"Assalamualaikum" ujar hyke apabila masuk ke dalam rumah agam orang tua syaqies.
Mereka berdua akan tinggal di sini untuk beberapa hari memandangkan syaqies rindu keluarganya.
"Waalaikumussalam" balas along tapi matanya sibuk memandang game. Dia tak nak kalah lawan adiknya nanti kena usik.
"Mana bini aku" tanya hyke. Dari tadi dia masuk dia tak dengar suara syaqies.
"Niii" balas angah sambil menundukkan kepalanya menunjukkan syaqies sedang tidur beralaskan pahanya.
"Thanks jaga aqies" ujar hyke lalu mengangkat syaqies untuk diletakkan dalam bilik.
"Tak ada hal la" balas along.
Hyke hanya mengangguk kepalanya.
****
"Awal bangun nak ke mana" tanya along apabila nampak hyke berada di depan kolam.
"Aku nak balik rumah kejap sambil tu nak jogging" balas hyke.
"Bagusla macam tu aku ikut sekali, aku nak tanya benda" ujar along.
Hyke hanya mengangguk kepalanya. Dia tahu apa yang nak di tanya oleh syaqif.
*****
"Semalam kitaorang jumpa anak buah dia jer, dia masih bersembunyi" ujar hyke sambil membuka pintu rumahnya.Syaqif hanya mengangguk kepalanya. Siapa sebenarnya dalang di sebalik semua ni. Dan hyke tak kan bertindak jauh kalau musuhnya tak mengusik orang yang dia sayang.
Apabila kakinya melangkah masuk ke rumah, benda yang pertama yang menarik perhatianya ialah jeritan ferqy.
"Rasakan ni ambilll" laung ferqy lalu melemparkan tepung ke arah farzy.
"Woiii rumah aku" jerit hyke mematikan tindakan mereka.
"Damnn"
"Mampus""Apa yang bising ni" ujar tewqy sambil menggosok matanya. Dia baru bangun tidur. Tidurnya di ganggu sebab jeritan hyke kuat sangat.
"Apa yang korang buat dekat rumah aku ni babun" tanya hyke. Rumah dia dah macam rupa reban ayam. Kotor.
"Ekk kita-kitaorang masak untuk aqies haaa aqies" ujar ferqy. Kalau dia gunakan nama syaqies mesti hyke tak marah tapi dia silap.
"Pandai kau guna nama babe aku. Meh sini kau" marah syaqif sambil menarik telinga ferqy.
"Pfft ada orang kena tarik telinga HAHAH" gelak farzy.
"Amboi kau gelakkan orang datang sini" ujar hyke sambil berlari dapatkan adiknya. Sama sama gembira sama sama sakit la.
****
"Yaa habibi" laung ferqy apabila tiba di ruang tamu keluarga syaqies.
Sekarang mereka menunggu masa untuk makan malam. Ummi mengajak mereka semua makan di sini.
"Habibi bapak kau" balas farzy. Dia tak ada mood nak layan ferqy. Baik dia layan ps5.
"Bapak aku dah mati sob sob" ujar ferqy sambil buat muka sedih.
"Kau ni dah tak sabar nak jadi anak yatim ke bodoh" bidas tewqy sambil menampar belakang kepala kembarnya. Ada ayah tapi cakap tak ada. Ini la ciri ciri anak derhaka. Jangan ditiru.
"Sakit la bodoh, tangan kau ada besi ke" ujar ferqy sambil menggosok kepalanya.
"Ehemm bahasa" dehem abi apabila dengar bahasa yang keluar dari mulut mereka bertiga.
Mereka bertiga memandang abi lalu diam. Tadi diorang dah kena baca al quran dengan abi. Hanya tewqy yang khatam memandangkan dia lancar baca al quran tapi terbalik dengan ferqy dia hanya habis iqra 1.
"Wahai pakcik pakcik aqies sekalian jom makannnnn" ujar syaqies sambil menempuk tangannya.
"Ana nak makan nasi arab" balas ferqy sambil bangun dari duduknya.
"Ana konon" perli farzy sambil manampar belakang kepala ferqy. Baru habis iqra 1 dah berangan pandai cakap arab.
