Chapter 31

4K 216 15
                                    

"Assalamualaikum tok ayah tok ma" ujar syaqies apabila tiba di dapur. Dia baru bangun dari tidurnya.

"Waalaikumussalam" jawap tokma sambil sambung memasak.

"Tok ayah tok ma aqies minta maaf sebab aqies sampai dekat sini tertidur" ujar syaqies dia rasa serba salah dengan tok ayah dan tokma.

"Takpo tok pehey, aqies letih" balas tok ayah sambil menggosok kepala syaqies.

"Tokma masak apa meh aqies tolong" Tawar syaqies.

"Molek juga. Tolong koyok bawang tu. Kalu suruh tok aqies memey makey esokla nasi ni"

"Hahaha kenapa tokma"

"Doh koyok bawang seulas jerik po keno tinggal ko bini" perli tokma.

"HAHAHA apa la tok ayah ni"

"Sedap demo mapuh kawe. Kawe tok lih koyok bawang jah. Kawe pro bab lain"

"Pro bab apa tu tok ayah" ujar syaqif sambil mencubit pinggang tok ayah bagi tok ayah terperanjat.

"Pro igat kero aihhh kamu ni qif terkejut tok"
Marah tok ayah sambil memukul bahu syaqif. Cucu cucunya suka sangat menyakatnya.

"HAHAHAHA" gelak syaqies.

"Yo ko igat kero ko igat gapo" kata tokma sambil mencuit tok ayah.

"Igat mu ehh kamu ni punn"

"HAHAHAHAHA"

Rumah tok ayah dipenuhi gelak ketawa mereka.

***

"Babe betul ke boleh pergi sendiri. Tak nak along temankan" tanya along. Dia risau nak lepaskan syaqies pergi seorang diri.

"Yee boleh along. Kalau apa apa jadi nanti babe call along okay" ujar syaqies lalu mengeluarkan jari anaknya untuk berjanji dengan along.

"Baik la along pergi dulu apa apa call tau"

"Yeee" laung syaqies sambil melambai tangannya.

Sekarang syaqies berada di UITM untuk pendaftaranya. Semasa berjalan menuju ke pejabat syaqies terlanggar seseorang.

"Sorry aqies tak nampak" ujar syaqies sambil menundukkan kepalanya.

"Syaqies madina" ujar lelaki yang dilanggar oleh syaqies.

Syaqies pun mengangkat kepalanya. Pelik macam mana orang yang dia langgar tahu nama panjangnya.

"Abang zaq"
"Aqies buat apa dekat sini" ujar zaq. Sambil memerhati sekeliling. Hanya ada syaqies sekrang jer.

"Ekk aqies belajar dekat sini. Sekarang aqies nak pergi daftar" terang syaqies.

"Seorang je ke. Mana suami aqies" tanya zaq kerana dia hanya nampak syaqies seorang sahaja.

"Emm aqies.." syaqies tidak menjawap soalan zaq sebaliknya hanya biar soalan itu di bawa angin.

"Bro lama ke tunggu" ujar sahabat zaq.

"Tak pun"

"Siapani awek kau ke" tanya kawan zaq. Lebih dikenali sebagai syed.

"Awek kau. Kenalkan ni sepupu aku syaqies madina BINI ORANG" ujar zaq dan menekankan perkataan bini orang. Tak boleh kira nanti kawannya usya aqies.

"Aqies kenalkan ni kawan abang zaq syed"

Aqies hanya mengangguk kepalanya.

"Adik aqies buat apa dekat sini" tanya syed. Dia nak beramah mesra dengan syaqies.

"Hmm aqies nak daftar"

"Ooo aqies ke budak baru tu"

Syaqies hanya mengangguk kepalanya tanda iya.

"Datang pun jum ikut saya" ajak syed. Syed merupakan pensyarah di situ. Dia di tugaskan untuk mengendali pelajar baru yang tiba hari ini. Pelajar itu adalah syaqies.

"Kenapa aqies pindah sini. Lagipun Universiti Tyler universiti terkenal" tanya syed.

