BAB 46

1K 24 0
                                    

Selesai sahaja solat subuh, Eryna tidak menyambung semula tidur seperti kebiasaannya. Hatinya berdegup, memikirkan tentang hidangan yang ingin disediakan. Berbanding suaminya, Asyariq, yang masih lena, Eryna sudah terbayang aroma nasi minyak gulai daging dan ayam masak merah yang bakal memenuhi ruang dapur.

Kali terakhir dia mencuba nasi minyak di luar, rasanya tidak sepadan dengan cita rasa yang dia inginkan. Hanya masakan tangannya sendiri yang dapat memuaskan tekaknya. Dengan semangat, dia turun ke dapur dan memulakan langkah pertama untuk memasak.

Eryna mula menyediakan bahan-bahan. Dengan gerakan cekap, dia menghiris bawang, cili, dan rempah ratus, sambil mengingat kembali petua masakan yang diajar oleh ibunya. Saat dia mula mengacau rempah dalam periuk, aroma harum mula menyebar ke seluruh dapur.

"Ini baru masakan yang saya inginkan!" bisik Eryna sambil tersenyum. Dia teringat kembali momen-momen indah ketika memasak bersama keluarga, dan kini dia berpeluang untuk menciptakan kenangan itu bersama Asyariq.

Asyariq, yang baru tersedar dari tidur, meraba di sebelahnya dan menyedari Eryna tiada di situ. Rasa ingin tahunya mendorongnya untuk bangun dan mencari isterinya di bawah. Saat dia melangkah ke bawah, aroma harum dari dapur mengundang rasa lapar dalam perutnya. Dia mengikuti bau tersebut, terpesona dengan keharuman yang semakin kuat ketika menghampiri dapur.

Ketika Asyariq masuk ke dapur, dia melihat Eryna sedang tekun mengacau gulai dalam periuk. Senyuman manis Eryna mencuri perhatian Asyariq, dan tanpa berfikir panjang, dia melingkarkan tangannya ke pinggang Eryna. Tindakan itu mengejutkan Eryna, namun dia hanya berdiam diri dan tidak membalas.

Melihat Eryna yang leka dengan masakannya, Asyariq merasa sedikit kecewa. Dia memutuskan untuk mengganggu konsentrasi Eryna. Dengan berani, dia mula mengusik pinggangnya, mencipta gelombang geletik yang membuat Eryna mengaduh.

"Aduuu... Hubby, apa ni! Kacau love tengah masak," tegur Eryna sambil memusingkan badannya untuk menghadapi suaminya.

"Ala, nak kacau pun tak boleh. Love tu fokus sangat memasak sampai hubby datang peluk, lepas tu usap perut love pun, Love buat tak tahu je," balas Asyariq, dengan nada mengada-ngada yang membuatkan Eryna tergelak.

"Haih, mengadanya suami love ni. Tiap hari, masa dan setiap waktu nak perhatian dari love. Mengada betul," Eryna mencubit hidung Asyariq dengan penuh kasih sayang.

"Biarlah dengan love je hubby mengada-gada. Bukan dengan perempuan lain. Kalau hubby mengada dengan perempuan lain, macam mana?" tanya Asyariq, sengaja menyemarakkan rasa cemburu dalam hati Eryna sambil menjeling.

Eryna yang terkejut segera membulatkan matanya. "Apa dia?! Nak mengada dengan perempuan lain! Berani ke? Awak rasa dah hidup lama ke, Tengku Asyariq Xavier? Amboi, biasa dia ni cakap macam tu dekat kita. Mata tu kenapa jeling kita? Nak kena cungkil mata ke???" Suaranya bergetar, menunjukkan kemarahannya.

Asyariq hanya menunduk, memandangkan reaksinya yang membuat Eryna semakin marah. Tiba-tiba, air mata Asyariq mengalir, dan dia mulai menangis. Suara tangisannya sayup-sayup kedengaran, menambah kelucuan dalam situasi tersebut.

Melihat suaminya yang terkesan, Eryna tidak dapat menahan tawanya. Dalam hati, dia rasa puas kerana berjaya mengenakan Asyariq. Dia mengangkat wajah Asyariq dan membawanya ke dadanya, memujuknya agar tidak terus menangis. Namun, tangisan Asyariq semakin kuat, seolah-olah mengharapkan perhatian lebih dari isterinya.

"Love tak sayang hubby," ucap Asyariq, teresak-esak.

"Haih, mana ada! Love sayang hubby. Sudah, jangan nangis lagi. Malu dekat baby dalam perut dengar baba dia menangis," Eryna memujuk, cuba menghilangkan rasa bersalahnya.

Kau Sempurnakan Cintaku ( C )Where stories live. Discover now