BAB 27

998 19 0
                                    

Semenjak Dua Hari Lepas,

Dua hari kebelakangan ini, Eryna merasakan ada yang mengikutnya. Ke mana saja dia pergi, dari dalam mall hingga ke jalan raya, ada bayang-bayang yang tidak bisa dia hindari. Rasa tidak selesa menyelimuti hatinya setiap kali dia merasakan tatapan tajam dari belakang. Keputusan untuk mempercepatkan langkah ke dalam mall atau pejabatnya seolah menjadi satu-satunya cara untuk merasa aman. Eryna berusaha positif, meski kadang-kadang fikirannya melayang ke arah yang negatif, terutama saat dia mengemudikan kereta. Satu kereta hitam selalu mengikuti dari belakang, seolah-olah tidak pernah mau menjauh.

Pada keesokan harinya, Eryna meninggalkan rumah dengan perasaan gelisah. Setiap kali dia mengemudikan kereta, dia merasa ada yang mengekorinya. Dia tidak dapat menghilangkan rasa curiga itu, terutama setelah mendengar bunyi letupan yang tiba-tiba dari keretanya. Dengan cepat, dia memberi isyarat dan beralih ke tepi jalan untuk memeriksa keretanya.

Kekhawatiran menyelimutinya ketika melihat tayar keretanya sebelah kiri pecah. Eryna melirik kiri dan kanan, berharap tidak ada orang lain yang sedang memperhatikannya. Dalam keheningan itu, dia melihat seorang lelaki berpakaian serba hitam dengan wajah tertutup mendekatinya. Dalam keadaan panik, Eryna membuka pintu kereta untuk mencari telefon bimbitnya dan segera menelefon abangnya, Eidlan.

Namun, sebelum sempat menyelesaikan panggilannya, bahunya ditepuk dua kali.

"Excuse me, Miss," suara lelaki itu membuat Eryna terkejut. Dengan cepat, dia membalikkan tubuhnya, mengurut dadanya yang berdegup kencang.

"Relaks, Miss. Calm down. Take a breath," ujar lelaki itu, memberikan sebotol air mineral. Eryna menerima air tersebut, berusaha menenangkan diri.

"Awak okay, Miss?" tanyanya lagi.

Eryna mengangguk, meneguk air mineral yang diberi, dan mengumpulkan keberanian untuk menjelaskan situasinya. "Saya berhenti di sini sebab saya dengar bunyi meletup dekat kereta saya," jawabnya sambil menjeling pada lelaki itu.

"Boleh saya tahu kereta awak meletup apa?" dia bertanya, tampak ingin tahu.

Geram sedikit, Eryna menjawab, "Awak nampak tak tayar belakang saya? Bocor. Itu puncanya."

"Maafkan saya. Saya tak perasan tayar belakang awak pecah," katanya, sambil menggosok lehernya yang seolah-olah berasa bersalah.

"Tak apa," balas Eryna singkat.

"Meh, saya tolong tukarkan tayar kereta awak. Kesian awak, nanti baju kerja awak kotor," tawar lelaki itu.

Eryna mengangguk, membuka bonet keretanya untuk membolehkan lelaki itu mengeluarkan tayar simpanan. Dia mengamati lelaki tersebut yang bergerak cekap, merasakan ada kebaikan di dalam dirinya.

"Okay, dah siap," ujarnya sambil menyimpan perkakas tukar tayar.

"Terima kasih kerana tolong saya. Kalau tak ada awak, saya tak tahu nak minta tolong siapa," Eryna berkata lembut, memberikan sedikit senyuman.

"Sama-sama. Kebetulan saya lalu sini. Nampak awak macam cemas, jadi saya berhenti nak tolong," jawab lelaki itu.

"Kalau macam tu, saya minta diri dulu. Saya dah terlambat nak masuk pejabat," Eryna memohon diri, kembali ke dalam keretanya dan bersiap untuk pergi.

Lelaki itu hanya mengangguk, matanya mengikuti Eryna yang beransur pergi. Dengan suara yang hampir tidak terdengar, dia berbisik, "I hope one day you will be mine, sweetie."

Eryna terus memandu, tidak menyedari bahawa seseorang yang misterius kini berada dalam fikirannya, menambah rasa ingin tahunya. Kejadian itu seakan mengubah hari-harinya yang monoton dan penuh ketegangan.

TBC

Jangan lup Vote dan comment readers sayang

Kau Sempurnakan Cintaku ( C )Where stories live. Discover now