Setiap hari yang berlalu memperkuatkan ikatan di antara Eryna dan Asyariq. Kini mereka bukan sekadar kawan biasa—mereka adalah teman seperjuangan, yang saling menguatkan ketika mengulangkaji pelajaran, saling berkongsi tawa ketika keluar melepak, dan selalu hadir di sisi antara satu sama lain. Hubungan yang pada mulanya tidak disangka ini akhirnya menjadi hubungan yang penuh makna, dan Eryna mula sedar bahawa ada hikmah yang besar di sebalik perkenalannya dengan Asyariq.
Pengalaman lalu mengajarnya agar tidak mudah terpedaya dengan kata-kata manis yang tidak tulus. Namun, kali ini berbeza. Kata-kata Asyariq bukan sekadar manis di bibir; ia terungkap dengan ketulusan yang tersendiri, mencerminkan niat sebenar dan jujurnya. Eryna menyimpan setiap momen bersama Asyariq sebagai kenangan, menulisnya dalam hati dan berhasrat menjadikan semuanya sebuah puisi indah yang akan dikenangnya sampai bila-bila.
Dengan Asyariq, Eryna merasa suatu kebahagiaan yang tak pernah digambarkan sebelum ini. Cinta yang telah lama tersembunyi akhirnya terbalas, dan kejujuran Asyariq dalam menyatakan perasaan membuatkan Eryna yakin pada ketulusan hati lelaki itu. Cara Asyariq yang begitu lembut dan penuh perhatian berhasil mencuri hatinya, sedikit demi sedikit, sehingga kini rasa kasih itu menjadi semakin mendalam.
Eryna menghargai sikap Asyariq yang selalu menjaga perasaannya. Tidak pernah sekalipun Asyariq mengeluarkan kata-kata yang melukakan atau membuatkan Eryna merasa rendah diri. Sebaliknya, setiap ungkapan dari Asyariq menambah rasa kasih sayang yang semakin mengukuh. Baginya, Asyariq adalah kehadiran yang tidak terduga namun sangat bermakna, dan dia berharap setiap detik bersamanya akan terus menjadi memori yang terindah dalam hidupnya.
Pada mulanya, Eryna benar-benar tidak pernah menyangka bahawa Asyariq telah lama menyimpan perasaan terhadapnya. Seolah-olah dunia mereka berdua sebelum ini hanya bersilang tanpa ada ruang untuk perasaan yang lebih dari sekadar kawan. Namun, pada hari Asyariq mengumpulkan keberanian untuk menjelaskan segalanya di hadapan Eryna, barulah Eryna benar-benar memahami perasaan lelaki itu yang begitu dalam dan ikhlas.
Asyariq menceritakan bagaimana dia sebenarnya sering memperhatikan Eryna dari jauh, bagaimana setiap hadiah kecil dan nota yang diberikannya adalah usaha untuk membuat Eryna tersenyum, walaupun sekadar sejenak. Eryna terdiam, terharu dengan ketulusan itu. Selama ini, dia hanya melihat Asyariq sebagai teman biasa yang kadangkala menyebalkan, tetapi pada hari itu, segalanya berubah. Perasaan yang disembunyikan Asyariq selama ini membuatkan Eryna tersentuh, dan untuk pertama kalinya, dia melihat Asyariq bukan lagi sebagai seorang yang hanya muncul dalam hidupnya tanpa makna.
Sejak pengakuan itu, hati Eryna mula terbuka, menerima bahawa mungkin lelaki yang dulu dianggap tidak sepadan dengannya sebenarnya adalah orang yang paling memahami dirinya. Hari itu, Eryna menyedari betapa besarnya cinta yang tersimpan di hati Asyariq untuknya, dan perlahan-lahan, dia juga mula merasakan cinta yang sama berputik di hatinya.
Eryna termenung memikirkan kembali perjalanan hubungan mereka yang unik dan tidak disangka-sangka. Dulu, Eryna hanya mengenali Asyariq sebagai seorang yang menyebalkan dengan sikapnya yang sering berlagak seperti jejaka paling menarik di sekolah. Nama Asyariq saja sudah cukup untuk membuatnya merengus. Namun, siapa sangka, di sebalik sikap itu, tersimpan niat dan usaha yang tulus untuk memahami dan menyokong Eryna.
Setiap hari, tanpa jemu, Asyariq memberikan hadiah kecil dan mini nota yang penuh dengan kata-kata semangat. Awalnya, Eryna memandang remeh pada tindakan itu, menganggapnya hanya sekadar perhatian biasa. Namun, semakin hari, setiap nota yang diterimanya ternyata menjadi penguat saat dia lemah. Nota-nota itulah yang membuatkan Eryna bertahan di saat kesulitan menghimpitnya, memberikan sokongan yang tidak pernah diharapkannya daripada orang yang selama ini paling dihindarinya.
Kini, perasaan Eryna telah berubah sepenuhnya. Takdir mempertemukan mereka lebih dekat, membolehkannya melihat sisi Asyariq yang selama ini tersembunyi. Eryna akhirnya menyedari bahawa cinta kadang hadir dengan cara yang tidak disangka-sangka.
YOU ARE READING
Kau Sempurnakan Cintaku ( C )
RomanceTengku Asyariq Xavier dan Nur Eryna Adrea bercinta selama 7 tahun kerana Yasmin menunjukkan dia lagi cantik dari Eryna. Asyariq lebih memilih Yasmin dengan memutuskan hubung bersama Eryna. 4 Tahun Eryna membawa diri ke itali. Kini, Dia kembali ke Ma...