البارت (٢٤) رائحة الموت

220 15 1
                                    

-دخل المستشفى يبحث عنها نعم ...لم يجدها ..لينظر فى جدول العمليات ليعرف انها لا يوجد لها نبطشية ليذداد جنونه اين هى ....اخذ يبحث عنها فى كل الغرف حتى ذهب الى غرفة شهاب ..ليفتح الباب بقوة ...لينظر له شهاب بتعجب ...
شهاب
خير يادكتور .
جواد
لا ابدا ..تعرف ليلى فين ؟
شهاب باستعجاب
لا. بس ليلى ماعندهاش شغل النهارده .
جواد بقلق
ياعنى ايه . اتكلمت معاها وقالت عندها شغل هنا .
شهاب بفزع ...نعم يعرف يمكن ان تكون قد ذهب ..
طيب انا هتصل عليها و اشوفها فين..
-ليمسك بالموبيل ويرن ...ولكن الموبيل خارج نطاق الخدمة ..
-ليرفع عينيه الى جواد الذى يتلهف ان يجاوبه ...
شهاب
الموبيل خارج الخدمة ...

-ليسرع جواد الى الخارج وشهاب يلحقه ..لما يعرف لماذا احس بالخوف ..نعم فهى التى اراد ان يذلها ولكن الان قلبه قبل عقله يطالبه ان يبحث عنها ....
-لفوا المستشفى كلها ولكن لا فائدة ...حتى ذهبوا الى قسم الطوارئ ولم يجدوها ...
جواد
لا كدا كتير ...
شهاب بخوف
طيب انت متاكد انها قالتلك انها جاية هنا.
جواد
ايوة متاكد...سيف قالها تعالى اوصلك وهى قالتله لا ..
شهاب
وانت كنت معاهم ...
جواد
ايوة
شهاب بجدية
طيب ما وصلتهاش انت ليه ....
-لينظر له جواد .....ليكمل شهاب
سبتها تجئ لوحدها ....ما خفتش عليها ....حتى لو كنت بتكرها هى على ذمتك وعلى اسمك  ...انت بتعمل كدا ليه ...وبتدور عليها ليه دلوقت ....انت مش طبيعى على فكرة....

-ليتركه وهو مقرر ان يذهب الى بيتها ....ليقف جواد مكانه ..نعم فهى زوجته التى تركها تغادر بمفردها والان يبحث عنها ..ياسخرية القدر التى جعلته صغير هكذا امام نفسه ...ليفوق على صوت شهاب ....ليسرع اليه ..لينظر ناحية ما يشاور عليه ليجد عربية ليلى ...
شهاب
ليلى عربيتها هنا ..يبقى هى هنا...
جواد وبهمس
نعم هى نفسها العربية .
شهاب
بس فين ؟
-ظلوا يبحثوا عنها طوال الليل ولم يجدوها ...ليذهب جواد الى مكتبه وهو فى كامل غضبه ويذهب معه شهاب ..
جواد بصريخ
انا هتجنن هى راحت فين ..احنا ماخلناش مكان؟
شهاب بقلق
انا اتصلت بالحاجة صالحة وقالت انها هنا ..انا مش عارف هى فين ....وقافله موبيلها ليه ...
-ليسمعوا خبط على الباب ..لتدخل سماح
سماح
صباح الخير
جواد
اهلا ياسماح عاملة ايه وباباكى عامل ايه دلوقت.
سماح
كويس الحمد الله ..هو  تعب شوية امبارح بس عدت.
جواد
ومقلتيش ليه عطيتك اجازة.
سماح
لا ما الدكتورة ليلى يجبر بخاطرها خدت مكانى فى النبطشية وهى قعدت جاره..
شهاب بلهفه
ياعنى ليلى هنا ؟
سماح باستغراب
ايوة يادكتور هتكون فين ..هى كانت مع المريض اللى كنت مسئولة عنه وانا سيبها دلوقيت كانت رايحه الكافتريا تشرب قهوة ...

-ليسرع جواد وشهاب الى الخارج ..لتستغرب هى ...
سماح
واه ..هو حوصل ايه ....
-ليدخلوا الكافتريا يجدوها تشرب قهوتها ..ليسرع جواد ويمسكها من ذراعها ...لتفزع هى ..
ليلى بفزع
فى ايه ؟
-سحبها امام الكل ولكنها لم تقاوم ..ليدخل الى المكتب ويرميها الى الداخل لتسند نفسها ......وتنظر لهم ولكن لا تفهم لماذا .....
ليلى
فى ايه ؟
جواد بغضب
مش عارفة فى اى ؟
-ليضرب بيده على الحائط لتنتفض هى ..نعم فمنظره يمهد انه سوف يقتلها الان......لتنظر الى شهاب الذى ينظر لها بعتاب .....
ليلى بغضب
فى ايه انت  وهو ...بتصوا كدا ليه ؟
جواد
مش عارفة ولا بتستهبلى ...
-لتنظر الى شهاب الذى ينظر لها بعتاب
ليلى
ما تقول  فى ايه ؟
جواد بصريخ
ما تبوصيش ليه وردى عاليا ...
ليلى بغضب
مش لما افهم فى ايه الاول ؟
جواد
ماشى ..المفروض انك قايلة فى نبطيشة عندك صح . كنتى فين ؟
ليبى ببراءة
اولا انت مالكش حكم انك تسالنى .ثانيا ايوة ماعنديش نبطشية بس سماح باباها تعب وخدت مكانها ودا انت اللى قولته صوح ولا لع ....هيبقى تزعل ليه ...
جواد بجدية
انتى قولتى ايه ؟
ليلى
قولت انك اللى امرت بكدا وانا نفذت لما قعدت مكان سماح ايه المشكلة دلوقيت ...
-ليتقدم منها جواد ....وهو يهمس ...
جواد
مش دى اللى قبلها ..
ليلى
مش فاكرة قول انت.
جواد
انا ماليش حكم عليكى .
ليلى بقوة
اكيد
-ليمسكهها من كتفها بقوة ...
جواد
انا جوزك وغصب عنك ....
ليلى بقوة وسخرية
مش معنى انى فى عقد ما بينا يبقى جوزى ..انت فقدت حقك دا لما اتجوزت عليا..لانى مش هقبل انى اكون درجة تانية ..وليه مطلبتش الطلاق ....علشان تخلص حقك اللى بتقول عليه وبرضوا عقاب ليا انى مش اول ما حد يقولى كلمتين اصدقه واسلمله قلبى .....
جواد
انتى فاهمة بتقولى ايه ؟
ليلى
ياريت حضرتك اللى تفهم دا يادكتور ...
-لتدخل عليهم نادين
نادين بابتسامة
صباح الخير
ليلى بسخرية
صباح النور .كويس انك جيتى اصل دكتور جواد كان بيدور على مراته .....

جبريهحيث تعيش القصص. اكتشف الآن