BAB 12

812 16 0
                                    

Di bawah langit malam yang penuh dengan bintang, hati Eryna akhirnya mencapai satu kesimpulan yang mendalam. Perasaannya terhadap Asyariq telah tumbuh dengan begitu kuat, melewati batas-batas ego dan kenangan luka yang pernah tercipta. Setiap kali wajahnya muncul dalam bayang fikiran, ia bukan hanya sekadar kenangan biasa; itu adalah petanda bahwa cinta yang tumbuh di hatinya semakin nyata dan sukar untuk ditolak.

Ketika Eryna merenung dalam diam, dia sedar bahawa hidupnya menjadi lebih bermakna dengan adanya perasaan ini, walaupun ia datang dengan keraguan dan ketakutan. Tetapi cinta yang tulus seringkali menghapuskan kebimbangan yang ada, menggantikan dengan keberanian yang perlahan-lahan meresap ke dalam jiwanya. Dalam detik penuh kesedaran itu, Eryna membuat keputusan untuk memberikan ruang bagi cinta yang baru tumbuh.

Dia tidak lagi ingin membohongi hatinya sendiri atau berpura-pura menafikan apa yang sudah jelas terasa. Melalui keputusan itu, Eryna membuka pintu hatinya untuk Asyariq, memberikan peluang untuk bersama mengukir kisah cinta yang tulus. Hatinya kini terbuka, berani menerima cinta dengan segala kelemahan dan ketidakpastian yang mungkin datang. Di bawah sinar bintang, Eryna berikrar untuk menyambut cinta itu, menghadapinya dengan hati yang penuh harapan, dan siap untuk mencintai dengan segenap jiwa.

Ketika Eryna asyik mengelamun di malam hari, ketukan di pintu biliknya mengejutkannya dari lamunan.

"Tok tok tok," suara ketukan itu membawa Eryna kembali ke alam nyata.

"Siapa tu???" Eryna bertanya, suaranya sedikit nyaring dari tempat dia duduk di balkoni.

"Along ni... Boleh along masuk?" Eidlan, abang sulungnya, menjawab dengan lembut.

"Masuklah along," Eryna segera mengundang abangnya ke dalam bilik.

Setelah Eidlan melangkah masuk, dia memandang Eryna yang masih berada di balkoni. "Eryna buat apa tengah malam ni kat balkoni?" Soalnya dengan nada tenang, bimbang akan keselamatan adiknya.

"Tak ada buat apa pun along. Eryna cuma ambil angin kat luar sambil tengok bintang dekat langit," jawab Eryna dengan senyuman manis, tetapi dalam hati, perasaannya masih berserabut memikirkan tentang Asyariq.

Eidlan mengangguk, memahami niat Eryna. "Ouh... ok lah, along keluar dulu. Jangan lama sangat duduk luar tu. Esok sekolah. Lagi satu, tak elok duduk luar lama-lama nanti demam," pesannya, dengan nada penuh kasih sayang, sebagai seorang abang yang mengambil berat.

"Ok along..." Eryna menjawab sambil tersenyum, menghargai nasihat abangnya.

Setelah Eidlan keluar dari bilik, Eryna duduk kembali di balkoni, memandang langit yang dipenuhi bintang. Kata-kata abangnya tadi berlegar-legar di fikiran. Sebagai abang sulung, Eidlan memang selalu menjaga dan mengambil berat tentang dirinya, sering kali muncul tepat pada masanya untuk memastikan Eryna baik-baik saja. Namun, malam ini ada sesuatu yang lain. Eryna dapat merasakan perhatian Eidlan bukan sekadar kebiasaan seorang abang yang prihatin—seolah-olah dia tahu ada yang sedang mengganggu jiwa Eryna.

Eryna menghela nafas panjang, berharap angin malam bisa menenangkan kekusutan dalam hatinya. "Asyariq..." bisiknya, nyaris tanpa suara. Nama itu meluncur keluar dengan begitu mudah, meskipun ia hadir bersama pelbagai emosi yang sukar untuk dijelaskan. Dalam diam, Eryna tertanya-tanya, adakah perasaannya hanya kekaguman sesaat atau benar-benar cinta yang mula berputik?

Saat fikirannya tenggelam dalam persoalan itu, Eryna teringat kepada nasihat Eidlan. Dia tahu, jika Eidlan tahu perasaannya yang semakin rumit terhadap Asyariq, dia pasti akan memberi pandangan atau nasihat yang membantu. Tetapi, dia juga tidak mahu membebani abangnya dengan masalah hatinya. Dia bertekad untuk menyelesaikan semuanya sendiri, memberi ruang untuk hatinya perlahan-lahan mencari jawapan.

Kau Sempurnakan Cintaku ( C )Where stories live. Discover now