-تم نقل حكيم بسرعة إلى القصر وعرف من فى القصر ما حدث وجاء الدكتور الذى أقر بأنه انهيار عصبى ....
صالحة بغضب
سيف
سيف
ايوة ياجدتى.
صالحة
الخسارة قد ايه ؟
سيف
الخسارة كبيرة قوى ،قوى.
صالحة بغضب
اه يانارى بقى ولدى يحصل فيه اكدة وكمان الخسارة دى كلتها...
سعيد
لازم ندور على حد تانى يدينا والا الشغل يقف.
صالحة
دوروا...
غالية
طيب واخوي ياما هنعملوا ايه وياه وبعد الحديد إللى قاله الدكتور..
صالحة وهى تنظر بغضب
سيبينى وانا هشوف ارجع له عياله اذاى ؟
-لتنظر إلى سعيد وتكمل
وانت خد العمال وانقل المدافن إللى برا دى ..فاهم .مش عايزا اشوفهم واصل .سعيد
وحكيم طيب.
صالحة بغضب
احنا كنا ساكتين علشان عياله ..اما دلوقيتى ..
حكيم بتعب
محدش يعمل حاجة سبيهم ...
-لينظروا إلى حكيم بسرعة ..ليجدوه شاحب وضعيف أمامهم وخارج غرفته..
صالة بصريخ
عاوز تخليهم ليه وهما مش عيالك...
حكيم
محدش يعمل حاجة ولا اسيبلكم البيت وامشى .
-لتسكت هى وتذهب الى غرفتها ...
سيف برجاء
خالى ..علشان خاطرى .
حكيم بوجع
شوفت ولاد خالك ..عاملين اذاى....شوفت ايهم .. ولاجواد ولا حور بس كنان دا حاجة تانية .انا سبته وهو صغيرمش فاكرنى واصل .....
غالية
كفاية يا حكيم...- لينظر لها بوجع .ليكمل ..
عارفه انا حاسس بايه وهما بيتحددوا .كأنهم بيضربونى بسكينه كل واحد فيهم جرح جرح وهو بينزف مش راضى يبطل نزيف يااختى...
غالية
لا رد-لتنظر إلى سعيد وسيف .لا تعرف ماذا تقول ...ولكنه تفاجئ ب نواره تنظر له بابتسامة...ليسرع إليها يحضنها ..ليبكى فى حضنها وكأنه طفل يترجى منها المسامحة ويطلب منها تخفف وجعه...
حكيم
دا ذنبك انتى وجبرية...
نواره
بس حديد مالهوش عازا .لازم تفوق اكدة وتشوف هترجع عيالك اذاى ..
-ليخرج من حضنها ....وينظر لها بانتباه.
حكيم
هو ينفع دا انتى متعرفيس هما بيكرهونى اذاى.ولا قالوا ايه؟
-لتضع يدها مكان قلبه
نواره
طول عمرك ماشى وراء عقلك ..المرة دى امشى وراء قلبك ...
-ليفزع الكل على صوت صالحة ..
صالحة
أخرسى خالص ..قلبه ايه دا ...ويبقى خايب ذى جوزك صوح ..الا قوليلى جوزك فين يانواره..اهو خرج وبعد عارفه ليه علشان عرف انى حديدى صوح ...
نواره بتنهيده
لو سبتيه كان رجعهم و مكنش حوصل دا كله ليا انا واخوى ولا اتوجعنا اكدة...انتى السبب فى كل حاجة ..
صالحة
قطع لسانك....انتى خلاص مخك فوت ...وعياله هيرجعوا غصب عنهم..-ليلتفت الكل على صوت فارس
فارس
سبيه يااما هو من امته بيسمع غير صوت عقله وصوت جدتى وعقله دا وجدتى السبب فى ضياعهم منه خاليه يستحمل ..ولا ايه يا خال مش برضوا كانت مقابلتهم حلوة ....
سيف بغضب
كفاية يا فارس خالك تعبان مش اكدة ..
صالحة بغضب
انت فرحان فيه اه ياقليل الادب .
فارس
اقولكم ايه انا مش ناقص كل واحد حر فى حياته .... وانا ماليش صالح بيه عياله وهو حرييين مع بعض ...ياله يااما...
أنت تقرأ
جبريه
Fiksi Umumهى انا امرأة لا انحنى إلا فى صلاتى ولا أصمت إلا عندما ينعدم كلامى . ولك إحذر عندما ابدأ فى إنفعلاتى فلا يهمنى شىء سوا أن أنهى مأساتى !!!!!!!!!!!!!! هو ستظل أمنيتى أن استيقظ من نومى وأجد يدك تحيط بى ....... ولكن أنا ..الذى كسرتك واصبح الغريب غالى...