyyy" ujar along sambil menempuk pipi syaqies. Adiknya bagai di rasuk tiada sebarang tindak balas.
"Adikkk" jerit angah. Tiba tiba tanggisan syaqies kedengaran.
"Ke-kenapa suami aqies tak nak aqies isk iskkk"
"Shhhh kitaorang ada dengan adik" ujar angah sambil memeluk syaqies.
"Babe kena kuat tau. Kita akan ada selalu untuk babe" ujar along lalu memeluk syaqies dan angah. Dia tak perlukan orang luar untuk ada dengan adiknya. Cukupla dia ada dengan adiknya. Kali ni dia tak akan buat kesilapan lagi..
****
"Betul ke adik nak pergi belajar dekat kelantan" tanya ummi.
Sekarang mereka sekeluarga berkumpul di ruang tamu. Ada benda yang ingin syaqies bincang dengan keluarganya.
"Yee adik tak rasa adik boleh kuat kalau terus belajar dekat sini. Memandangkan kolej tu milik suami adik" ujar syaqies sambil memegang tangan ummi. Dia harap ummi setuju dengan keputusannya.
"Kalau itu yang adik nak ummi izinkan"
"Angah pun sama. Nanti ada tok ayah boleh jagakan adik. Angah tak risau"
"Along pun sama ummi. Along boleh ulang alik pergi sana ummi memandangkan abi nak buka cawangan dekat sana" terang along. Dia setuju dengan keputusan adiknya asalkan adiknya bahagia.
"Elokla macam tu nanti abi hantarkan puteri abi dekat sana" ujar abi sambil menggosok kepala syaqies.
Syaqies tersenyum dikurniakan keluarga yang memahaminya.
Tbc
Happy reading
Author tak ada idea sorryyyy😭
YOU ARE READING
C | Cinta Hati Encik Beku
Short StorySEDANG DALAM SEMAKAN. Sebarang TYPO atau KESALAHAN mohon maaf❤️ Hyke dhres - seorang Ceo yang digeruni oleh orang ramai dalam bidang perniagaan memandangkan dia seorang yang tegas dalam melaksanakan kerja dan dia merupakan seorang pensyarah di Unive...