البارت (١٠)اتفاق

255 21 2
                                    

-صرخت صالحة وهى تقف ...
صالحة
احنا متفقناش على اكدة .احنا اتفقنا على ....
-ليقاطعها العمدة ..
العمدة
واه كلهم احفادك وانتى اللى طلبتى و عشان تقربى بين الراجل وعياله واهه بدل الواحد بقى اتنين .. ماتفهمينا فيه ايه ولا هو جنان وخلاص ..
- لينظر إلى حكيم الجالس لا يتكلم ...
وانت مش هتتحدد ليه ؟

- لينظر ايهم إلى صالحة ويبتسم ابتسامة خبيثة .نعم فهو ضربها فى مقتل .....ليعم الصمت ولكنهم فاقوا على صوت واحد ...
فارس بتحدى
بس يا عمدة....خيتى و انا إللى مسئول عنها ومفيش حد غيرى لا جدتى ولا عمى ..وبقولك اهه انا موافق على البشمهندس ....

- لينظر الكل اليه والى عيونه التى تنظر إلى صالحة الغاضبة .
صالحة بسرعة
وانا قولت لع ..احنا نعملوا الاتفاق إللى قولنا عليه قدام الناس.
شمس بقوة
هو ايه ولا فى ايه يا عمدة احنا جايين نتهذئوا اهنه ايه شوية اه وشوية لع .هو لعب عيال ..هو احنا طالبنا ايه غير حلال ربنا إللى هى طلبته قدام الناس ..بس يا عمدة اذا قالت لع يبقى مفيش جواز نهائى وانا اكدة عدانى العيب .
العمدة بقوة
حاجة صالحة ما تفهمينا فى ايه..
حكيم بجدية
مافيش يا عمدة واحنا موافقين على طلب الحاج شمس ايهم ل ورد وجواد ل ليلى ....

-لتنظر له صالحة بغضب ولا تستطيع أن تتكلم.نعم ف ايهم يريد أن يلعب معها ..فهو رد مكيدتتها على طول ...
ايهم
طالما كدا ....طلبات العروس ايه ....
-ليقف فارس
فارس
بص يا بشمهندس طلبات اختى ....
صالحة بغيظ
هو انت إللى هتقول يا واد..ولا ايه.
-ليقاطعه فارس بقوة ..والكل ينظر إليهم ليعرف بالصراع بينهم ..
فارس
جدتى ابوى لسه عايش الحمد الله وطالما هو غايب يبقى انا بداله ..متزعليش منى انتى ملكيش حكم علينا ..

-لتشهق صالحة وغالية ..لينظر هو ..لتراه فى عينيه قوة لم تراها من قبل ..لتحس بجبروت حكيم عندما كان صغير وهو تراه يهددها بعينه اذا فعلت غير ..نعم شمس كان يرى ذلك ليتأكد من وجود شئ ..لينظر إلى شمس وايهم ..
فارس
بص يابشمهندس اولا انا بشترى راجل وثانيا الحاجة إللى عايزها منك دى بينى وبينك ....
ايهم بسخرية
مش فاهم ياعنى ايه .اطلب الحاجة إللى انت عايزها قدام الناس .
فارس برجاء
اهدى يابشمهندس ممكن بس على جمب ..

- لينظر الكل إليهم. ايهم ينظر إلى ابيه الذى يشجعه بالذهاب اما صالحة فهى مغتاظة منهم ..ليقف ويذهب إلى فارس ..ليصطحبه فارس على جنب
فارس بابتسامة
بص اكدة ومن غير لف ودوران ..انا عارف انك جى اهنه مش بخاطرك .وانك لما قولت عايز اختى قولتها علشان تغيظ صالحة وبس...
ايهم بهدوء
طول ما انت عارف ...يبقى ليه ..
فارس
بص يابن خالى
- لينظر له أيهم بغضب ....ليكمل فارس :
ما تبصش اكدة عارف انك مش ضايقه وانا برضوا .بس اقولك بعادكم دا خير ليكم ..بكرا هتفهم وتعرف ليه . المهم دلوقيتى ورد
- لينظر له برجاء ويكمل :
عاملها بما يرضى الله...بس هو دا إللى عايزه منك .
ايهم باستغراب
انا مش فاهم حاجة .
فارس بتنهيده
ورد شافت كتير...وقبل ما تسألنى و تقولى طيب ليه متسبش اهنه .هقولك صالحة واقفالنا بالمرصاد وحاولت كتير .بس منفعش..كل إللى طالبه منك انك ماتخدهاش بذنب صالحة ...عاملها يا سيدى كأنها خيتك الصغيرة ولا اعتبره اتفاق تخرج من اهنه وتكون بعيد عن صالحة وانا بنفسى هأجئ اخدها اعتبرها امانه عنديك... فاهمنى.
ايهم بتنهيده
بص انا مش عارف انت بتقول ليه كدا .بس انا مش غبى علشان ما اعرفش إللى قدامى ...بس هقولك حاجة واحدة عمرى ما ظلمت حد علشان اظلمها. بس انت غريب. المفروض تطلب لأختك إللى عايزاه.
فارس بتنهيده
احنا مش عايزين الا المعاملة الذينة ليها .لو صالحة وحكيم ظلموكم قراط احنا اتظلمنا ٢٤ قراط فاهمنى ..
ودلوقتي اوعدنى...
ايهم بتنهيده
اوعدك.

جبريهحيث تعيش القصص. اكتشف الآن