- لم يتكلم الجد مع جبرية ولكنه كان متاكد انه حدث شئ ما و شئ واعر......
..ليذهبوا معها بدون كلمة ولكنها كانت تسرع فى الذهاب .......ليصلوا..وتفتح الباب وتتركهم وتذهب بسرعة الى القابع داخل حجرتها مصاب .....كان يراها الشيخ عبدالله غريبة ليسمعوها....
جبرية بجدية
اقفلوا الباب وراكم ...
الحاج عبد الله
استنى يابتى فى ايه ؟- لم يسمعوا ردها ولكنهم ذهبوا ورائها ...لتبرق عينين الشيخ عبدالله عندما وجد حكيم بهذا المنظر ..
الجد حسين
هو فى ايه ..حد يقلى ايه إللى بيحصل ؟
الحاج عبد الله
لا رد
-لتندفع هى وتحضر مياة من الثلاجة وقطعة قماش عندما وجدته محموم ...وتذهب وتجلس بجواره وتضع له القماش بعد أن بللتها....-ليصرخ جدها .
الجد
سكتوا ليه حد يرد عليا .
-لتنظر له جبرية وهى مازالت تفعل ما تفعله
جبرية
اهدى شوية ياجدى اقعد وانا هقولك ...
الشيخ عبد الله
تقولى ايه يابتى ..وايه إللى عمل فى حكيم اكدة ..
الجد باستغراب
حكيم وايه إللى هيجيب حكيم اهنه ؟
جبرية
حكيم اهنه ونايم على سريرى....اقعد بس وانا هحكيلك...-لتقص عليهم ما حدث وهى مازالت تفعل ما تفعله .. لينتفض الجد ..
الجد
هى حوصلت لغاية اكدة ...وانتى روحتى كملتى وعملتى إللى عملتيه مع الراجل بتاعهم. اياكى هيسكتوا على إللى عملتيه فى رجلهم ...
جبرية
ما بقتش تفرق ...سواء عملت ولا لع هما برضوا كانوا هيعملوا اكدة وكانوا هيخرجونى بفضيحة يبقى اخد حقى منيهم...الشيخ عبد الله بتنهيده
ولغاية امتى ياجبرية يابتى ..
جبرية بغضب
قولى اعمل ايه وانا اعمله ..انا وبعيدة عنهم ومش سايبنى...ولا اروح اتنازلهم علشان ترتاحوا واذا اتناذلت هيسبونى فى حالى ...حد يرد...هما مش هيسبونى إلا بموتى..-لينظروا بخجل لها فكلامها صحيح ..حتى لو فعلت ذلك فلن يتركوها...لقد كانوا السبب فى موت والديها ..
الشيخ عبدالله
طيب حكيم هيفضل اهنه ..
جبرية ببرود
هيروح فين ياعنى . اول هام محدش شافه وانا جيباه اهنه .وبعد اكدة اى حد هيسالك قوله راح يجيب حاجة من أيتوها حته ...
الجد
وانتى هتعملى ايه ؟
جبرية
ولا حاجة .كل حاجة هترجع ذى ما هى ..انا لو عملت حاجة غير إللى بعملها هيشكوا فيا وبرضك هيقولوا خوفت ...المهم إللى نايم دى يفوق ..
الشيخ بتنهيده
ماشى يابتى..روحى انعسى شوية فى أوضة تانية وانا هقعد جاره...كفاية إللى شوفتيه .
جبرية بقوة
لع..انت إللى هتروح ياشيخ ..لازم كل حاجة تكون ذى ما هى واحنا هنستناك بكرا .
الجد
جبرية
جبرية بقوة
جدى ب كفاية خلاص اكدة النهاردة . ياله.....جتته بقيت زينة ياله أنتم كمان ...وانا عايزا اريح شوية ...-لتمر الليلة وهى بجواره وكلما ارتفعت درجة حرارته أسرعت بعمل له كمدات ...
-كان الجد مستيقظ فى غرفته ...يحس بأنه عاجز لا يعرف ماذا يفعل فحفيدته لولا ستر ربنا كانت خرجت بفضيحه ..ظل طوال الليل يفكر ماذا يفعل ولكن فجأة ما أخذ يصيح ...
الجد
جبرية ..جبرية
-لتقم بفزع وتجرى إلى جدها .....
جبرية
فى اية..حوصل حاجة ؟
الجد بعزم
عايز الشيخ عبدالله .
جبرية
دلوقيتى ...
الجد
ايوة .
جبرية
عارف ان الفجر لسه مطلعش ..بكرا هروح اجبهولك حاضر ..وبعد اكدة انت لسه مانمتش ليه لغاية دلوقيتى ...
الجد بجدية
بعد إللى حوصل هيبقى فيها نوم يابتى ...بكرا تشيعى حد يجيبلى الشيخ عبدالله ضرورى...
جبرية
حاضر .
الجد
حكيم عامل ايه دلوقيتى ؟
جبرية
محموم ..شوية تروح الحرارو وشوية تهدى . .
الجد بالم
اليوم كان تعب عليكى ..مش ناوية تاجئ فى حضنى ..
جبرية وهى تحبس دموعها
وانت عارف عنى اكدة ؟
الجد
لغاية امتى يابتى كل ما تتعبى ولا تزعلى تكتمى جواكى اكدة...
جبرية
مش عارفة ..اللى اعرفه لازم ابقى واقفة على رجلى واللى هيقرب منى هاكله بسنانى ....
-ليصمد هو نعم وبداخله قرر أن ينفذ ما جاء بخاطره..
أنت تقرأ
جبريه
Художественная прозаهى انا امرأة لا انحنى إلا فى صلاتى ولا أصمت إلا عندما ينعدم كلامى . ولك إحذر عندما ابدأ فى إنفعلاتى فلا يهمنى شىء سوا أن أنهى مأساتى !!!!!!!!!!!!!! هو ستظل أمنيتى أن استيقظ من نومى وأجد يدك تحيط بى ....... ولكن أنا ..الذى كسرتك واصبح الغريب غالى...