Pada malam yang penuh ketegangan itu, semua ahli keluarga Eryna dan Asyariq telah berkumpul di rumah agam mereka, menantikan kedatangan Eryna yang tidak sabar untuk mendengar apa yang akan diumumkan oleh suaminya. Asyariq kelihatan gelisah, tidak sabar menanti kehadiran Eryna, yang sudah menjadi satu-satunya harapannya untuk mengakhiri segalanya.
Ketika Eryna tiba dan melihat kereta-kereta di perkarangan rumah, hatinya berdebar. Dia melangkah masuk ke rumah dengan perlahan dan memberikan salam. Suaranya lembut, tetapi ada nada keraguan dalam intonasinya. "Assalamualaikum."
"Walaikumsalam," jawab semua orang di dalam rumah dengan suara yang bercampur baur antara kebimbangan dan ketidakpastian.
"Maaf, Eryna lambat. Ada meeting dengan client," kata Eryna, sambil melangkah menuju Asyariq. Dia menyambut suaminya dengan salam dan duduk di sebelah sahabat baiknya, Izzah dan Emelia.
Asyariq mengarahkan Eryna untuk duduk, menyatakan, "Tak apa, sayang. Duduk."
Tengku Adham, salah seorang ahli keluarga, tidak sabar untuk tahu apa yang berlaku. "Ada apa kamu panggil semua datang ke rumah kamu?" tanyanya.
"Asyariq panggil semua berkumpul malam ni. Ada perkara yang Asyariq nak beritahu dan bongkarkan sesuatu pada semua," jawab Asyariq dengan nada tegas.
Yasmin, yang duduk di sebelah Asyariq, tampak gelisah, tidak mampu menahan rasa debar di dalam hatinya.
"Vin, meh sini sampul surat dan iPad tu," pinta Asyariq.
Vin dengan segera menghulurkan sampul surat serta iPad kepada Asyariq. Asyariq mengambilnya dan bersuara, "Di dalam ni ada semua bukti yang menyatakan Asyariq tak bersalah dalam hal malam kejadian tangkap khalwat."
Dato Amran dan Tengku Adham mengambil sampul surat serta iPad yang diletakkan di atas meja, melihat isi kandungannya dengan serius.
"Dan untuk pengetahuan semua, anak yang dalam perut Yasmin tu bukan anak Asyariq. Itu anak dia dengan jantan lain," sambung Asyariq, mengungkapkan kebenaran yang menghancurkan.
Terdapat hening seketika dalam rumah itu, diikuti dengan keheningan yang menyakitkan.
" Apa you cakap ni bie!!! Ni memang anak you lah bie. You yang sentuh i malam tu. You yang tak ingat bie," Yasmin menafikan dengan penuh keputusasaan.
"Asyariq, kau nak nafikan apa lagi Yasmin? Kalau ikutkan pengiraan aku, patutnya usia kandungan tu tak sampai pun 7 bulan. Semua dah terbukti yang memang kau tidur dengan laki lain. Yaa, memang aku pernah tidur dengan kau, tapi aku tak sentuh lebih dari tu. Aku cuma peluk dan cium kau je. Kau dah terlanjur dengan lelaki lain, kau datang merayu dekat aku kata kau cinta dan sayang aku lagi sebab apa? Sebab jantan yang tidur dengan kau tu tak nak bertanggungjawab atas apa yang dia buat dekat kau kan! Lepas tu, kau perangkap aku supaya kahwin dengan kau!!!" Asyariq mengeluarkan semua kemarahan dan kekecewaannya.
Yasmin terdiam, terkesima dengan kata-kata Asyariq.
Eryna, yang tidak dapat menahan perasaannya, memberi isyarat mata pada Vin untuk membongkar cerita sebenar.
"Maaf, kalau saya menyampuk sedikit. Malam ni saya akan cerita dan terangkan segala perkara yang terjadi dalam masa 6 bulan perkahwinan Tengku Asyariq dengan Yasmin," Vin mengambil alih. "Segala bukti yang ada pada Dato dan Tengku. Saya dan anak buah saya selidik dan siasat tentang perkara ni. Saya sendiri berlakon menjadi orang suruhan Yasmin dan pada malam Tengku Asyariq dengan Yasmin kena tangkap khalwat, saya yang telefon atas arahan Yasmin. Pada mulanya saya tak sampai hati untuk menelefon tapi demi untuk melihat permainan Yasmin, saya terpaksa."
Kata-kata Vin memberi kesan yang mendalam kepada semua yang hadir. "Apa yang dikatakan oleh Tengku Asyariq pasal kandungan Yasmin adalah benar. Itu bukan anak Tengku Asyariq dengan Yasmin. Sebab malam kejadian, Yasmin tidak sempat nak sentuh Tengku Asyariq dan kandungan Yasmin itu adalah anak dia dengan jantan lain. Pada malam yang dia tak balik rumah, Yasmin mabuk teruk dan ada seorang lelaki iaitu kekasih Yasmin bawa Yasmin ke sebuah hotel dan malam tu mereka terlanjur."
YOU ARE READING
Kau Sempurnakan Cintaku ( C )
Storie d'amoreTengku Asyariq Xavier dan Nur Eryna Adrea bercinta selama 7 tahun kerana Yasmin menunjukkan dia lagi cantik dari Eryna. Asyariq lebih memilih Yasmin dengan memutuskan hubung bersama Eryna. 4 Tahun Eryna membawa diri ke itali. Kini, Dia kembali ke Ma...