BAB 3

1.4K 45 2
                                    

Setelah dua bulan berlalu, hidup Eryna dipenuhi kesunyian. Kehilangan Asyariq membuatkan dunia sekelilingnya terasa kelam. Dia lebih banyak menyendiri, terasing dari kawan-kawannya, dan suara cerianya kini berganti dengan kesedihan yang mendalam. Setiap malam, Eryna mengingat kembali saat-saat indah mereka bersama, meratapi kehilangan yang menyakitkan.

Selama sebulan, air mata Eryna mengalir tanpa henti, menghujani kenangan yang masih segar di ingatan. Asyariq, yang dulunya sentiasa di sampingnya, kini hanya tinggal bayang-bayang. Dia ingat bagaimana Asyariq sentiasa menjadi peneguh semangat ketika dia terjatuh, kini semua itu hanya tinggal memori. Setiap kali dia merasa lemah, tiada lagi suara lembut yang meny安kan hatinya.

Setiap titisan air mata kini dia lap sendiri. Rindu yang mendalam menyesakkan dadanya, membuatkan dia terasa kosong. Kenangan manis yang dibina selama sembilan tahun terasa seperti beban yang sukar untuk dilupakan. Eryna berusaha mengubah fikirannya, tetapi setiap kali dia mencuba, bayangan Asyariq muncul kembali, mengingatkannya betapa dalamnya rasa cinta yang pernah ada.

Eryna merasa kecewa dengan dirinya sendiri. Terlalu banyak memberi, tetapi Asyariq kini memilih untuk mencintai orang lain. Walaupun Eryna mencintai Asyariq sepenuh hati, dia tidak mampu untuk mempertahankan hubungan yang semakin pudar. Semua usaha dan pujuk rayunya sia-sia; Asyariq seakan menutup pintu hatinya untuk Eryna.

Perasaan sakit hati semakin menekan jiwa Eryna. Setiap alasan yang diberikan Asyariq sebelum perpisahan, setiap kali mereka berjumpa, semakin menambah kedukaan dalam hatinya. Dulu, mereka begitu romantik, saling menyokong dan memahami. Kini, semuanya telah berakhir.

Dengan air mata yang masih membasahi pipinya, Eryna tahu dia perlu melangkah ke hadapan. Walaupun perpisahan ini amat menyakitkan, dia harus belajar untuk mencintai dirinya sendiri, untuk membina semula hidupnya tanpa Asyariq. Dia bertekad, walau seberat mana pun langkahnya, dia akan mencari jalan untuk sembuh.

Kini, Eryna menyedari mengapa Asyariq bersikap demikian. Dia telah pun mempunyai kekasih baru tanpa pengetahuannya. Ketika Eryna bertanya tentang panggilan dan mesej yang diterima Asyariq, jawapan yang diberikan hanyalah ‘kawan kelas’. Pertemuan di sebuah kafe mengubah segalanya; rahsia Asyariq terbongkar dan hati Eryna hancur seketika.

Kenangan manis yang ditinggalkan Asyariq kini menjadi beban yang berat. Setiap momen bersama Asyariq masih tersemat dalam ingatan Eryna, menghantui hari-harinya. Mimpi-mimpinya dipenuhi wajah Asyariq, membuatkan air mata mengalir ketika dia tidur. Rindu ini sukar untuk diungkapkan, seolah-olah hatinya terbelenggu oleh kenangan yang tidak mahu pergi.

Dengan hanya tinggal sebulan sebelum berangkat ke Brazil, Eryna berusaha menenangkan jiwanya. Dia berharap perjalanan ini akan memberinya peluang untuk memulakan hidup baru, melupakan semua tentang Asyariq dan kisah silam yang menyakitkan. Namun, di dalam hatinya, keraguan bersemayam. Adakah dia benar-benar mampu melupakan?

Dulu, Eryna memandang cinta sebagai sesuatu yang indah, tetapi kini ia tampak begitu menyakitkan. Jiwa Eryna resah, terumbang-ambing antara harapan untuk memulakan hidup baru dan keperitan kehilangan yang masih menyiksanya. Dia tahu, perjalanan ini bukan hanya tentang belajar, tetapi juga tentang menyembuhkan luka yang dalam.

Dengan tekad yang semakin membara, Eryna berjanji pada diri sendiri untuk berjuang demi kebahagiaannya. Walaupun rasa sakit itu mungkin tidak akan hilang sepenuhnya, dia berharap satu hari nanti, dia akan mampu tersenyum semula tanpa rasa kosong di hati.

Deseran angin di Taman Tasik Perdana mampu menenangkan hati Eryna seketika. Dia masih berharap Asyariq akan kembali, tetapi realiti menyedarkannya bahawa itu mungkin tidak akan berlaku.

Tiba-tiba, suara Izzah dan Emelia menganggu lamunannya.

"Woi... Eryna mengelamun apa haa!!" sergah Izzah dari belakang.

Kau Sempurnakan Cintaku ( C )Where stories live. Discover now