"Ni nasi arab untuk kau" ujar tewqy sambil menampar belakang kepala ferqy.
"Dah kenapa babun kepala aku di tampar sakit gila. Kalau tercabut skru dekat kepala aku siap ko. Aku minta lima puluh"
Sakit kepalanya ditampar 3 kali. Ni kalau kepalanya pakai besi agaknya dah kemik kepalanya. Tangan dua ekor tu dah macam besi iron man keras.
******
"Aqies nak ikut pleaseee" ujar syaqies sambil duduk bersila di hadapan suaminya.
"Nanti bosanla duduk rumah along dengan angah kan ada" balas hyke sambil mengangat syaqies duduk di atas katil.
"Alaa tak nak nak ikut juga" ujar syaqies sambil turun dari katil lalu duduk bersila atas lantai.
"Okay fine" balas hyke pasrah. Kalau syaqies kata A, A la jawapnya. Kalau tak ikut nanti banjir rumah.
"Yeayyy sayang husbaby aqies" ujar syaqies sambil melompat ke atas hyke..
****
"Aqies nak pergi tandas jap" ujar syaqies sambil berlari ke tandas.
Hyke hanya mengangguk kepalanya lalu berjalan masuk ke biliknya. Baru saja hyke melangkah masuk ke biliknya terdengar ada seseorang memanggil namanya.
"Hykee babyy" laung perempuan itu.
Hyke membalikkan badannya untuk melihat apa yang terjadi. Bila dia bertindak nak membalikkan badannya. Perempuan itu langsung memeluk hyke.
Hyke yang sedar akan tindakan perempuan itu lalu melepaskan dirinya dari terus di peluk.
"Kau siapa" tanya hyke.
"I girlfriend you takkan dah lupa" ujar perempuan tu.
"Ak..."
"Husbaby" jerit syaqies apabila nampak perempuan di hadapan suaminya.
"Husbaby?" Ulang perempuan itu. Dia tak salah dengar kan.
"Why makcik peluk husbaby aqies" tanya syaqies sambil mencekak pinggangnya. Dia nampak apa yang jadi dari awal lagi.
"What makcik"
"Dah tu nenek lampir ke" sindir syaqies sambil memandang perempuan di hadapannya atas bawah. Dah la pakai baju ketat macam orang gila tepi jalan.
"Whattt excuse me kid, who are you"
"I'm his wife beloved wife" ujar syaqies bangga. Betul apa kesayangan hyke.
"Lying, kau ingat kau boleh gula gulakan aku ke budak" bidas perempuan tu.
"Memang betul la nenek tengok ni" ujar sambil menunjukkan cincin perkahwinan mereka berdua.
"Baby what is this" ujar perempuan itu meminta perjelasan dari hyke.
"Yes we married and who are you. Did i know you nenek lampir" balas hyke sambil menarik syaqies untuk mendekatinya.
"Huhhh tunggu kau budak" ujar perempuan itu lalu pergi meninggalkan mereka berdua.
"Thanks sayang sebab selamatkan aku dari nenek lampir" ujar hyke sambil mencium ubun isterinya.
"Lepaskan aqies la. Aqies cemburu tau. Aqies nak tahu siapa nenek lampir tu. Macam mana dia boleh ada dekat sini. Kenap dia panggil husbaby baby. Macam mana husbaby kenal dia" celoteh syaqies. Dia perlukan penjelasan dari hyke. Kalau dia tak datang tadi entah apa la yang terjadi. Bukan dia tak percayakan hyke tapi dia tak percayakan nenek lampir tu.
'Sudah kena siasat dengan leftenan syaqies mati la aku' ujar hyke sambil tersenyum pahit ke arah syaqies.
Tbc
Janji conflict light2 jer HAHAHAHA
happy reading.
Dah malas nak up🤣
YOU ARE READING
C | Cinta Hati Encik Beku
Short StorySEDANG DALAM SEMAKAN. Sebarang TYPO atau KESALAHAN mohon maaf❤️ Hyke dhres - seorang Ceo yang digeruni oleh orang ramai dalam bidang perniagaan memandangkan dia seorang yang tegas dalam melaksanakan kerja dan dia merupakan seorang pensyarah di Unive...