Eryna melangkah ke dalam biliknya dan merasakan suasana yang hampa. Dinding yang dulunya penuh dengan gambar-gambar kenangan kini kosong, hanya tinggal kesan-kesan bekas bingkai. Dia mencari-cari barang yang telah dikoyaknya, hatinya berdebar-debar.
"Di mana semua barang tu?" tanyanya dalam nada marah dan bingung.
Izzah muncul dari arah pintu. "Aku simpan semua dalam stor. Aku tak mahu kau tengok dan jadi sedih lagi."
Eryna menggigit bibirnya, menahan marah. "Tapi itu hak aku! Kenapa kau buat begini?"
"Kerana kami risaukan kau. Melihat gambar-gambar itu hanya akan membuatkan kau lebih terluka," jawab Izzah tegas.
Emelia menambah, "Kami semua peduli. Kau perlu lupakan Asyariq dan teruskan hidup."
Eryna menghempas pintu biliknya, merasakan kesunyian semakin menyelubungi dirinya. Dia mahu melawan perasaan itu, tetapi setiap sudut bilik mengingatkannya tentang kenangan yang menyakitkan. Dia tahu dia perlu berhadapan dengan semuanya, tetapi hatinya masih bergelut dengan rasa sedih dan kemarahan.
Eryna duduk terdiam sejenak, masih terkejut dengan berita baik itu. Air matanya yang tadi mengalir kerana kesedihan kini bertukar menjadi air mata kegembiraan. Dia tersenyum, membayangkan kehidupannya di Itali, belajar tentang arkitek dan mencipta masa depan yang lebih cerah.
Dengan penuh semangat, dia segera membalas email tersebut, menyatakan penerimaannya. Dalam fikirannya, pelbagai impian dan harapan mula berputar. Dia membayangkan diri berjalan di jalanan Rome, mengagumi seni bina yang megah, dan bergaul dengan rakan-rakan baru yang berkongsi minat yang sama.
Eryna berasa seolah-olah hidupnya kini mempunyai tujuan baru. Dia mengingatkan dirinya tentang kata-kata Emelia dan Izzah—mungkin inilah peluangnya untuk memulakan lembaran baru. Dengan semangat yang membara, dia bertekad untuk tidak membiarkan kenangan lalu menghalang langkahnya ke hadapan.
Setelah menyelesaikan semua urusan, Eryna bangun dan menghampiri cermin. Dia melihat wajahnya yang penuh harapan. "Aku boleh lakukan ini," bisiknya pada diri sendiri. Dengan senyuman lebar, Eryna mula merancang perjalanan baru dalam hidupnya.
Lalu, Eryna membuka pintu bilik terus menuju ke sofa dan memeluk Izzah dan Emelia dengan kuat tanpa sebarang kata dan hanya ditemani tangisan yang mengalir dipipi.
" Kenapa kau nangis ni? Cuba cerita kenapa?" Tanya Emelia dengan reaksi pelik.
" Aku dapat tawaran sambung belajar dekat Itali... Alhamdulilah aku tak sangka aku dapat tawaran tu. Lama dah aku mohon." Kata Eryna dengan gembiranya dan senyuman terukir dibibirnya.
" Alhamdulilah Eryna, akhirnya kau dapat sambung belajar di peringkat Master yang kau inginkan selama ni. Aku dengan Emelia tumpang gembira untuk kau." Balas Izzah dengan reaksi yang gembira kerana Izzah tahu lama dah Eryna ingin menyambung pengajiannya di peringkat lebih tinggi tapi pada masa tu belum kesampaian. Tapi hari ini, dia mendapat berita gembira yang sahabat baiknya dapat tawaran belajar di luar negara.
" Aku rasa nak balik rumah parents aku beritahu tentang tawaran ni." Bagitahu Eryna pada mereka dengan gembiranya dan mengesat air matanya yang mengalir tadi.
Pada hujung minggu, Eryna pun membuat keputusan untuk balik ke Villa mummy dan daddy untuk memberitahu mereka yang dia dapat tawaran sambung belajar di peringkat master di Itali.
Eryna pun tersedar dari tidur dan lalu melihat jam di atas meja sudah masuk waktu subuh. Eryna pun beredar dari katil terus menuju ke bilik mandi untuk bersihkan diri dan menunaikan solat subuh.
Tepat pada pukul 8.15 pagi, Eryna pun memcapai jaket motor yang tersangkut di penyangkut baju kayu tepi dinding dan terus memakainya.
Eryna melangkah ke ruang tamu dengan semangat yang membara, tetapi raut wajahnya sedikit berkerut. Izzah dan Emelia saling berpandangan, merasa ada yang tidak kena.
YOU ARE READING
Kau Sempurnakan Cintaku ( C )
RomanceTengku Asyariq Xavier dan Nur Eryna Adrea bercinta selama 7 tahun kerana Yasmin menunjukkan dia lagi cantik dari Eryna. Asyariq lebih memilih Yasmin dengan memutuskan hubung bersama Eryna. 4 Tahun Eryna membawa diri ke itali. Kini, Dia kembali ke Ma...