البارت (٣٢) مصالحه

224 16 10
                                    

-نعم كان صوت صالحة وياله من صوت الكل
يعرفه  ويكره.حتى حكيم نعم يقولون ان الابن يعشق صوت امه وهو الوحيد الذى يميزه ولكن عند حكيم اصبح يكرهه ،عندما يسمعه يعرف انه عندما يسمعه سوف يحدث شئ ما وشئ سيئ....
صالحة بقوة
بصفتك ايه
تميم بصريخ
بصفتى جوزها....جوزها ....

-لتنظر بسرعة الى حكيم وسيف
صالحة
جوزها ....الخاطية ليها جوز...
تميم بصريخ
هند مش خاطية ومتقوليش الكلمة دى تانى فاهمة ....
صالحة بسخرية
جوزها ...والله عال وكنت فين ياجوزها وهى بقيت حامل من غير جواز وما رضياش تقول عن اسمك ..
تميم بقوة
محصلش انا وهى متجوزين ....
صالحة
الله اكبر ..اتجوزتوا من ما تقولوا لحد..والله تربيتك عال.
ليلى بقوة
كفاية كدا انتى ايه ...اختى بتموت .فاهمة ياعنى ايه بتموت ولا مش عارفه معناها.
صالحة
لسه فاكرين اختكم.وبعد اكدة ما تموت ايه اللى يفرق عندى  ...
هالة ببكاء
كفاية حرام عليكى ..انتى لو رماتينا فى اى ملجأ كان احسن ليا ..كفاية كفاية ...
صللحة بصريخ
بس ياقليلة الادب ...

-ليتحرك شمس ناحيتها ..نعم لم يتحرك حكيم ولا سيف من  مكانهم ولكن اتخذوا موقف التفرج ..
شمس بقوة
ولا كلمة تانى .
صالخة
انت بتزعق فيا  ...وابنك دا ايه وادلا اللى عمله   ومقولتولش حاجة ...
شمس يقوة
لع الحديد هيكون ليكى وبس وانتى اللى هتسمعى ....

اول هام احنا كنا عيشين فى سلام من يوم ما عرفت جبرية وعرفت عيالها وانا اتجوزتها وعيالها بقيوا عيالى وانا عمرى ما فرقت بيناتهم ..كنا عايشين فى سلام ...بس اذاى من يوم معرفتى وحولتى تلوى دراعى بجوازتهم .. ايوة اتجوزوا بس بقيت فى حاجة واقفة فى وسطيهم عارفة ايه هيا ...انتى وحكيم اللى كنتم واقفين بينهم هما ماعرفوش ينسوا انه ابوهم واللى عمله معاهم ومع امهم ولا البنات عرفوا ينسوا جبروتك وقسوتك ...

-عشان اكدة لازم اتصرف أنا وياك .سيبتك تلعبى ذى ما انتى عايزة جه دلوقت دورى ..ولدى غلط فى اللى عمله ومش هو وبس لع وكمان ايهم وجواد ...بس دلوقيتى جه ولازم  ارجع عيالى اللى ربيتهم زمان و مش لوحديهم لع وكمان معهاهم البنات عارف ليه عشان اعرفك حاجة واحدة بس انك خسرتى ..خسرتى زمان لما فرضى فيهم عشان هبل فى دماغك وبس ..حتى اللى كانوا تحت يدك برضك خسرتيهم ....وجه الوقت اللى اقف قدام الكل عشان بيتى واعرف احميه اذاى...

-الكل سمعه ...نعم لتدمع عيون جبرية وتتذكر كل ما فعله معاها .هاهو سوف يعيد الوقوف بجانب ابنائها مرة اخرى ..اما حكيم ينظر اليه نعم لم يتوقع ذلك ...وقف بجانبهم وسوف يقف مرة اخرى وأخرى..نعم هو الرجل الذى تمنى نفسه فيه ...هو الرجل الذى وقف بجانب جبرية ولكن ما  هو ...هو الذى غدر وخان ...
شمس بقوة
جواد ..اندهلى الدكتور ياله ...
-ليحضر الدكتور ....
شمس
عايز غرفة كاملة تتحضر فى الفيلا عندى وتتنقل فيه هند.....
-لينظر الى تميم ويكمل :
وانت هتروح شغلك وساعتها امك والممرضة هتكون معاها ولما تيجئ هتتكفل بيها حتى لو مافقتش ..انت اكدة اتجوزت ولا ليك عندى جواز تانى ..هند مرتك لغاية ما ادفنك جارها فاهم ...
تميم بالم
حاضر ...بس هقعد معاها اول كام يوم ...انا ..
شمس بقوة
لع
جبرية
شمس
-لينظر لها شمس بقوة ...نعم تعرف حالته تلك ..
شمس
انا قولت لع ....ياله كل واحد يشوف حالة ...

جبريهحيث تعيش القصص. اكتشف الآن