Tiga bulan kemudian, Eryna melanjutkan rutin harian seperti biasa. Dia kembali ke pejabat, menyelesaikan semua tugas yang tertangguh selama Asyariq tiada. Rindu kepada Asyariq sesekali menjelma, namun Eryna berusaha menafikan perasaan tersebut. Mungkin tanpa kehadiran Asyariq, dia tidak akan dapat kembali berfungsi dengan baik, melaksanakan kerjanya, dan terlibat dalam aktiviti seperti sedia kala. Meskipun jauh, Asyariq tetap mengambil langkah berjaga-jaga dengan mengupah bodyguard untuk melindungi Eryna. Setiap perkembangan tentang Eryna, Asyariq ketahui melalui bodyguard tersebut. Kadang-kala, dia juga akan menghubungi bakal abang iparnya untuk menanyakan khabar tunang tercintanya.
Hari ini adalah hari terakhir sebelum Eryna bergelar isteri kepada Tengku Asyariq. Keluarga dari sebelah mummy dan daddy Eryna sudah mula berkumpul di rumahnya, menciptakan suasana yang riuh rendah. Jarang sekali mereka berkumpul, dan apabila berkesempatan, suasana di rumah Eryna pasti meriah. Suara kanak-kanak berlarian, ibu-ibu menjerit memanggil anak mereka, dan bapa-bapa bersembang dan ketawa di ruang tamu, menambah keceriaan suasana.
Eryna, walaupun dalam keadaan gementar, tidak dapat menahan senyuman melihat kesibukan di sekelilingnya. Dia tahu, esok adalah hari yang akan mengubah hidupnya. Persiapan terakhir sedang diatur, dan dalam hatinya, ada harapan agar segala-galanya berjalan lancar. Dengan memerhatikan gelagat keluarganya, dia merasa sedikit tenang.
"Semua orang kelihatan gembira," bisiknya kepada diri sendiri. Dia berdoa agar Asyariq, meskipun tidak dapat hadir, dapat merasakan kebahagiaan ini dari jauh. Setiap detik menjelang hari pernikahannya, Eryna tahu dia akan merindui Asyariq, tetapi dia juga percaya cinta mereka cukup kuat untuk menempuh segala cabaran.
Pada petang itu, suasana di rumah Eryna sangat meriah dengan semua orang sibuk di dapur, mempersiapkan hidangan untuk makan malam dan majlis yang bakal berlangsung malam itu. Dalam kesibukan tersebut, dua sahabat baik Eryna, Izzah dan Emelia, muncul dengan senyuman ceria.
"Assalamualaikum mummy..." laung Izzah dari ruang tamu.
"Walaikumsalam, anak angkat kesayangan mummy. Bila sampai?" jawab Datin Inara sambil tersenyum, jelas teruja dengan kedatangan mereka.
"Baru je sampai mummy. Ni nak hantar baju nikah Eryna, mummy. Esok majlis nikah, kot takkan esok baru Emelia nak hantar," ujar Emelia, mengeluarkan baju nikah yang dibungkus rapi.
"Haa, betul tu, mummy. Ni ada sikit kuih Izzah bawa dari café tadi," tambah Izzah sambil menghulurkan beberapa plastik berisi kuih.
"Ouh... patutlah tiba-tiba muncul. Terima kasih untuk kuih ni. Macam tahu-tahu mummy rindu nak makan kuih kamu buat, Izzah," kata Datin Inara, mengangguk puas.
"Biasalah, instinct anak angkatkan. Itu yang tahu mummy nak makan kuih yang kita buat," jawab Izzah sambil mengangkat bakulnya dengan bangga.
"Yelaa... pergilah naik atas, Eryna ada dekat atas. Dari pagi tadi tak keluar bilik," beritahu Datin Inara, menyedari betapa Eryna mengasingkan diri.
"Okaylah mummy. Kami naik dulu," jawab Emelia sebelum mereka berdua bergegas naik ke bilik Eryna.
Di dalam bilik, Eryna tidak menghiraukan kesibukan di bawah. Dia terperangkap dalam pemikirannya, hanya duduk di balkoni dan termenung, menanti masa depan yang akan mengubah hidupnya. Hari esok adalah hari pernikahannya dengan Tengku Asyariq, dan hatinya berperang dengan pelbagai rasa. Rindu, sedih, dan serba salah bercampur aduk. Dia menerima pernikahan ini kerana keluarganya terhutang budi pada Asyariq yang pernah menyelamatkannya dari situasi berbahaya.
Tanpa disedari, Izzah dan Emelia sudah memulas tombol pintu dan menerjah masuk ke bilik Eryna. Mereka mengejutkan Eryna yang masih tenggelam dalam lamunan.
"Woi... buat apa tu?" Sergah Izzah, diikuti dengan tawa Emelia yang melihat reaksi terkejut Eryna.
"Astaghfirullahaladzim, ishhh. Terkejut aku kau tahu tak," balas Eryna, menggosok dadanya untuk menenangkan jantungnya yang berdegup kencang.
YOU ARE READING
Kau Sempurnakan Cintaku ( C )
RomansTengku Asyariq Xavier dan Nur Eryna Adrea bercinta selama 7 tahun kerana Yasmin menunjukkan dia lagi cantik dari Eryna. Asyariq lebih memilih Yasmin dengan memutuskan hubung bersama Eryna. 4 Tahun Eryna membawa diri ke itali. Kini, Dia kembali ke Ma...