FLASHBACK ZAMAN KISAH PERCINTAANNYA...
Eryna masih teringat saat perkenalan mereka yang tak dijangka. Asyariq, seorang yang romantik dan penuh perhatian, berusaha keras untuk memenangi hatinya. Meskipun awalnya Eryna hanya menjadi bahan permainan, Asyariq akhirnya tewas kepada perasaannya sendiri.
Eryna berusaha untuk menjauh dari Asyariq, bimbang akan khabar angin buruk tentang hubungan mereka di sekolah. Asyariq yang lebih senior dan sedang menghadapi peperiksaan besar tidak pernah mengalah. Setiap hari, dia akan menghantar surat cinta, coklat, dan nota kecil yang membuat hati Eryna bergetar.
Walaupun mereka tidak sekelas, Asyariq mengupah kawan sekelasnya untuk menghantar barang dan surat melalui Izzah dan Emelia, sahabat baik Eryna. Dua sahabatnya itu menjadi "posmen tak berbayar," membawa mesej-mesej cinta yang penuh makna.
Setiap nota dan surat Asyariq disimpan Eryna dalam kotak cantik, bersama hadiah-hadiah lain yang diberikan pada hari lahirnya. Setiap ayat dalam nota itu mampu mencairkan hatinya, membuatkan Eryna tersenyum setiap kali mengingatkan momen-momen indah itu.
Pada zaman sekolah dulu, Asyariq merupakan pelajar paling popular. Ketampanannya, gaya, dan status sebagai atlit bola sepak menjadikannya idola di kalangan pelajar perempuan. Namun, Eryna tidak terpesona dengan semua itu. Dia bukan sahaja tidak menghiraukan populariti Asyariq, malah bersikap anti terhadapnya, walaupun sahabat baiknya, Izzah dan Emelia, tergila-gilakan jejaka itu.
Asyariq sering dilihat sombong, tidak mempedulikan gadis-gadis yang cuba menarik perhatiannya. Namun, Yasmin, seorang pelajar lain, selalu yakin bahawa Asyariq menyukainya. Yasmin adalah contoh gadis yang percaya pada bayang-bayang perasaannya sendiri.
Eryna tidak pernah minat pada Asyariq, walaupun dia sangat tampan—putih, tinggi, dan mempunyai mata berwarna coklat muda. Namun, nasihat orang tua sering berbunyi, "Benci itu kadang-kadang hanya satu langkah sebelum cinta."
Suatu hari, ketika Eryna berjalan seorang diri menuju tandas, dia merasakan ada seseorang mengikuti di belakangnya. Ketika dia berpaling, tanpa sengaja, dia terjatuh ke dalam longkang kecil yang tidak terlihat. Kakinya terasa sakit, membuatkan dia tidak mampu bangun. Dalam keadaan cemas dan sakit, Eryna berharap agar tiada sesiapa yang melihat insiden malang itu.
Asyariq menghampiri Eryna yang terjatuh, tetapi Eryna tidak dapat mengenali wajahnya kerana penglihatannya kabur. Namun, dia dapat mendengar suara yang lembut.
"Awak... Okay tak?" tanya Asyariq, penuh keprihatinan.
Eryna, yang masih merasakan sakit, menjawab dengan nada geram, "Eh... Ok je... Tak sakit pun. Dah nampak orang tak boleh bangun maknanya sakit lah... Tanya lagi soalan bodoh tu kenapa?"
"Okay... Sorry. Sini saya tengok kaki awak sekejap. Kaki awak ni seliuh ni. Awak nak saya hantar awak ke bilik kesihatan ke atau ke kelas?" Asyariq menawarkan bantuan.
Eryna mengeluh, "Hrmm... kau hantar aku kat bilik kesihatan. Kaki aku ni sakit sangat ni."
"Jom.... Boleh tak bangun? Sini saya tolong awak. Hulurkan tangan awak. 1, 2, 3... up!" Aju Asyariq dengan semangat.
"Auwwww...... Sakit! Slowlah sikit, janganlah tarik mengejut!" jerit Eryna sambil menahan kesakitan.
"Sorry, sorry..." Asyariq segera meminta maaf, kelihatan cemas atas tindakannya yang tidak sengaja.
Dalam momen itu, Eryna merasakan sesuatu yang berbeza. Walaupun dia masih marah dan kesakitan, ada sesuatu dalam perhatian Asyariq yang membuat hatinya bergetar. Dia tidak tahu bahawa pertemuan itu akan menjadi permulaan kisah antara mereka.
Dalam perjalanan ke bilik kesihatan, semua pelajar perempuan di sekolah itu tidak dapat menahan pandangan mereka. Mereka ternganga melihat Asyariq memapah Eryna, seakan-akan tidak puas hati dengan Eryna yang mendapat perhatian tersebut.
YOU ARE READING
Kau Sempurnakan Cintaku ( C )
Storie d'amoreTengku Asyariq Xavier dan Nur Eryna Adrea bercinta selama 7 tahun kerana Yasmin menunjukkan dia lagi cantik dari Eryna. Asyariq lebih memilih Yasmin dengan memutuskan hubung bersama Eryna. 4 Tahun Eryna membawa diri ke itali. Kini, Dia kembali ke Ma...