البارت(١١)جبرية

263 18 1
                                    

جبرية
انا جبرية فاكرينى. انا إللى ماكنش حد بيعجبنى ولا حد يقدر عاليا ..انا جبرية إللى ربيت  نفسى وخليت بالى من جدى ومن أرضى .انا إللى محدش قدر يقرب منى ولا كان يقدر مفيش غير إللى سلمتله قلبى ..مش قلبى وبس لع وكل ماليا وفى الاخر طلع كله وهم ،سراب طلع بيمثل عليا وضحك عليا ليه علشان الأرض، علشان يرضى أمه إللى مليانة حقد وكره ....انا إللى اتهنت فى بيته واطردت ومش كدا وبس وحكمت عليه يطلقنى وهو قالى تعيشى خدامه فى بيته ....انا إللى خلف منى بس علشان يهينى ويذلنى.....وخرجت من بيته بجر فى نفسى وفى عيالى ...و مبقاش ليا حد حتى جدى مات مقهور ..ومفيش حاجة معايا ولا عارفة  اروح فين ؟؟؟؟؟؟

-خرجت على الطريق السريع وانا تايه عيالى إللى ماسكين فى عبايتى ولا الخيانة إللى شوفتها دلوقيتى من اقرب الناس ليا ولا جدى إللى مات من قهره عليا ...
طيب اروح فين ...طيب انا هعمل ايه مش عارفة ... لتاجئ فكرة قدامى انى اموت نفسى انا وعيالى ذى ما كنت بقول ل حكيم ..ايوة هو دا الحل قدامى ....

-بصيت قدامى على الطريق عربية نقل  جاية على الطريق..بس بصيت  لقيت واحدة معاها ثلاث عيال وقفت قصاد العربية وفى لحظة كانت العربية فرمتهم .ايوة فى لحظة حسيت انى انا هى شفتها على الطريق حتت حتت قلبى وجعنى حسيت انى يتيمة، ماليش حد حتى إللى فكرت  فيه مقدراش عليه ...

-لاحس انى مش قادرة اقف ولا افكر ولا اعمل حاجة واصل .كل إللى عارفاه انى مش اقف على رجلى وخلاص مش شايفة قدامى ....لاستسلم لظلام امامى ....

- لم اعد احس  بشئ...ولكن مهلامهلا  لقد أحسست بأنى على  فراش ..نعم وفراش ناعم..لافتح عينى بسرعة لاجد نفسى فى غرفة كبيرة نعم تلك مثل  التى أراها فى التلفزيون  وليس ذلك فقط وإنما أيضا احس بالم لارفع يدى لاجد باسلاك متواصلة بشئ ما .....لانظر واجد امامى سيدة بملابس تمريض ..
الممرضة
حمدالله على السلامة ..
جبرية بخضة
انا فين وعيالى فين ؟
الممرضة
طيب متقوميش كدا ...ايدك هتتعور..
جبرية بصريخ
ملكيش صالح عيالى فين؟

-ليدخل شخص أثناء صراخها نعم فهو شخص  عمره فى أواخر الثلاثينات نعم ذو لحيه خفيفة ذو بشرة خمرية وعيون بنية ...نعم يقف أمامها بهيبته يلبس بنطلون وقميص ...
شمس
واه ..بتصرخى ليه يابت الحلال ....
جبرية
انت مين وعيالى فين ...انا عايزا عيالى ؟انت وديت عيالى فين ؟

-ليبتسم هو ....ويشاور إلى السيدة التى تقف بجواره
شمس
سعده .روحى اندهيهم ....
-لتنظر له باستغراب .نعم فهو لا تعرفه ..ولكن تسمع عيالها وهم يأتون لها بفرحه ..
ايهم
امى ...
روح بفرحه
ماما صحيت .
جواد بزعل
كل دا نوم .....
-لتاخذهم فى حضنها ....وهى تستغرب كلامهم ...
جبرية
ليه هو انا نايمة ليا قد ايه ؟
شمس
ليكى يومين و النهاردة الثالث..

-لتشهق  هى ....ولكنها تنظر حولها ..لتفزع :
جبرية
كنان فين ..ولدى فين ؟
-لتنظر ناحية الباب لتجد كنان يمسك فى طفل آخر من سنه ويأتى إليها..لتفرد هى ذراعيها له ..ليفلت يديه ما يمسكه ويسرع إليها....لتلتقفه بفرحه ..
جبرية
حبيب امك ...

جبريهحيث تعيش القصص. اكتشف الآن