Syaqies hanya mendiamkan diri dari menjawap. Dia tak akan buka mulut untuk ceritakan masalah peribadinya dekat orang lain.

"Okay saya faham. Aqies boleh datang belajar minggu depan ye nanti saya hantarkan jadual dekat aqies" terang syed. Dia tak akan bertanya lagi sebab syaqies berpindah. Itu mesti ada sebab peribadinya.

"Dia dah siap daftarkan" tanya zaq. Dari tadi dia berdiri hanya menunggu syaqies siap membuat pendaftaran. Dia nak bertanya soalan dekat syaqies.

"Dah aqies boleh balik sekarang"

"Baik terima kasih" ujar syaqies lalu bangun dari kerusi menuju ke pintu keluar.

"Aqies tunggu" panggil zaq.

"Kenapa abang zaq"

"Jom ikut abang zaq" ajak zaq.

Syaqies hanya mengikuti langkah zaq. Zaq membawanya di sebuah cafe di luar UITM.

"Boleh abang zaq tahu kenapa aqies pindah sini" tanya zaq berhati hati. Dia takut dia menyingungkan perasaan syaqies.

"Aqies gaduh dengan suami aqies" perlahan sahaja syaqies membalas. Dia tak suka orang bertanya tentang kisahnya. Kakau boleh dia tak nak ingat tentang kisahnya dengan hyke.

"Mana suami aqies"

"Suami aqies dah ada orang lain" baals syaqies sambil mengeluh berat. Dadanya sakit bila mengatakan suaminya ada perempuan lain.

Zaq terkedut bila dengar jawapan yang keluar dari syaqies. Patutla tiba tiba syaqies bawak diri ke sini. Rupa rupanya rumah tangganya tak baik sekarang ni.

"don't worry little girl you have me" ujar zaq sambil menggosok kepala syaqies.

"Thanks abang zaq" ujar syaqies ceria. Dia dah tak nak fikirkan perasaan dia dekat hyke. Lagipun hyke ada ada orang lain. Jadi dia perlu terima itu.

"Sama sama. Sekarang kita makan kek. Nanti aqies nak apa apa aqies bagitahu abang zaq. Abang zaq belikan special for you" ujar zaq sambil menghulurkan kek kepada syaqies. Sekarang dia nak menceriakan syaqies. Dia tak nak syaqies sedih.

"Betul ni boleh minta apa apa dekat abang zaq"
Tanya syaqies untuk dapatkan kepastian.

"Betul anything for my little girl"

"Kalau macam tu aqies nak yupi boleh"

"Boleh nanti kita pergi beli kejap lagi"

"Hehehe terima kasih abang zaq"

"Sama sama little girl"

*****

"Abang zaq tolong aqies tak sampai" ujar syaqies sambil menjinjit kakinya untuk mencapai coklat yupi. Kenapa coklat yupi ni tinggi sangat. Dia tak sampai nak ambil.

"Hahaha comella aqies ni" ujar zaq sambil menggosok kepala syaqies.

Orang ramai memandang ke arah syaqies yang kesusahan untuk ambil coklat. Orang ramai memuji syaqies comel.

"Nah" zaq menghulurkan coklat yupi itu kepada syaqies.

"Terima kasih abang zaq" ujar syaqies.

zaq hanya mengangguk kepalanya.

Ting! Ting! Ting!
noti telefon syaqies kedengaran.

"Abang zaq tolong pegang jap" ujar syaqies sambil menghulurkan coklat yupi di tangannya.

Zaq menerima huluran itu tanpa banyak bunyi.
Zaq mengintai siapa yang menghantar mesej itu dekat syaqies. Dia terkejut melihat apa yang di hantar okeh seseorang kepada syaqies.

Crackk! Bunyi telefon jatuh ke lantai. Syaqies terduduk di lantai. Dia tak dapat nak berkata. Dia terkejut dengan apa yang dia nampak tadi. Gambar hyke tidur dengan clara tanpa baju.







Tbc
Happy reading
Sorry kalau ad typo🥲

Zaq akan beraksi guyss..

Apalah hyke ni ish ish ish.

C | Cinta Hati Encik Beku Where stories live. Discover now