Hari yang ditunggu-tunggu oleh Eryna akhirnya tiba. Dia merasakan jantungnya berdegup kencang, penuh dengan harapan dan debaran. Lima tahun pengorbanan, usaha yang tidak pernah mengenal erti putus asa, kini akan terbayar. Setiap malam yang dihabiskan untuk mengulang kaji, setiap ujian yang dihadapi dengan peluh dan air mata, semua itu membawa kepada saat ini.
Setelah bersiap, Eryna menatap cermin, mengagumi penampilannya dalam baju kurung moden berwarna purple lembut yang melambangkan ketenangan dan keanggunan. Shawl putih yang dipakai menambah kesempurnaan penampilannya. Dia tersenyum, merasakan keyakinan dalam dirinya.
Sebelum melangkah keluar, Eryna mengambil satu nafas dalam-dalam. Dia berdoa, memohon agar segala usaha dan doa selama ini membuahkan hasil. Setelah itu, dia menuju ke ruang tamu, di mana ibunya, Datin Inara, menunggunya dengan penuh perhatian.
"Awalnya bersiap Eryna. Dah nak pergi sekolah dah ke?" tanya Datin Inara dengan senyuman, sambil memerhatikan anaknya yang sudah tidak sabar.
"Ya mummy, Eryna dah tak sabar nak ambil result ni. Sambil tu boleh jugak jumpa kawan-kawan Eryna," jawab Eryna dengan wajah ceria. Dia mengambil cawan di atas meja dan menghirup air dengan penuh kenikmatan, merasai rasa segar yang mengalir dalam tubuhnya.
Dengan langkah yang bersemangat, Eryna keluar dari rumah, hatinya penuh dengan rasa ingin tahu dan harapan. Dia membayangkan detik indah bertemu dengan rakan-rakan, berkongsi berita gembira, dan meraikan pencapaian mereka bersama.
Sampai di sekolah, suasana kelihatan meriah. Pelajar-pelajar berkumpul, gelak tawa dan sorakan memenuhi udara. Eryna merasakan suasana ini memberi kekuatan kepadanya. Dia menjejaki langkah ke arah papan keputusan, bersedia untuk melihat hasil usahanya.
"Berdoalah yang terbaik," bisik hatinya, sambil menantikan saat yang mendebarkan itu.
Dalam hati Eryna, kelibat Izzah dan Emelia sudah mula terbayang. Dia tidak sabar untuk berjumpa mereka selepas mendapatkan keputusan. Pasti banyak cerita dan khabar gembira yang akan dikongsikan. Sahabat-sahabatnya itu telah melalui perjalanan yang sama, dan Eryna ingin mendengar pengalaman mereka.
"Eryna, jangan balik lambat sangat. Nanti daddy dengan abang cari kamu," Datin Inara menyampuk, membuatkan Eryna tersedar dari lamunannya. Dia hanya mengangguk, menyedari bahawa ibunya bimbang akan keselamatannya.
"Mummy, janganlah risau. Eryna tahu jaga diri Eryna nanti," Eryna menjawab dengan senyuman, sambil bangun dan mengambil beg galasnya. Dia merasakan bahawa dia sudah cukup dewasa untuk menjaga dirinya sendiri.
Setelah selesai makan, Eryna segera melangkah keluar dan menuju ke kereta. Perjalanan ke sekolah yang mengambil masa kira-kira 12 kilometer itu terasa begitu mendebarkan. Sepanjang perjalanan, dia mengukir senyuman sendirian sambil mendengar lagu kegemarannya yang berkumandang dari radio. Setiap lirik membawa kembali ingatan manis tentang sahabat-sahabatnya, terutamanya Izzah dan Emelia.
Kereta yang dipandu Eryna menjadi saksi kepada detik-detik berharga dalam hidupnya. Setiap kali dia memandu, wajah Asyariq muncul dalam fikirannya. Asyariq, sahabat yang sentiasa berada di sisi, yang banyak membantunya semasa waktu-waktu sukar. Kenangan mereka bersama sentiasa terpatri dalam ingatannya; saat-saat belajar bersama, ketawa hingga menjadikan perut mereka sakit, dan saat-saat memberi semangat ketika mereka berdepan dengan tekanan.
"Asyariq," bisiknya dalam hati, "aku harap kau juga dapat keputusan yang baik hari ini." Walaupun mereka tidak selalu bertemu, ikatan persahabatan mereka terasa kuat. Dia percaya, walau apa pun yang berlaku, kenangan indah bersama Asyariq akan sentiasa mengisi hatinya.
Setibanya di sekolah, suasana riuh rendah menyambutnya. Gelak tawa dan suara pelajar lain menceriakan persekitaran. Eryna melangkah keluar dari kereta, merasakan getaran semangat yang memuncak. Dia tahu hari ini adalah hari yang penting, bukan hanya untuknya tetapi untuk semua pelajar yang telah berjuang dengan penuh kesungguhan.
YOU ARE READING
Kau Sempurnakan Cintaku ( C )
RomanceTengku Asyariq Xavier dan Nur Eryna Adrea bercinta selama 7 tahun kerana Yasmin menunjukkan dia lagi cantik dari Eryna. Asyariq lebih memilih Yasmin dengan memutuskan hubung bersama Eryna. 4 Tahun Eryna membawa diri ke itali. Kini, Dia kembali ke Ma...